Köptips av kamera och objektiv för makro/produktfoto

Permalänk
Medlem

Köptips av kamera och objektiv för makro/produktfoto

Hej!

Min hobby är att fotografera handgjorda knivar från världen över och nu är det dags att investera i en bra kamera för att jag vill ta det till nästa nivå.

Kommer enbart att användas för makros/close ups på min knivsamling, både i ljustält och utomhus.
Min instagram är @Harleymgallery om ni vill kolla in vilka slags foton jag kommer ta

Så! Jag har en budget på ca 10.000kr. Vilket är tänkt att gå till en systemkamera med ett bra objektiv, det är här jag behöver eran hjälp.
Jag är helt ny när det kommer till kameror så kom gärna med tips på kamera/objektiv inom min budget och som fyller ändamålet.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

En kamera med manuella inställningar är nog de enda kraven på kamerahuset, annars är det nog mer tillbehören som är viktiga, en kamerasläde, makrobälg/mellanringar förutom ett bra stativ så kommer du nog långt. Ebv kan du även skaffa en adapterring så du kan montera optiken baklänges.
Det går inte att skaffa allt för 10 000 nytt och det är väldigt bökigt att inte ha en stabil plattform för kameran om man ska makrofotografera, det är kort skärpedjup och svårt att belysa bra så man vill kunna rigga upp det utan att behöva handhålla.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem

För produktfoto borde du kanske undersöka möjligheterna med focus stacking,
macro ger som sagt kort skärpedjup men med stativ och statiska objekt kan du förbättra i postprocessing.

Sedan kanske inte macro 1:1 är nödvändigt,
men idag så kan man få väldigt mycket om man tittar på begagnade Canon och Nikon från DSLR generationen.