Skärmtips sökes: 4K eller 1440p?

Permalänk

Skärmtips sökes: 4K eller 1440p?

Hej

Har en stationär dator med ett rtx 3070TI kort.
Dessutom processor i7-12700kf samt 64 ram Ddr 4 3200 hz.

Funderar på 4K skärm eller om 2k passar bättre för spelupplevekse ?

Lite novis själv så hoppas på lite synpunkter.

Thomas

Otydlig rubrik
Permalänk
Medlem

Hellre högre FPS och en 2K-skärm än lägre FPS (där du inte jämt kommer hålla +60FPS utan att sänka inställningar drastiskt).

Permalänk
Medlem

4K är väldigt trevligt och nästintill omöjligt att byta från om du har börjat använda det. 1080p och även 1440p upplevs som pixligt om du har vant dig vid 4K, det är också smidigt med all skrivbordsyta, du kan med lätthet köra två fönster bredvid varandra samtidigt utan att det blir "trångt".

1440p är egentligen "optimalt" i nuläget, de flesta kort kan driva det med höga framerates samtidigt som inställningarna kan vara på high eller ultra.

Om du aldrig har testat 4K eller 1440p hade jag tittat efter en grym 1440p skärm med 170-240Hz, IPS.

Själv kör jag 4K men hade önskat att jag kunde tolerera 1440p

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

4K är väldigt trevligt och nästintill omöjligt att byta från om du har börjat använda det. 1080p och även 1440p upplevs som pixligt om du har vant dig vid 4K, det är också smidigt med all skrivbordsyta, du kan med lätthet köra två fönster bredvid varandra samtidigt utan att det blir "trångt".

1440p är egentligen "optimalt" i nuläget, de flesta kort kan driva det med höga framerates samtidigt som inställningarna kan vara på high eller ultra.

Om du aldrig har testat 4K eller 1440p hade jag tittat efter en grym 1440p skärm med 170-240Hz, IPS.

Själv kör jag 4K men hade önskat att jag kunde tolerera 1440p

Mvh

Instämmer med detta...
Jag bytte i höstas från 1080 till 4k och jag kan inte titta på låg upplöst skärm längre utan att tycka att det är pixligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Ska du behålla 3070TI länge skulle jag köra 1440P. Hade ett 2080TI som bara är marginellt sämre och blev mest frustrerad när jag fick försöka optimera för att få ut stabila 60P i en del titlar. MP spel är det såklart ännu värre då man vill ha fler fps.

Förutsatt att du ska spela på datorn.

Permalänk
Medlem

Att mellanlanda på 1440p innan du går över till 4K är nog värt det. Väldigt tungt att driva spel i 4K såvida du inte har 4090/4080. Blir också väldigt dyrt att underhålla en 4K dator. Beror också på vilka spel du spelar såklart. Som @aeig sa så är en 1440p med 240hz ett riktigt bra val.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid: beror på vad du menar med bättre spelupplevelse?

Ifall du primärt spelar rappa spel där hög FPS är det du föredrar kommer du undan med en skärm kapabel till högre frekvens, 240, 360 Hz och så vidare och får den prioriteten som matchar upplevelsen i den typen av spel.

Är det grafiken i spelen som är mer äventyr och utforskande i karaktären som är din definition av spelupplevelse kommer en 4K-skärm vara oslagbar. RTX 3070Ti får kämpa en del med de allra nyaste titlarna för spelbart flyt runt 60 FPS men kommer att hantera äldre titlar mer galant i 4K. Har man väl testat 4K i den typen av spel, även idag gamla spel som Skyrim, då vill man ofta inte kliva ned igen.

Väljer du en skärm som är 2K (Full HD, 1080p) är du låst till den upplösningen och kan inte få del av den grafikupplevelsen som 4K ger för den typen av spel. Men du kan få riktigt kapabla skärmar för rappa shooters för ganska milda summor pengar.

Går du "2,5K" (1440p, QHD) är du låst till den upplösningen och kan inte få upplevelsen som 4K ger men ändå mer än vad Full HD medger. Du får mer av grafikupplevelsen samtidigt som man inte tappar lika mycket av FPS-förmågan. 1440p/QHD är därför dagens standardskärm och lite av den gyllene medelvägen. Man får lite av varje och till ganska låga priser.

Kör du 4K-skärmen får du kämpa med FPS-nivåerna i 4K. Samtidigt kommer den högre pixeldensiteten göra att du i högre grad kan skala på skärmen och vid behov rendera i 1080p eller 1440p för att öka FPS:n till önskade nivåer. Du vinner alltså flexibiliteten där en 4K-skärm kan göra det som 1080p och 1440p också kan. Grafikupplevelse när du vill och FPS när du behöver.

Det du tappar är att det inte finns högre än 4K/144 eller 120 Hz och du missar möjligheterna att verkligen utnyttja hög FPS. Du betala också mer för 4K-skärmar generellt.

Permalänk

Tack för alla goda svar. Har en 2k skärm sedan tudigare och en 4k på prov.
Får fundera vidare.

Thomas