Intermittenta fel är okul.
Wi-Fi är ett delat radiomedium som går över olicensierade kanaler (och därmed kan användas till lite vad som helst) så man får vara beredd på störningar.
Det fel du beskriver är ju inte lokaliserat, så det kan mycket väl lika väl vara något i din internetleverantörs utrustning som spökar.
En gissning skulle kunna vara DFS. Det är en funktion på 5 GHz Wi-Fi som lyssnar efter väderradar och när sådana sändningar upptäcks så ska Wi-Fi enheten enligt lag upphöra med sina sändningar under en viss tid, 2 minuter om jag minns rätt. Jag har aldrig råkat ut för detta själv, så jag vet inte exakt hur det yttrar sig. Rimligen borde nätverket försvinna, men det kan nog vara implementationsberoende, både på AP (trådlös router) och klient (dator). Hypotetiskt skulle klienten kunna upptäcka väderradarn och sluta sända, medan routern inte gör det och fortsätter visa sin existen.
Oavsett så kan en del i felsökningen vara att försöka byta till en icke-DFS-kanal på 5 GHz-bandet. En annan åtgärd kan vara att helt byta band och köra till exempel TV:n (som antagligen inte är så bandbredddskrävande) på 2,4 GHz-bandet, eller tvärtom flytta den till 5 GHz-bandet. 2,4 GHz-bandet har sina egna egenheter (få kanaler, störs hypotetiskt av mikrovågsugnar och annat). Poängen är: Du kan testa att byta kanal och band. Om det ens är möjligt att göra med din router så framgår det hur du gör av manualen eller av användargränssnitet om du loggar in i routern.