Ögonkontakt intar videosamtal när Nvidia uppgraderar Broadcast

Permalänk
Melding Plague

Ögonkontakt intar videosamtal när Nvidia uppgraderar Broadcast

Anpassad videobakgrund och brusreducerad mikrofon i Nvidias Broadcast-program får nu en fokuserad uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så vi måste skaffa gaming-laptops på jobbet nu för att köra Teams-möten? Tar upp det med chefen på direkten!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så vi måste skaffa gaming-laptops på jobbet nu för att köra Teams-möten? Tar upp det med chefen på direkten!

Ja lite så. Intel borde satsa på detta på sina inbyggda GPU: er så att normalt kontorsfolk också kan använda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så vi måste skaffa gaming-laptops på jobbet nu för att köra Teams-möten? Tar upp det med chefen på direkten!

Eller Quadrokort.

Permalänk

betan funkar sådär va? Blir inget nyhetsankare av mig iaf på mitt rtx kort

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Haha testade detta, har en ultrawide och satte nvidia broadcast fönstret i motsatt hörn till där kameran sitter. Ögonen hoppade fram och tillbaka som om att jag hade tagit något 🤣

Permalänk
Medlem

Funkar fint detta i warzone 2.0 för streamers som använder radar, så ser man inte att dom tittar någon annanstans

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Skönt att jag inte ens har någon kamera, varken hemma eller på jobbet, så jag slipper den biten i Teamsmöten. Jag vill inte se andra och de vill inte se mig, win-win.

Men om jag skulle vara tvungen ha kamera så räcker det inte med någon löjlig ögonfunktion, då vill jag ha 100% fake av allt. Och det lär ju komma förr eller senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser inte behovet för jobbet. En gång skulle jag ha en större presentation och körde då min Nikon z6 som webkamera vilket var ett lyft att få äkta oskärpa.

Men för normala möten har jag inte behovet. Viktiga diskussioner har jag helst på riktigt på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skönt att jag inte ens har någon kamera, varken hemma eller på jobbet, så jag slipper den biten i Teamsmöten. Jag vill inte se andra och de vill inte se mig, win-win.

Men om jag skulle vara tvungen ha kamera så räcker det inte med någon löjlig ögonfunktion, då vill jag ha 100% fake av allt. Och det lär ju komma förr eller senare.

Att byta ut sig själv mot valfri "avatar" har funnits länge, så det är bara att tuta och köra.
Sen om chefen är road är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Som tur är så har mina möten ingen kamera på för det mesta, skulle folk börja stirra så där på mig skulle jag nog sjukanmäla mig oftare än nu

Permalänk
Medlem

Videosamtal är överskattade. Tack och lov kör vi med kamera som valfritt (de flesta avstår) på jobbet. Bara dumt på så många sätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Videosamtal är överskattade. Tack och lov kör vi med kamera som valfritt (de flesta avstår) på jobbet. Bara dumt på så många sätt.

Förstår inte varför det är så jobbigt att ha kameran på dock. Kanske kan upplevas som lite onödigt om man spelar eller har skärmdelning. Men annars så ser jag inga anledningar till att inte ha kameran på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte varför det är så jobbigt att ha kameran på dock. Kanske kan upplevas som lite onödigt om man spelar eller har skärmdelning. Men annars så ser jag inga anledningar till att inte ha kameran på.

Man kanske fortfarande ligger under täcket, eller har en ful tröja, eller har sjuka barn hemma som stör, eller …

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kanske fortfarande ligger under täcket, eller har en ful tröja, eller har sjuka barn hemma som stör, eller …

Fast det är ju inte bara när man är hemma som man har videosamtal. Men även då tycks det finnas många som inte vill ha kameran påslagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast det är ju inte bara när man är hemma som man har videosamtal. Men även då tycks det finnas många som inte vill ha kameran påslagen.

Nej jag menade bara att anledningarna kan vara många till varför det ska vara valfritt

För mig som jobbar hemma över 90% är nog de sakerna jag rabblade upp något som händer minst en gång per vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte varför det är så jobbigt att ha kameran på dock. Kanske kan upplevas som lite onödigt om man spelar eller har skärmdelning. Men annars så ser jag inga anledningar till att inte ha kameran på.

Helt meningslöst. Tillför inget, och tvingar fram onaturligt beteende under mötet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror många kommer uppleva den som onaturlig precis som med Apples liknande funktion i Facetime.

Vill man verkligen ha ögonkontakt i videosamtal kan man bygga en Interrotron / teleprompter-spegel.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Helt meningslöst. Tillför inget, och tvingar fram onaturligt beteende under mötet.

Varför skulle det tvinga fram ett onaturligt beteende? Håller inte heller med om att är meningslöst. Bland annat får man ju personens kroppsspråk. Är det däremot så att man bara är åhörare eller liknande så kanske det kan upplevas som onödigt, men för den som talar kan det vara värdefullt att känna att man inte pratar med en vägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Funkar fint detta i warzone 2.0 för streamers som använder radar, så ser man inte att dom tittar någon annanstans

Va det första jag tänkte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men om jag skulle vara tvungen ha kamera så räcker det inte med någon löjlig ögonfunktion, då vill jag ha 100% fake av allt.

Om du vill ha 100% fake av allt känns kamera kanske lite överflödigt

Skrivet av cyklonen:

Helt meningslöst. Tillför inget, och tvingar fram onaturligt beteende under mötet.

Åjo, men det beror på mötet. Video har störst fördel för små grupper där man aktivt diskuterar med varandra, det är faktiskt bra mycket enklare med video än utan. Visuella signaler genom kroppspråk faller sig naturligare även om "räcka upp hand"-funktion också kan vara till viss hjälp. Med enbart ljud krävs mer disciplin och det är svårare att undvika prata i mun på varandra. Latens är också viktigt, är den för hög blir det jobbigt. Sen för större mer formella möten där man av nödvändighet talar i tur och ordning, kanske genom mötesordförande etc, då tillför video inte alls lika mycket även om det som talare kan vara trevligt att se sin publik och deras reaktioner.

Permalänk
Snusfri

Jag har faktiskt inte haft ett enda videomöte under min livstid.
Denna företeelse med sådana möten är väldigt främmande för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det nån som använder Broadcast för videomöten?

Edit: Alltså det var en ärlig fråga och inget negativt. Jag har aldrig stött på en enda människa som använder det för möten. Teams, Zoom, Google Meet, GoToMeeting etc. har jag sett men aldrig Broadcast. Kanske är stort utanför Sverige?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Durkadur:

Finns det nån som använder Broadcast för videomöten?

Edit: Alltså det var en ärlig fråga och inget negativt. Jag har aldrig stött på en enda människa som använder det för möten. Teams, Zoom, Google Meet, GoToMeeting etc. har jag sett men aldrig Broadcast. Kanske är stort utanför Sverige?

Oklart! Jag körde det en hel del under pandemin, när vi satt i möten, föreläsningar och presentationer i stort sett hela tiden. Då tyckte jag det var hyfsat smidigt att utan extra inställningar ha med samma oskärpa/bakgrundsbild oavsett vilket program eller möte vi satt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Finns det nån som använder Broadcast för videomöten?

Edit: Alltså det var en ärlig fråga och inget negativt. Jag har aldrig stött på en enda människa som använder det för möten. Teams, Zoom, Google Meet, GoToMeeting etc. har jag sett men aldrig Broadcast. Kanske är stort utanför Sverige?

Som jag förstår det skapar broadcast en virtuell video/audioström som du kan importera till andra mötesprogram, som @Wittwang skriver ovan. Istället för att välja din webkamera och vanliga mikrofon i mötesprogrammet väljer du "NVIDIA Broadcast" som både kamera och mikrofon. Inställningar för bakgrund etc gör du i Broadcast-appen utanför mötesappen (vare sig det är teams eller zoom etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eller Quadrokort.

Där sa du något! Ena jobbdatorn har ett t1000. Datorn är dock helt nedlåst, så lär inte kunna installera det som behövs... Kan inte ens få min tb16 docka att funka... Suck

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vad hette den där grejen som tog bort bakgrundsljud i mikrofonen med hjälp utav RT-kärnorna då ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av deltascu:

Som jag förstår det skapar broadcast en virtuell video/audioström som du kan importera till andra mötesprogram, som @Wittwang skriver ovan. Istället för att välja din webkamera och vanliga mikrofon i mötesprogrammet väljer du "NVIDIA Broadcast" som både kamera och mikrofon. Inställningar för bakgrund etc gör du i Broadcast-appen utanför mötesappen (vare sig det är teams eller zoom etc).

Snygg lösning nu!

”One application to rule the them all”

Inte riktigt, men ja, ni fattar…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Vad hette den där grejen som tog bort bakgrundsljud i mikrofonen med hjälp utav RT-kärnorna då ?

Edit: RTX Voice var det visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Finns det nån som använder Broadcast för videomöten?

Edit: Alltså det var en ärlig fråga och inget negativt. Jag har aldrig stött på en enda människa som använder det för möten. Teams, Zoom, Google Meet, GoToMeeting etc. har jag sett men aldrig Broadcast. Kanske är stort utanför Sverige?

Du kör det mötesprogram du alltid kört. Broadcast har ingen sådan funktionalitet utan den skickar ut en ny bild/ljud-ström som ditt mötesprogram (exempelvis Teams) konsumerar.