Hjälp med fitting kopplingar distro plate läckage etc
Halloj
Håller på att skruva samman min vattenkylning och kör med hardtubes akrylrör 16 mm och på vissa ställen är det nästan omöjligt att böja med rör, så jag kör med olika extenders offset och 90 graders vinklar.
Då jag kör med 16 mm så blir det ganska så tungt och jag undrar om det är någon risk för distroplate eller annat, om man har tunga kopplingar i serie.
Undrar också om risken för läckage ökar för man sammankopplar 6 fitting extender etc i följd och skruva direkt i radiator och distro plate?
varje skarv i slinga ökar risken dock ingen jätteökning.
angående dist blocket så ja om det är i akrylplast kan det ev orsaka sprickor om den belastas för hårt i gängorna.
akrylplast är relativt hårt/lättspräckt material så spänner det för hårt kan micro sprickor uppstå som börjar sprida sig bara värme expansionen kan få akrylen att börja spricka runt gängorna om man har osis och dragit kopplingarna i akrylen för hårt.
här är ett exempel på hur det kan se ut.
i detta fallet handlar det nog dock om att man dragit slangkopplingen för hårt i gängorna i akrylen iom att det ser ut att vara en slinga med slang.
kopplingarna har en o-ring som ska täta så de behöver knappt dras hårdare än fingertigh i akrylen.