ASUS ROG STRIX B450 F-GAMING grön boot lampa vill inte boota till Windows eller BIOS ?

Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX B450 F-GAMING grön boot lampa vill inte boota till Windows eller BIOS ?

Jag bytte chassi idag och nu när jag startar datorn så kommer jag till skärmen dar man ser ROG loggan men kommer inte vidare och om jag klickar på DEL för att försöka komma in bios så händer det inget. Inte ens om jag spam klickar på Delete när datorn startar allstå BIOS går inte komma in i alls och inte Windows eller vad kan problemet vara ?

Ska tillägas att datorn fungerade finfint innan jag plocka ner den och satt in allt i nya chassit.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dessa personer har inte samma problem som mig dom fick inte bild alls jag får ju bild men kommer inte vidare från ROG start skärmen dar det står press delete to enter BIOS ingen händer ju när jag försöker gå in BIOS och det vägrar boota till Windows av sig själv.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Att grön LED lyser betyder bara att BOOT-partitionen inte hittas.

Har du kopplat in allt på samma sätt som det var inkopplat tidigare?
Du har inte bytt SATA-port? om du har SATA-diskar vill säga.
Du har inte både en M.2-disk i M.2_1 (M.2-porten närmast CPU:n) och sedan SATA-disk inkopplad på SATA-port 5 eller 6?
SATA-port 5 och 6 är de SATA-portar som är närmast 24-pin ström-kontakten på moderkortet.

Från manualen:
"When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA or PCIE mode, SATA6G_5/6 ports will be disabled"

Kontrollera även att båda ändar till strömkabeln för eventuell SATA-disk är ansluten korrekt.

Från manualen framgår även:
"When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode."

Dvs, om du har en M.2-disk i M.2-porten längst ifrån CPU:n så kan du behöva gå in i UEFI/BIOS och ställa om PCIe x16_1 till x8-läge i annat fall kan denna M.2-port blockeras.
Detta är något som UEFI/BIOS normalt konfigurerar automatiskt men som ibland kan behöva göras manuellt.

Det är inte helt ovanligt att UEFI/BIOS står still ganska länge på att detektera lagringsenheter om dessa inte är anslutna korrekt.

UEFI/BIOS kan under vissa omständigheter tappa inställningar när man flyttar moderkortet från en datorlåda till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Att grön LED lyser betyder bara att BOOT-partitionen inte hittas.

Har du kopplat in allt på samma sätt som det var inkopplat tidigare?
Du har inte bytt SATA-port? om du har SATA-diskar vill säga.
Du har inte både en M.2-disk i M.2_1 (M.2-porten närmast CPU:n) och sedan SATA-disk inkopplad på SATA-port 5 eller 6?
SATA-port 5 och 6 är de SATA-portar som är närmast 24-pin ström-kontakten på moderkortet.

Från manualen:
"When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA or PCIE mode, SATA6G_5/6 ports will be disabled"

Kontrollera även att båda ändar till strömkabeln för eventuell SATA-disk är ansluten korrekt.

Från manualen framgår även:
"When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode."

Dvs, om du har en M.2-disk i M.2-porten längst ifrån CPU:n så kan du behöva gå in i UEFI/BIOS och ställa om PCIe x16_1 till x8-läge i annat fall kan denna M.2-port blockeras.
Detta är något som UEFI/BIOS normalt konfigurerar automatiskt men som ibland kan behöva göras manuellt.

Det är inte helt ovanligt att UEFI/BIOS står still ganska länge på att detektera lagringsenheter om dessa inte är anslutna korrekt.

UEFI/BIOS kan under vissa omständigheter tappa inställningar när man flyttar moderkortet från en datorlåda till en annan.

Fick det att fungera nu under morgonen tog ut graffikortet och close batteriet under natten och satt in det nu och då startade datorn utan några som helst problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO