Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Kan inte initiera disk

Har problem med sonens dator där ena hårddisken plötsligt slutade fungera.
Den dyker upp som Okänd enhet i enhetshanteraren, och "okänd inte initierad" i diskhantering. Försöker jag initiera disken får jag felmeddelandet "felaktig funktion". Har disken pajat helt enkelt?

edit: Ser inte heller disken i bios nu när jag kollade. Tecken på att den är trasig? Har självklart kollat alla kablar osv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Inte omöjligt att de rör sig om en 'körd' disk. Kräver ofta nytt kretskort alternativt felsökning på komponentnivå. Inget man lägger nån större tid på.

Av alla diskar 30-tal som jag nånsin haft har jag en Western digital SATA 750GB kvar som identifieras som Okänd. Av de vanliga trick och tester jag använder vid felsökning så har den vägrat initiera sig. Minns inte säkert om den identifieras i BIOS dock om jag ska vara ärlig, Endast test via USB-adapter.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Tack för svaren! Lyckades inte hitta den på något sätt... Och med tanke på att det var en gammal 1tb mekanisk disk som endast innehöll fortnite så lade jag inte allt för mycket energi på det. Åkte och köpte en ny ssd till min burk så fick grabben ärva min gamla..