Permalänk

Nätverkskort får nya mac-adresser

Jag har använt IpFire och en gammal dator som router i flera år utan problem.
Jag har nu en annan dator som skall användas som router för ett framtida LAN-party i maj.
Men jag märkte nu att nätverkskorten har fått nya mac-adresser efter att jag startade upp "routern" igen för att göra några konfigurationer.
IpFire är baserat på debian. Men jag förstår inte varför nätverkskorten får nya mac adresser.
Nån som har någon idé om varför?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Den här andra datorn som ska användas som en router för framtida LAN-party i maj, vad har det med historian att göra? För som du beskriver det så har du en dator som du haft avstängd, och som sedan fick nya MAC-adresser efter du startat den?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

Den här andra datorn som ska användas som en router för framtida LAN-party i maj, vad har det med historian att göra? För som du beskriver det så har du en dator som du haft avstängd, och som sedan fick nya MAC-adresser efter du startat den?

Den har varit avstängd och sen fått nya mac-adresser på båda nätverkskorten.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasseman84:

Den har varit avstängd och sen fått nya mac-adresser på båda nätverkskorten.

Det verkar udda. Hur vet du att den fått nya MAC-adresser? De är normalt inprogrammerade i nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

IpFire låter dig sätta MAC adresser själv bara korten klarar det , låter dock skumt den själv skulle bytt , kört ipfire i många år och aldrig haft några problem , testa fråga i deras forum man brukar ofta få bra hjälp, speccielt vid udda problem

Permalänk
Skrivet av mahava:

IpFire låter dig sätta MAC adresser själv bara korten klarar det , låter dock skumt den själv skulle bytt , kört ipfire i många år och aldrig haft några problem , testa fråga i deras forum man brukar ofta få bra hjälp, speccielt vid udda problem

På datorn som agerar router hemma så har jag aldrig haft detta problemet. Så jag tycker det är mycket skumt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det verkar udda. Hur vet du att den fått nya MAC-adresser? De är normalt inprogrammerade i nätverkskortet.

Jag märkte att den inte startade upp som den skulle så jag kopplade in en skärm och tangentbord. Under uppstarten så säger den att det inte finns några interface för WAN (Röd) och LAN (Grön).
Jag hade antecknat mac-adresserna tidigare. Och märkte att dom hade helt andra mac adresser. Så det var det som orsakade att den inte startade upp som den skulle.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

På datorn som agerar router hemma så har jag aldrig haft detta problemet. Så jag tycker det är mycket skumt.

Hade den varit av väldigt länge? Vet IPFire bytt ut vissa delar av nätverksbiten, nyare kernel , mittigations för kända explointer osv på sistone , så om man gör ett långt hopp kanske de kan strula?

Permalänk
Medlem

Realtek nätverkskort? de hade fel i sig förr som gjorde sådär... bara byta ut skiten.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag märkte att den inte startade upp som den skulle så jag kopplade in en skärm och tangentbord. Under uppstarten så säger den att det inte finns några interface för WAN (Röd) och LAN (Grön).
Jag hade antecknat mac-adresserna tidigare. Och märkte att dom hade helt andra mac adresser. Så det var det som orsakade att den inte startade upp som den skulle.

Är adresserna helt annorlunda än innan?

Kan du skriva ut första halvan av MAC-adresserna före och efter? (Den delen är inte privat identifierbar, den innehåller bara info om tillverkare)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Är adresserna helt annorlunda än innan?

Kan du skriva ut första halvan av MAC-adresserna före och efter? (Den delen är inte privat identifierbar, den innehåller bara info om tillverkare)

Nätverkskortet som hanterar LAN hade en mac-adress som började med da:de...
Men nu börjar den med 00:e0

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av basn:

Realtek nätverkskort? de hade fel i sig förr som gjorde sådär... bara byta ut skiten.

Det är realtek kort. Vad rekommenderas. Intel?
För min hemma router så har jag ett broadcom kort som sitter på moderkortet och ett Realtek pci-E kort.

Dock så har jag inga andra kort än realtek.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det är realtek kort. Vad rekommenderas. Intel?
För min hemma router så har jag ett broadcom kort som sitter på moderkortet och ett Realtek pci-E kort.

Dock så har jag inga andra kort än realtek.

de va VÄÄÄLDIGT längesedan men de kan ju va det är det jag menar

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Jag har byt ut nätverkskorten och nu verkar iaf ett av dom ha samma mac adress hela tiden. Det andra kortet har fått ny adress vid 5 tillfällen. Alla helt nya adresser.
Jag skall byta ut detta med till ett annat kort.

Eller kan det ha något med bios batteriet att göra?
För datorer brukar säga till om BIOS batteriet är dåligt/tomt. Men det gör inte detta system.

Iaf så har jag bytt ut nätverkskorten ennu en gång.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Nu har jag bytt ut nätverkskorten ennu en gång. Denna gången till TP-Link PCI-E kort. Och nu funkar allt som det skall.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag missade den här tråden! Men om din MAC-adress börjar med DA så är det en "lokalt administread" IP-adress, d.v.s. en IP-adress som är satt i av administratören i operativsystemet, eller av någon mjukvara inte av hårdvarutillverkaren.

Det kan man se genom att om man dekodar DA i till binär blir det:

1101 1010

Näst sista biten är en etta, vilket betyder "locally administered".

Jag hade testat i ett reninstallerat operativsystem om MAC-adresserna fortfarande sätts.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag missade den här tråden! Men om din MAC-adress börjar med DA så är det en "lokalt administread" IP-adress, d.v.s. en IP-adress som är satt i av administratören i operativsystemet, eller av någon mjukvara inte av hårdvarutillverkaren.

Det kan man se genom att om man dekodar DA i till binär blir det:

1101 1010

Näst sista biten är en etta, vilket betyder "locally administered".

Jag hade testat i ett reninstallerat operativsystem om MAC-adresserna fortfarande sätts.

Okej. Då har jag lärt mig något nytt. Men problemet är löst men ditt tips kommer garanterat att komma till användning i framtiden.
Tack

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Finns inget system som bryggar ett fysiskt nätverkskort, t.ex. docker eller annan VM som skapar en ny virtuell enhet varje gång, som orsakar det?
Iofs bra att löste sig med nytt kort!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]