Nvidia lanserar verktyg för skarpare video

Permalänk
Medlem

Kul att det äntligen kom något som ger bättre skärpa i webbläsaren, men förstår inte riktigt varför de inte lagt in några helt vanliga skärpefilter av hög kvalitet för länge sen. Varför måste allt vara nyutvecklad AI och dra en massa datorresurser? Känns ibland som att företagen försöker slå ihjäl en fluga med en specialdesignad flugsmällare i guldplätterad kolfiber för 1000 kr...

Finns ju många bra avancerade omskalningsalgoritmer för video de skulle kunna implementera. Att nya finesser "tyvärr" bara fungerar på den senaste korten kan de ju påstå ändå liksom.

Oftast går det nästan att utföra magi med kombinationer av avancerade skärpefilter i Photoshop t.ex, vet jag sen åratal av hobbyredigering. Jobbar man med subpixel-nivå så kan man få fram massor av detaljer utan störande överskärpta svarta linjer osv.

Men men som sagt, jag är glad för detta iaf. Har inte testat så mycket men kommer nog köra den här funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kul att det äntligen kom något som ger bättre skärpa i webbläsaren, men förstår inte riktigt varför de inte lagt in några helt vanliga skärpefilter av hög kvalitet för länge sen. Varför måste allt vara nyutvecklad AI och dra en massa datorresurser? Känns ibland som att företagen försöker slå ihjäl en fluga med en specialdesignad flugsmällare i guldplätterad kolfiber för 1000 kr...

Finns ju många bra avancerade omskalningsalgoritmer för video de skulle kunna implementera. Att nya finesser "tyvärr" bara fungerar på den senaste korten kan de ju påstå ändå liksom.

Oftast går det nästan att utföra magi med kombinationer av avancerade skärpefilter i Photoshop t.ex, vet jag sen åratal av hobbyredigering. Jobbar man med subpixel-nivå så kan man få fram massor av detaljer utan störande överskärpta svarta linjer osv.

Men men som sagt, jag är glad för detta iaf. Har inte testat så mycket men kommer nog köra den här funktionen.

Jag drar till med en vild gissning att IP kan vara något som sätter käppar i hjulen för mycket teknikrelaterad utveckling, och att det inom viss teknik hämmat utvecklingen rätt rejält.. Och så sitter aktörer så som IBM där med sina 700 000 patent, där många inte används utan bara ligger och dammar i deras portfolio.

Kul utveckling detta hur som helst, där tensor-kärnorna kan komma till lite mer nytta!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kunde man göra detta i realtid vid encoding kan vi börja snacka. Streaming av Retrospel skulle få ett rejält lyft. Lägg därtill AV1 och fotstorleken blir rejält mindre samtidigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Helt annan sak med AI-uppskalning i spel då det i spelen är en del av renderingsprocessen och hur bilden skapas. Där fungerar DLSS etc. väldigt bra, särskilt i kombination med hög upplösning.

Att i efterhand processa en bild som är fångad med kamera och (ofta) sönderkomprimerad distribution fungerar inte. Där är lösningen en hög produktions- och distributionskvalitet från första början ifall man vill uppnå en skarpare och tydligare bild.

Det är ju lätt att säga att man skall spela in allt 16K okomprimerat så håller det för all framtid. Men om jag sitter här med en sliten DVD på repmånad och vill spela upp den så det ser så bra som möjligt ut.

Ja, du förstår själv. Det är efter-processning eller inget. Jag tycker det är bra att man jobbar på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Du får nog testa innan du uttalar dig om DLSS. DLSS 3 är helt underbar. Har testat lite. Får över 100 FPS extra i spel utan att tumma på bildkvalité alls. Däremot DLSS 2 tyckte jag inte om alls. Så jo det har blivit mycket bättre.

Du får nog ta och läsa om min kommentar, för det var ju exakt det jag sa. Att det har gjorts stora framsteg med DLSS sen det lanserades.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fascinerade hur man hela tiden försöker och inbillar sig att att det går att sminka grisar och polera bajskorvar genom allt mer omfattande algoritmer.

Efter att vant mig vid SOAP-effekter så kan jag inte längre se en film i 24Hz. Jag tar gärna alla artefakter som finns, bara jag får flytet i panoreringar osv. Alla är vi ju olika och stör oss mer eller mindre på olika detaljer, eller hur?

Om du idag skulle spela DOOM och tvingas välja mellan dessa grafikalternativ. Väljer du då vänster eller höger grafikläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du får nog ta och läsa om min kommentar, för det var ju exakt det jag sa. Att det har gjorts stora framsteg med DLSS sen det lanserades.

Ja fan. Jag var nyvaken. he he. Förlåt.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli. Testade att själv att skala upp marinkårssoldaten från Doom med Stable Diffusion då jag såg att ögonfärgen måste varit helt fel i bilden från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja fan. Jag var nyvaken. he he. Förlåt.

Lugnt! Händer alla

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Efter att vant mig vid SOAP-effekter så kan jag inte längre se en film i 24Hz. Jag tar gärna alla artefakter som finns, bara jag får flytet i panoreringar osv. Alla är vi ju olika och stör oss mer eller mindre på olika detaljer, eller hur?

Jag tycker 24hz film är ntressant. Jag har väldigt svårt att se på det på en snabb OLED skärm. sample-and-hold bluret känns enormt obekvämt. Så jag kör också interpolering. Inte jättemycket, men någon slags mellanting.

Så här var det ju aldrig på äldre TV-aparater med slöare responstid, typ tjock-TV. min favoskärm för film nu nu är en Samsung Q90 QLED, inte så snabb responstid som OLED, bra bild, och kör lite interpolering på den också. Det är så man smälter inombords med landskaps-panoreringar.

Permalänk
Avstängd

NVIDIA RTX Video Super Resolution Tested, AI Enhanced Streaming That Barely Makes a Difference
https://www.techpowerup.com/305296/nvidia-rtx-video-super-res...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lussarn:

Det är ju lätt att säga att man skall spela in allt 16K okomprimerat så håller det för all framtid. Men om jag sitter här med en sliten DVD på repmånad och vill spela upp den så det ser så bra som möjligt ut.

Ja, du förstår själv. Det är efter-processning eller inget. Jag tycker det är bra att man jobbar på sånt här.

Ifall du vill se Repmånad i bästa tänkbara kvalitet behöver du frångå din DVD-film och vänta på att någon skannar om originalrullarna (ifall de finns kvar) och mödosamt restaurerar till något mer modernt format. Tillräcklig upplösning som kan hantera filmkornen och med ett format som kan speglar filmens ursprungliga dynamiskt omfång, vilket rec709 ej kan göra.

Så du behöver UHD BD-utgåvan med en restaurering av Repmånad för att få filmen som den såg ut när Lasse Åberg och Peter Hald klippte filmen och hade premiärvisning. Det är inget "NVIDIA RTX Video Super Resolution" kommer att kunna ordna fram, utan den tekniken lär likt alla andra främst ge DVD-utgåvan den där typiska märkliga akvarell-looken.

Precis som alla andra super intelligent machine learning whatever filter som jag har sett.

Permalänk
Medlem

Kanske orkar testa en sväng om det skulle dyka upp i Firefox.

Skrivet av Laxpudding:

Super Advanced Reality Perfect Intelligent Something Something

Eller Super Ultimate Reality Perfect Intelligent Something Something: SURPISS, den bästa sortens urin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

<Uppladdad bildlänk>
Om du idag skulle spela DOOM och tvingas välja mellan dessa grafikalternativ. Väljer du då vänster eller höger grafikläge?

Skrivet av dblade:

Kunde inte låta bli. Testade att själv att skala upp marinkårssoldaten från Doom med Stable Diffusion då jag såg att ögonfärgen måste varit helt fel i bilden från nätet.
<Uppladdad bildlänk>

Det du hänvisar till med Doom-gubben har inget med NVIDIA RTX Video Super Resolution att göra.

Permalänk
Avstängd

Ska nu även fungera med MPC
https://github.com/emoose/VideoRenderer/releases/tag/rtx-1.0

Jämförelse:
https://imgsli.com/MTU4MzM1

Ser ut som vissa shaders jag har redan använt med MPC

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du hänvisar till med Doom-gubben har inget med NVIDIA RTX Video Super Resolution att göra.

Alla dina inlägg i den här tråden har varit generella jabs mot alla typer av bildförbättringar. Det har inte heller något med NV VSR att göra. Doom gubben är ett "in absurdum" argument för att enkelt visa att alla typer av bildförbättringar är inte dåliga.

Det är dessutom väldigt subjektivt vad man gillar att titta på. Åsikter är inte fakta. Alla i den här tråden kan ha rätt på samma gång.

Permalänk
Bildexpert 📺

TL;DR: De här filtren åstadkommer inte mycket med kvaliteten på video. Effekten är diskutabel och godtycklig där den gemensamma nämnaren är en slags akvarell-effekt. Ofta ser det ut som att bilden blivit målad vilket märks på ansikten.

Det är önskedröm att någon "AI"-algoritm ska kunna restaurera video så att sönderkomprimerad 480p ser ut som 720p eller 1080p med tillräcklig bitrate. Tillverkarnas marknadsavdelning vill så gärna sälja in den här idén eftersom det blir en önskedröm som handlar om att köpa ny hårdvara. Även om denna önskedröm lustigt nog alltid ska förbättras på varje gång det ska säljas ny hårdvara.

Och många sväljer det betet. Önskedrömmar har den effekten.

Skrivet av Lussarn:

Alla dina inlägg i den här tråden har varit generella jabs mot alla typer av bildförbättringar. Det har inte heller något med NV VSR att göra. Doom gubben är ett "in absurdum" argument för att enkelt visa att alla typer av bildförbättringar är inte dåliga.

Det är dessutom väldigt subjektivt vad man gillar att titta på. Åsikter är inte fakta. Alla i den här tråden kan ha rätt på samma gång.

Jabbar inte mot alla typer av bildförbättringar – bara de som jag vet inte fungerar!

Har i denna tråd och många gånger tidigare skrivit att DLSS och FSR med flera har en tydlig effekt och stor användning i spel. Använder dem själv eftersom det fungerar så bra i just spel och i den situationen, särskilt med 4K.

Ifall du är intresserad av mer än bara polemik och påhittade "in absurdum"-exempel så har du inlägget en bit upp från @Kaleid med länk till techpowerup som utvärderar hur NVIDIA RTX Video Super Resolution faktiskt har för effekt på verkligt videomaterial.

Nvidia VSR ser ut som alla andra sådana här filter har sett ut de senaste tio åren där bilden får en akvarell-liknande karaktär, ansikten ser nästan målade ut. Blir till och med en touch av Salvador Dali när det ser ut som att vapen och miljö smälter något.

Hade annars kunna tänkt mig att VSR i och med Nvidia skulle fungera extra bra för spelstreaming och få lite mer liv i någon 480p och 720p-ström. VSR kommer inte det lösa problemen med dåliga streams, bara ge en annan visuell variant av en dålig situation.

När Nvidia släpper VSR2 lagom till 5080-lanseringen om två år kommer det vara samma sak som gäller då också.

Har testat de flesta uppskalnings/enhancers som finns på konsumentprylarna eftersom det är mitt jobb. Nvidia kommer med samma typ argument och samma typ av exempel som TV-tillverkarna upprepar varje år. Något nytt som ska ge bättre effekt mot förra årets algoritm. Några av de mer aktuella som jag prövat:

Sony
Samsung
LG
Philips
Panasonic
TCL
Vestel
Hisense
BenQ
JVC
Epson
+ allt annat som jag glömmer på rak arm.

Svårt att räkna exakt men med alla versioner och varianter sedan ≈10 år tillbaka är det någonstans hundratalet varianter av olika "AI" och maskintränade filter som jag utvärderat. Alla ger någon form av godtycklig akvarell-effekt. Bara på lite olika sätt.

Permalänk

Det var verkligen skitdåligt, sämre än att köra utan. Påminner om ett sånt där filter som narcissister brukar använda när de lägger upp bilder på sig själva.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du hänvisar till med Doom-gubben har inget med NVIDIA RTX Video Super Resolution att göra.

Antar att jag missuppfattade vad det var för uppskalningsteknik som användes. Fick en snabb känsla av att det var liknande teknik fast kraftigt förenklad. Det skulle förmodligen vara svårt att köra i live-prestanda med dagens hårdvara. Det tog ju typ 10 sekunder av en RTX-GPU att skala upp bilden jag hänvisade till.

Permalänk
Medlem

Ja fantastisk var det ju inte.
Jag testade i en hel timme, har en stor 75" skärm så jag borde se skillnad - men det gjorde jag inte, än hur mkt. jag försökte. Är skillnaden så liten att man behöver att skärmdumpa i Photoshop och jämföra pixel-för-pixel så har det ingen praktisk betydning för tittarupplevelsen.

Men EN grej jag direkt märkte var att på mitt 3090 kort så ökade GPU förbrukningen från 10-15% (i 4K) till 30-45%.
Så om man vill öka strömförbrukningen utan synligt resultat när man tittar på Youtube - ja då är det bara att tuta o köra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoOngle:

Jag testade i en hel timme, har en stor 75" skärm så jag borde se skillnad - men det gjorde jag inte, än hur mkt. jag försökte. Är skillnaden så liten att man behöver att skärmdumpa i Photoshop och jämföra pixel-för-pixel så har det ingen praktisk betydning för tittarupplevelsen.

Beroende på vad du har för 75:a och hur den står med bildinställningar kan det vara så att du faktiskt redan har en liknande process igång i själva TV:n vilket (bildligen och bokstavligen) suddar ut skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att nvidia desperat letar olika lösningar för att göra deras dyra beräkningskort mer eftertraktade som konsumentkort. Ur mitt perspektiv känns det väldigt uppenbart att RT-cores inte dykt upp för att det är ett konsumentbehov, utan ett behov i beräkningskluster.

Då och då tittar jag på olika lösningar för att skala upp video. Finns mycket gammalt material som aldrig kommer restaureras eller som är amatörfilmat och endast finns i låg kvalitet.

Hittills har inget imponerat på mig. Infognition Super Resolution ser ut att kunna ge bra resultat om källmaterialet är närmast okomprimerat, vilket nästan aldrig händer. När jag tittat på Topaz Video AI har det fortfarande varit jämförbart med gammaldags enklare algoritmer.

Det enda jag tycker fungerat hyggligt är att skala upp och interpolera anime. Men det är också ett betydligt enklare problem än vanlig video eftersom bildinnehållet är mycket simplare.

Skrivet av Kaleid:

Det ser ganska bra ut, men tycker det lutar åt det överskärpta hållet. Gissar att det blir en tydlig kontrast mellan det som har grundkvalitet nog att skärpas upp och det som inte har det.

Tittar man på den andra jämförelsen från mpc-be-releasen så kan man jämföra mot andra filter. Tycker nvidias lösning är bättre på att plocka bort komprimeringsartefakter.
https://imgsli.com/MTU4NTg4/0/2

I denna jämförelsen tycker jag att ansiktet ser mer naturligt ut med nvidias lösning.
https://imgsli.com/MTU4ODM2

När kvaliten sjunker föredrar jag madvr, nvidia ser överskärpt ut.
https://imgsli.com/MTU4ODQx

I slutänden är frågan om det är värt effektökningen. Inte kul att höra fläktljud när man kollar video.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Utmärkta exempel @sniglom

Det är på de nivåerna den här typen av filter fungerar. Utgår från en dålig förutsättning och presenterar den visuellt annorlunda och i endast i bästa fall marginellt "bättre" ur ett mer godtyckligt perspektiv.

Jag kan anta en viss bias från personerna som skapat de olika algoritmerna vad de stör sig mest på. Några verkar ogilla bildbrus mest av allt och då blir ansikten som dockor. Andra vill ha "mer detalj" och då blir det överskärpt där det skapas texturer och strukturer där det egentligen inte finns så mycket struktur från början.

Permalänk
Medlem

Det här är nåt jag undrat över...om det fungerar som dlss där man har reference frames.
Om man har en 50st 8k bilder på huvud scener, och levererar resten av videos i 480/720 eller nåt, kan man skala upp det på samma sätt till 1080/4k?
Det är ju inte riktigt samma situation men visst kan man extrahera motion vectors osv från video.
Lär komma förr eller senare om det inte är så denna teknik funkar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Uppskalningsteknik som fungerar likt DLSS etc. finns redan sedan flera år i nya TV-apparater. Kom rejält i samband med försökn till 8K. Det är en enorm del av marknadsföringen idag. Tillverkarna tweakar hela tiden algoritmerna och pratar om nya, ännu saftigare körningar med maskinträning för varje år. Det är auto-detektering av genre och så vidare så att sport får en algoritm, nyheter en annan, actionfilmer en tredje etc. LG:s snack om Alpha-processorn är just allt detta.

Och hos allihopa det blir akvarell-effekter och det skapas strukturer där det inte ska finnas strukturer och så vidare. Det ser ut som exemplen länkade ovan fast i varierande grad.

"AI"-processad video ser inte ut som någonting annat än just "AI"-processad bild. Det finns helt klart en distinkt "AI-look".

Orsaken till att detta fungerar i spel därför att spelen är en helt annan typ av situation med andra förutsättningar. På ganska många plan. Ursprungsbilden i ett spel med DLSS till 4K-nivå är från början inte en lågupplöst och sönderkomprimerad video fylld med artefakter, utan de flesta börjar sin DLSS på oklanderlig renderingar i 1080p eller 1440p och skalar därifrån.

Spel är från första början artificiell grafik, mer lik animation och där är vi mycket mer förlåtande för märkligheter. Medan video som får "AI-looken" ofta närmar sig uncanny valley. En uppskalad väggtextur i ett spel är något man rycker på axlarna åt (eftersom det är ett spel), men när nyheterna, dokumentären eller filmen börjar se ut som uppskalade texturer snarare än den faktiska väggen så distraherar det.

Sedan kan jag ju så klart se hur DLSS jobbar i spelen och hur detaljerna liksom växer fram. Men finner inte att det påverkar spelandet eftersom jag i alla fall har en annan fokus och aktivt deltagande (jag styr kameran) när jag spelar. Jämfört med att att se på TV/se på film där man får berättandet taget till sig.

Det är också mycket möjligt att vi är för tidigt i den här processen. Spel och spelgrafik är ändå ett rätt begränsat urval av bildmaterial och – gissar jag – enklare att maskinträna på jämfört med den liiiite mer omfattande verkligheten som fångas av kameror.