Telia uselt skött

Permalänk

Telia uselt skött

När jag läste compilererrors tråd så tänkte jag på vad jag själv genomlider just nu.
Köpte en mobil på Telia i somras.
I november gick kameran sönder och det registrerades som ett garantiärende.
Lämnade in den i en Teliabutik på Väla utanför Helsingborg den 26 dec.
Det verkade fungera bra och reparationen skickades vidare till Care1.
Jag fick ett mail från Telia då om att Care 1 behövde telefonkoden och jag skickade svaret i en chatt som det länkades till i mailet.
Vid chatten kunde jag följa hur telefonen hanterades.
Den 16januari såg jag att mobilen var klar.
Äntligen tänkte jag som inte har haft en extra mobil eller fått låna en av Telia.
Efter 4 dagar kontaktade jag Care1 igen om var den blev av.
Jag fick då veta att alla reparationer till min butik skulle hållas kvar pga att butiken ska renoveras.
De kan inte skicka den direkt till mig.
Ringde Telias kundtjänst som såg vad som hänt men hänvisade till att alla Teliabutiker var franchise så de hade ingen kontroll över vad som görs där...
Killen på kundtjänst kontaktade då ägaren av butiken som bara svarar att eftersom mobilen inte är där kan han inte göra något åt saken, utan jag fick vänta tills den blivit färdig och de fått dit mobilen.
Just nu betyder det minst 5 veckors hantering för att byta ut baksidan på mobilen.
Skit samma jag får ju min mobil men är jävligt besviken på Telias sätt att lägga ut butiker till folk som inte bryr sig det minsta om Telias kunder.

Permalänk
Medlem

alla Teliabutiker var franchise så de hade ingen kontroll över vad som görs där...

Mhm.. så om den butiken konkar eller (typ) brinner upp - då kan du säja ajöss till din telefon då?

Kanske kolla om det går att få någon hjälp härifrån?
https://telekomradgivarna.se

De tipsade mig för många år sedan när jag blivit lurad av Telesnors expressäljare...

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Skrivet av Mikael63:

Mhm.. så om den butiken konkar eller (typ) brinner upp - då kan du säja ajöss till din telefon då?

De är säkerligen försäkrade, men det vet man ju inte.
Jag har ff inte hört av butiken ang när de har öppnat eller när telefonen är klar för leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

De är säkerligen försäkrade, men det vet man ju inte.

Jo, men om butiken upphört av någon anledning kan ju inte Care1 skicka din telefon till en butik som inte längre existerar...

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Påminn butiken om att en reklamation skall enligt lag hanteras inom skälig tid (vilket enligt praxis är 2-3 veckor).

https://lawline.se/answers/hur-lang-tid-har-saljaren-pa-sig-a...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Konstigt om du inte skulle kunna kräva omleverans.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Principiellt intressant. Ponera att hela butiken är oanträffbar och det drar ut på tiden - även om det nu är en franchisebutik är det Telia som står för abonnemanget, Telia som köpt in och distribuerat telefonen, antagligen Telia som tecknat avtal med verkstaden. Gissningsvis går inte personalen hemma med lön under renoveringen utan de är tillfälligt placerade i andra Teliabutiker.

Det blir säkerligen extra hantering för dem att lösa sina serviceärenden under renoveringen, men det är inte riktigt kundens problem utan Telias.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720