Internet försvinner (kan det vara wifi som strular?)

Permalänk
Medlem

Internet försvinner (kan det vara wifi som strular?)

Jag har ett litet mysterium med min trådlösa internetuppkoppling. Denna består av en wifi-router som jag sparkat in i en garderob i ena ändan av lägenheten för att slippa se sladdeländet. På datorn är det fulla wifi-pluppar överallt i lägenheten. Jag har följaktligen utgått från att denna eleganta lösning är okej och livet kan gå vidare.

Problemet är att internet svajar till ibland och försvinner någon minut eller flera. Detta är störigt. I synnerhet då TV:n är uppkopplad på samma nätverk och nu ligger i riskzonen för synnerligen grov misshandel.

Egna mätningar tyder på att internet verkar komma tillbaka om man tar datorn i hand och masar sig bort till källan (kan vara slump dock). Detta får mig att misstänka mitt wifi. Jag förstår dock inte varför datorn påstår sig har god täckning om den inte har det. Eller varför nätet bara svajar till ibland.

Lösning: Finns det någon logik i att wifi:et skulle bete sig så här och tror ni det kan avhjälpas med en liten wifi-förstärkare? Jag vill helst slippa riva ut ormboet av sladdar ur sitt gömsle till allmän beskådan. Eller tyder detta på något helt annat fel, som fordrar andra lösningar?

Tack för hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Du skulle kunna köra wifi analyzer eller liknande när det försvinner för att se om det är något som stör.
https://play.google.com/store/apps/details?id=abdelrahman.wif...

Permalänk
Hedersmedlem

Wifi skickas på ett begränsat antal radiokanaler som du delar med alla dina grannar. Det betyder att om dina grannar skickar data på sina wajfaj samtidigt får du ibland vänta tills de är klara.

Den bästa lösningen är att dra kabel istället

Den näst bästa lösningen är att bygga ditt wifi med så kort avstånd mellan sändare och mottagare som det är möjligt. Då minskar risken att du blir överröstad av dina grannars sändningar.

En enkel början kan vara att se till så du använder 5Ghz och inte 2.4Ghz. Den senare når längre genom väggar och då blir det fler krockar med grannarna. Har du för dålig mottagning på 5Ghz är det bättre att flytta på routern eller att skaffa en extra accesspunkt.

Att du har problem trots ”full” mottagning, kan bero på att sändaren i din dator/telefon inte är lika stark som den i routern. Då hör inte routern dina sändningar även om du hör den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Intermittenta fel är okul.

Wi-Fi är ett delat radiomedium som går över olicensierade kanaler (och därmed kan användas till lite vad som helst) så man får vara beredd på störningar.

Det fel du beskriver är ju inte lokaliserat, så det kan mycket väl lika väl vara något i din internetleverantörs utrustning som spökar.

En gissning skulle kunna vara DFS. Det är en funktion på 5 GHz Wi-Fi som lyssnar efter väderradar och när sådana sändningar upptäcks så ska Wi-Fi enheten enligt lag upphöra med sina sändningar under en viss tid, 2 minuter om jag minns rätt. Jag har aldrig råkat ut för detta själv, så jag vet inte exakt hur det yttrar sig. Rimligen borde nätverket försvinna, men det kan nog vara implementationsberoende, både på AP (trådlös router) och klient (dator). Hypotetiskt skulle klienten kunna upptäcka väderradarn och sluta sända, medan routern inte gör det och fortsätter visa sin existen.

Oavsett så kan en del i felsökningen vara att försöka byta till en icke-DFS-kanal på 5 GHz-bandet. En annan åtgärd kan vara att helt byta band och köra till exempel TV:n (som antagligen inte är så bandbredddskrävande) på 2,4 GHz-bandet, eller tvärtom flytta den till 5 GHz-bandet. 2,4 GHz-bandet har sina egna egenheter (få kanaler, störs hypotetiskt av mikrovågsugnar och annat). Poängen är: Du kan testa att byta kanal och band. Om det ens är möjligt att göra med din router så framgår det hur du gör av manualen eller av användargränssnitet om du loggar in i routern.

Permalänk
Medlem

Om du kör 2.4ghz (B, G o N WIFI) så finns det risk att enheter stör ut dig - tex mikrovågsugnar.
Om du kan så kör 5ghz, det är sämre räckvidd men då störs du också mindre av grannarna.

DFS är om man valt någon av utomhusfrekvenserna (dom högre. Dom första 6 är inomhus) kan stängas av om man bor nära en hamn eller flygplats. Då slutar WIFI funka 70 till 700 sek beroende på kanal.
Men konsumentenheter brukar inte välja dessa automatiskt.