Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, bra att veta. Svårt att säga om den var öppnad. Vi köpte den direkt från LG och hela kartongen kom inplastad. Men både jag, min fru och min bror har gått igenom den väldigt noga med ficklampor och ingen plast vare sig på skärm eller baksida. Väldigt trist då detta är en den andra tvn vi beställer från LG under loppet av två veckor (den första hade skadat fotstativ så den skickade vi tillbaka). Kanske ingen jättegrej men köper man en ny tv för 21000kr så vill man ju inte få ett returexemplar. Jag funderar på att köra på Komplett istället och hoppas på tredje gången gillt att vi får ett felfritt exemplar.

Men är det skador eller något annat? Saknad plast skulle inte räcka för att jag skulle returnera. Jag skulle kolla med deras support/chatt, de kanske har en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, bra att veta. Svårt att säga om den var öppnad. Vi köpte den direkt från LG och hela kartongen kom inplastad. Men både jag, min fru och min bror har gått igenom den väldigt noga med ficklampor och ingen plast vare sig på skärm eller baksida. Väldigt trist då detta är en den andra tvn vi beställer från LG under loppet av två veckor (den första hade skadat fotstativ så den skickade vi tillbaka). Kanske ingen jättegrej men köper man en ny tv för 21000kr så vill man ju inte få ett returexemplar. Jag funderar på att köra på Komplett istället och hoppas på tredje gången gillt att vi får ett felfritt exemplar.

Är panelen mörkt spegelblank eller är det en ljusare grumlig hinna över den?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Izak80:

Hej, har precis packat upp min LG C3 77”, köpt direkt från LG, men vad jag kan se är det ingen skyddsplast på varken skärm eller baksida, jag har kollat väldigt noggrant. Har jag fått en begagnad (en tv som någon returnerat till LG) eller är det ibland ingen skyddsplast?

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Plasten finns där, börja peela i ett hörn så kommer den lossna.

Skrivet av Izak80:

Nej, det finns ingen där, jag har gått igenom den minutiöst.

Kan tillägga att skyddsplasten på framsidan av min 77C3 hade gula rektangulära ”flärpar” i de två nedre hörnen – helt omöjliga att missa. Så om det inte är olika plast på olika exemplar skulle du definitivt ha sett den om den fanns.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är panelen mörkt spegelblank eller är det en ljusare grumlig hinna över den?

Den är mörkt spegelblank precis som på min LG CX som jag haft i några år (och som kom med skyddsplast).

Skrivet av Alling:

Kan tillägga att skyddsplasten på framsidan av min 77C3 hade gula rektangulära ”flärpar” i de två nedre hörnen – helt omöjliga att missa. Så om det inte är olika plast på olika exemplar skulle du definitivt ha sett den om den fanns.

Ok, nej varken flärpar eller skyddsplast på fram- eller baksida, har undersökt mycket noga. Den silverfärgade ramen är också märkligt sliten på ett ställe samt fingeravtryck på skärmen (inte från mig eller kompisen som hjälpte mig packa upp den). Trist att LG gör så här, speciellt för en sådan dyr tv. Men den får åka tillbaka.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Skrivet av edson:

Tror du? 🙃

Enligt Webhallen-tråden verkar det varit totalt kaos och ingen organisation i Nordstan. Gissar på ett liknande scenario på Ringvägen senare i augusti:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1256867-allmanna-frago...

Tänk på att det bara var 10st C3 65” tillgängliga till detta pris så ja, du kommer behöva köa för att komma över ett ex.

Om du tycker tiden och risken att bli utan är värd cirka ~3500kr kan bara du själv avgöra.

Oj bra att du länka den tråden.
Definitivt ett stort fet nej isåfall 🤣

Den kampanjen som finns nu är bra även fast det är ~3500kr billigare än detta event.
Black friday lär ju vara liknande priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Oj bra att du länka den tråden.
Definitivt ett stort fet nej isåfall 🤣

Den kampanjen som finns nu är bra även fast det är ~3500kr billigare än detta event.
Black friday lär ju vara liknande priser.

Tidigare år brukar förra årets modeller inte säljas så billigt på BF, de brukar börja försvinna från hyllorna

Permalänk
Skrivet av edson:

Tror du? 🙃

Enligt Webhallen-tråden verkar det varit totalt kaos och ingen organisation i Nordstan. Gissar på ett liknande scenario på Ringvägen senare i augusti:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1256867-allmanna-frago...

Tänk på att det bara var 10st C3 65” tillgängliga till detta pris så ja, du kommer behöva köa för att komma över ett ex.

Om du tycker tiden och risken att bli utan är värd cirka ~3500kr kan bara du själv avgöra.

Webhallen har varit duktiga på att uppdatera sin hemsida med vad som är slutsålt. Och än så länge är inte alla 10 stycken C3 sålda.

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Hej, har precis packat upp min LG C3 77”, köpt direkt från LG, men vad jag kan se är det ingen skyddsplast på varken skärm eller baksida, jag har kollat väldigt noggrant. Har jag fått en begagnad (en tv som någon returnerat till LG) eller är det ibland ingen skyddsplast?

Köpte min också från LG en C3 77" för 21000:- och fick den igår.
Inte bara att kartongen var ordentligt inplastad men även TVn var det, både fram och baksida + att skärmen hade extra plast över sig. Längst ner i högra hörnet finns en orange detalj som man tar tag i och tar bort den. Är det inget fel på TVn så behåll den.
Tror man kan gå någonstan in i inställningar och se hur många timmar skärmen har varit igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Inte bara att kartongen var ordentligt inplastad men även TVn var det, både fram och baksida + att skärmen hade extra plast över sig. Längst ner i högra hörnet finns en orange detalj som man tar tag i och tar bort den. Är det inget fel på TVn så behåll den.
Tror man kan gå någonstan in i inställningar och se hur många timmar skärmen har varit igång.

Tack för inputen, jag har dock redan packat ned den.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för inputen, jag har dock redan packat ned den.

Det kom sjukt fina erbjudanden idag, beställ en ny och behåll mellanskillnaden

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det kom sjukt fina erbjudanden idag, beställ en ny och behåll mellanskillnaden

Vad för erbjudanden och vart?

Permalänk
Medlem

Tror ni det finns en chans att C4 modellerna, specifikt 42an släpps för 10.000 under black friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Tror ni det finns en chans att C4 modellerna, specifikt 42an släpps för 10.000 under black friday?

Det är nog rimligt att förvänta sig en prislapp runt 10k men kanske inte nödvändigtvis under. Det kan alltid svänga en tusenlapp från år till år och förra året gick C3 för 11k medan C2 året innan gick för 9k.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19911991B:

Vad för erbjudanden och vart?

Det var under en period dubbel rabatt här:

Permalänk
Medlem

Slog till på en C3 42-tummare på Webbis under helgen (har inte fått hem den ännu), men nu kom jag att tänka på fjärrkontrollen.

Har redan en A1 65-tummare i samma rum som jag kommer ha den nya, finns det risk att fjärrkontrollerna kommer "krocka" med varandra?

I så fall, går det att lösa på något vis? Vill ju inte att den ena ska starta när man startar den andra osv.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Slog till på en C3 42-tummare på Webbis under helgen (har inte fått hem den ännu), men nu kom jag att tänka på fjärrkontrollen.

Har redan en A1 65-tummare i samma rum som jag kommer ha den nya, finns det risk att fjärrkontrollerna kommer "krocka" med varandra?

I så fall, går det att lösa på något vis? Vill ju inte att den ena ska starta när man startar den andra osv.

Det enda som krockar är startsignalen som går med IR, det kan lösas med skärmar av kartong eller lagom många lager eltejp eller liknande

Väl inne i tvn så sker allt digitalt (vad jag vet) och då är det ingen risk för problem

Finns också lg companion om du vill starta och sånt via datorn (om du tänkte köra nya som skärm)
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda som krockar är startsignalen som går med IR, det kan lösas med skärmar av kartong eller lagom många lager eltejp eller liknande

Väl inne i tvn så sker allt digitalt (vad jag vet) och då är det ingen risk för problem

Finns också lg companion om du vill starta och sånt via datorn (om du tänkte köra nya som skärm)
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Det låter betryggande, och ja den är tänkt att användas som datorskärm så lg companion var ett bra tips också. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Det låter betryggande, och ja den är tänkt att användas som datorskärm så lg companion var ett bra tips också. Tack!

Då skulle jag sätta någon kartongbit eller något i vägen för mottagaren på tv, så kan du lätt flytta på den om du behöver använda vanliga fjärren senare

Permalänk
Medlem

Har en 77" C3 som funkat felfritt trådlöst med gammal D-link 2,4Ghz router. Skaffade en ny router, Asus TUF AX4200 och tv:n vägrar koppla upp sig mot nätverket. Jag kan välja mitt Wifi i tv:ns meny men det går knappt att komma åt internet. Inga appar klarar att visa film tex. Ibland har det gått att se några enstaka sekunder. TV:n tappar även kontakt med routern och det står signalfel.
Någon annan som har haft problem med tv:ns wifi?

iPhone har för övrigt bra uppkoppling till nya routern.

Update: funkar efter att ha slagit av AX Wifi 6 i routerns inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Det var kul så länge det varade. Men det kommer inte bli någon ny LG för min del.

Väldigt bra förklaring också "därför" ...

Är väl nån jävla EU-grej, för när jag körde samma fråga på amerikanska sidan:

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Det var kul så länge det varade. Men det kommer inte bli någon ny LG för min del.
<Uppladdad bildlänk>
Väldigt bra förklaring också "därför" ...

Är väl nån jävla EU-grej, för när jag körde samma fråga på amerikanska sidan:

<Uppladdad bildlänk>

Utveckla gärna. Menar du att ett konto krävs i EU men inte i USA? Kan du inte ställa in region till USA då?

Jag är dock fundersam på om det är annorlunda hos andra. Förvånar mig inte om det krävs konto även hos Samsung. I princip resten använder ju Google TV och där krävs det väl också konto för att ladda ner appar från Play Store?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Utveckla gärna. Menar du att ett konto krävs i EU men inte i USA? Kan du inte ställa in region till USA då?

Jag är dock fundersam på om det är annorlunda hos andra. Förvånar mig inte om det krävs konto även hos Samsung. I princip resten använder ju Google TV och där krävs det väl också konto för att ladda ner appar från Play Store?

Jag vet inte. Tycker bara att det är konstigt att man får olika svar.
Sen verkar det som om LG-konto bara krävs för vissa appar... Än så länge, iaf.
Tv4play kräver LG-konto men inte Allente eller Viaplay.
Törs inte avinstallera svtplay och Prime video som egentligen är dom enda jag använder.
Hoppas man inte kommer behöva konto för att uppdatera svtplay etc.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Satt det fast en plastfilm på både skärm och baksida som du fick dra bort?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Satt det fast en plastfilm på både skärm och baksida som du fick dra bort?

På framsidan satt det en plastfilm och tydlyg markering i ena hörnet att det är där man tar tag i och tar bort plasten från skäkmen.
Baksidan var beklädd med en plast "påse" som klädde både fram och baksida som man bara drar rakt upp för att få bort. Om man söker på youtube Unboxing lg c3 så kommer det upp en video från "the tech giant" och där ser man hur det ska vara.
Tror också jag har en bild på markeringen från min TV gällande plasten på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kunde inte editera mitt tidigare inlägg längre men Wifi 6 eller 802.11ax behöver inte längre slås av för att Wifi ska funka på C3:an så man kan låta övriga enheter köra på högsta hastighet om man vill. Lösningen var nog att välja en kanal under 100 på 5Ghz-bandet men det kanske bara är min Asus TUF AX4200-router detta gäller.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter

Igår så dök det helt plötsligt upp en starkt lysande vit linje över hela skärmen. Likadant hela tiden oavsett ingångskälla och t.o.m. när den är avstängd. Enda sättet att få bort den är att dra ur sladden...

Det är en OLED42C35LA som jag fick hem i onsdags 21/8, så tre dagar höll den

Är det någon som har erfarenhet av LG's på plats service? Eller bör jag bara skicka tillbaka den till Webhallen? Problemet med det senare alternativet är att jag har kvar kartongen och frigoliten men inte "påsen" eller vad man ska kalla det som tv'n var i + all skyddsplast är också borta. Tror ni att de accepterar en retur utan det?

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Igår så dök det helt plötsligt upp en starkt lysande vit linje över hela skärmen. Likadant hela tiden oavsett ingångskälla och t.o.m. när den är avstängd. Enda sättet att få bort den är att dra ur sladden...

Det är en OLED42C35LA som jag fick hem i onsdags 21/8, så tre dagar höll den

Är det någon som har erfarenhet av LG's på plats service? Eller bör jag bara skicka tillbaka den till Webhallen? Problemet med det senare alternativet är att jag har kvar kartongen och frigoliten men inte "påsen" eller vad man ska kalla det som tv'n var i + all skyddsplast är också borta. Tror ni att de accepterar en retur utan det?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Lg kommer ut och byter panel hemma hos dig, jag skulle prata med dom först innan jag gjorde något drastiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lg kommer ut och byter panel hemma hos dig, jag skulle prata med dom först innan jag gjorde något drastiskt

Har gjort en anmälan via LG's hemsida nu så får vi se vad som händer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

På framsidan satt det en plastfilm och tydlyg markering i ena hörnet att det är där man tar tag i och tar bort plasten från skäkmen.
Baksidan var beklädd med en plast "påse" som klädde både fram och baksida som man bara drar rakt upp för att få bort. Om man söker på youtube Unboxing lg c3 så kommer det upp en video från "the tech giant" och där ser man hur det ska vara.
Tror också jag har en bild på markeringen från min TV gällande plasten på skärmen.

Ok, tack för infon. Lite märkligt att det inte är någon plastfilm på baksidan också (som det var på min CX) på C3 sålda här i Sverige, vill minnas att jag sett det i en unboxing-video av just C3 (hittade en bild på detta, se länk nedan), men det kanske skiljer sig mellan olika länder.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/1cj4mwz/does_this_pr...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Ok, tack för infon. Lite märkligt att det inte är någon plastfilm på baksidan också (som det var på min CX) på C3 sålda här i Sverige, vill minnas att jag sett det i en unboxing-video av just C3 (hittade en bild på detta, se länk nedan), men det kanske skiljer sig mellan olika länder.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/1cj4mwz/does_this_pr...

Ok, det där ser inte ut som en C3. C3 har inte rundade kanter, och på den bilden enligt länken finns heller inte den tjocka delen i mitten där alla kontakter ska sitta. Leta upp bild på C3 på nätet och jämför. Men sån plast på balsidan fanns inte utan det var mer sånt som de visar på youtube-kanalen "the tech giant"