Inet frågar SweClockers – hur utses Sveriges Bästa Datorhörna?

Permalänk
Melding Plague

Inet frågar SweClockers – hur utses Sveriges Bästa Datorhörna?

Vad ska det innebära att tävla i en riktigt nördig materialsport? Inet efterlyser goda råd inför månadens höjdpunkt Megaklick.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Unika lösningar för att få ihop en helhet i hörnan, gärna teman, allt från typ marvel till industriell design. Även ljussättning spelar roll. Det är otroligt mycket som kan och bör vägas in. Lätt det roligaste som finns att sätta ihop sin setup, lika kul som själva dator byggandet!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ergonomi, och ev smarta lösningar för funktion.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

generellt när jag betygsätter i galleriet så får de som har nytänkande och unika egna lösningar/design bäst betyg

datorchassin med vattenkylning och rör kors och tvärs med glassida som blinkar i 16M färger har vi sett för många gånger förut senaste 20 åren.

även diskreta och sterila en eller tvåfärgade brukar också få låga poäng om de inte har något väldigt unikt ingen annan har.

om sen rummet matchar det unika bygget ger pluspoäng.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Ergonomi
Funktion
Produktivitet
Trivsel

Det är viktigare att sitta bra och trivas än att ha ordning på kablarna under skrivbordet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Missuppfattade frågan...

Ergonomi blir då mitt torftiga svar.

Missuppfattade frågan
Permalänk
Medlem

Kaos
Många saker som fungera ihop
Kanske en NES i chassit?
Skärm inkopplad till 10 enheter
KVM swichar

Permalänk
Medlem

Det ska vara nördigt utan dess like. Nördigt tema eller nördig lösning på problem you name it.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vill inte se nån standard p12 kyldisk-dator med julgransbelysning iallafal. Det ska vara cleant, inbjudande, mysigt och som tidigare kommentarer gärna unika funktioner/anpassningar.

Permalänk
Medlem

Minimalism ftw!
Vill inte se en massa onödigt på skrivbordet eller i närheten av det. Måste det inte vara där för att man ska kunna jobba/spela så ska det inte synas.
Så häng undan gamepad, headset, etc. så det inte syns.

Bonus om det är gråskala eller iaf inte naturmaterial!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigt med en kombination av ergonomi, ljus och grönt, samt att jag har inspirerande saker runt mig. Jag fick ett eget hemmakontor för första gången för två veckor sedan och har börjat flytta in i det. Det är långt ifrån klart men jag gillar det som det är nu. Det kommer nog att bli fler saker på väggarna, men det får ta sin tid. Min favorit är hyllsystemet som är bakom mig, designat av min favoritdesigner och fyllt av lite fler grejer han gjort samt diverse böcker. Hue lampor är ett plus också måste jag säga.

Permalänk
Medlem

För mig ska det vara mysigt men också praktiskt och ergonomiskt.
Ingen grotta utan hellre ljust och gärna med växter.
Väl valda nördiga referenser på väggarna med tavlor och ljusskyltar får gärna förekomma.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Hela bygget är baserat runt LG 38" 3840x1600 med backlight som liknar Philips Ambilight.
Lådan som skärmen "svävar" i är byggd inuti ett mindre skrivbord från Ikea, förstärkt med plywood. "Lightboxen" är gjord av vit cellplastkartong för att förstärka effekten från belysningen.
Ett bygge som tog fart i skallen och som till slut fick bli verklighet.

Permalänk
Medlem

Funktionaliteten är viktigast, sedan är det unikt som gäller, unikt utan funktionalitet som en dator i en pansarvagn eller pyramid går fetbort om den inte är funktionell.
Skit är fortfarande skit även om den är regnbågsfärgad och kommer från en enhörning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jank = cred

Lego för att hålla uppe grafikkortet? Gammal lamp-arm omarbetad till mic-stativ?

Såg någon på forumet som använde tvättsvampar som vibrationsdämpare till chassit här på forumet. Insta like från mig då!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Min hörna…..

Enkelt och trådlöst är det jag eftersträvar.

Permalänk

Jag har alltid försökt fokusera på att ha en plats där jag trivs och vill sitta. 😊 trivs med en clean yta och med värmen från trä.

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt bidrag på min lilla hörna, temat framgår ganska tydligt.

Permalänk
Medlem

Vore roligt att se andra setups än ett stort chassi på skrivbord, med sidoglas och RGB.

Min egen lösning kom till av platsbrist, mer eller mindre! Behövde få in hemmakontor, stereo, skivsamling, hemmastudio och gamingrig.

Lite planering bakom ELFA-systemet bara, sen på med oljade limträskivor.

Blir mysigt framåt kvällen!

Lade till en mysbild och lite beskrivning.
Permalänk
Medlem

Jag har byggt allt sjävl första försök

Det är en lian li o11 dynamic
Pallit gamerock 4080
Intel i7 13700k
Nztx vatten kyl 3 fläktar med skärm
Asus rog z790-F
32 gb ram ddr5
Skärmar : gigabyte mq27 2k
Acer predator xb32 4k 144hz
Acer predator 24" xf240
Jag älskar allt om mitt set up eftersom jag har köpt och bygg på egen hand.

Permalänk
Medlem

Utseende är ju alltid i betraktarens ögon men något som hade varit kul att se är smarta lösningar som ökar användarvänligheten. Själv byts färgtema, bakgrunder osv ut efter humör tex.

En enkel sak som jag gjort är en enkel klämma som håller alla trådlösa donglar. När någon behöver laddas dras kabel lätt fram till önskad längd och man kan lätt fortsätta använda musen tex. Sen när den är laddad stoppar man lätt tillbaka kabeln och den faller ner i kabelkanalen och blir "osynlig" igen.

I övrigt har jag det ganska spartanskt, ibland är det full RGB, ibland lite softare belysning i en färg och ibland helt avstängt så därför visar jag en bild i avstängt läge.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Stort och funktionellt ska det vara. Att koppla in annan utrustning (skanner, 3d-skrivare, annan dator, spelkonsol, lödstation etc) ska inte kräva att man kastar ut sitt tangentbord först.

Permalänk

Det finns olika typer av användare vilket syns i bilderna ovanför. Vilket innebär att det inte går säga att någon är den optimala när användningsområdet skiljer sig så kraftigt.
Jag tänker gamers eller andra som vill ha en enda skärmyta som föreställer en bild. Medans folk som jobbar vid datorn och vill splittra upp skärmen eller ha flera skärmar.

Min skrivbordslösning.
+ Har skärmarmstativ till alla skärmar. Jag frigör yta under skärmarna som jag använder för olika saker när jag jobbar. Jag kan ställa in skärmarna precis som jag vill ha dem.
+ Borrat hål i skrivbordet för att gömma alla kablar under skrivbordet så snabbt jag kan.
+ Kabelhållare under tangentbordet, så allt sådant är dåligt
- Gammalt skrivbord inköpt för min lilla plats, jag vill så gärna skaffa ett nytt men jag väntar tills jag skaffar ny bostad med plats för ett sådant skrivbord som jag vill ha.

Och jag är lite osäker på vad jag vill ha för skrivbord, men jag tänker mig större bostad och flytta bort saker. Skrivaren/scanner använder jag så sällan idag så jag faktisk skulle kunna ha den i ett annat rum.
- Skärmarna. Köpte en 34" WS i panik. Tänkte den kunde jag säkert splittra till 2st. Det blev skit att splittra som jag ville och 34" WS att jobba med gav mig bara nackspärr, jag har då på annat sätt minska skärmen (upplösningen) och har svarta kanter.
Så 2st 27" och en 34" WS var ingen hit att jobba med.

Permalänk
99:e percentilen

Kunde vara intressant med fokus på ljud i någon kategori: högtalare och deras placering, akustikbehandling, hur man växlar mellan högtalare och lurar, etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Funktion > form.
Stort plus om det finns en löd station och kanske ett oscilloskop.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Kategorin "Vuxen"
Alla är vi barn när man är liten men en gaminghörna för en vuxen kanske är annorlunda. Hänger det en picasso där eller har man bilder på barnen framför tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Stilrent, ergonomiskt, minimalistiskt, gärna trådlös kringsutrustning och bra kabeldragningar.

Tycker att en del har lite "too much"....för mycket prylar, för mycket RGB.

Men sedan så börjar man ju bli med åren...är inte särskilt förtjust i varken RGB eller majoriteten
prylar som andas ordet "gaming" .

Här är en bild från Twitter som jag stötte på, mer eller mindre perfekt, saknar bara lite mer trådlöst.
Kanske några levande växter istället för allt konstgjort...men stilrent och snyggt med datorn gömd.

Permalänk
Medlem

Passar på jag också. Skämt åsido att det ska vara galet nördigt, för det har jag definitivt inte satsat på. En suddig ultrawide varsågoda.

Kör nån mer bild i en spoiler med lite beskrivning.

Allas favorit till skrivbordsskiva från ikea. Har bakgrundsbelysning här också men det stängde jag av för fotot blev katastrof med det igång. Inget RGB-fuffens utan bara vitt ljus på väggen för ögonens skull.

Andra "halvan" kan man säga för denna är en datorskärm och inte en TV. Spelar med handkontroll eller tittar på diverse. Ambilight har jag byggt själv. Har en liten tråd om det på sweclockers. En Onkyo TX-SR607 driver mitt ljud.

Diy ambilight

Kabeldragning

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Utseende är ju alltid i betraktarens ögon men något som hade varit kul att se är smarta lösningar som ökar användarvänligheten. Själv byts färgtema, bakgrunder osv ut efter humör tex.

<Uppladdad bildlänk>
En enkel sak som jag gjort är en enkel klämma som håller alla trådlösa donglar. När någon behöver laddas dras kabel lätt fram till önskad längd och man kan lätt fortsätta använda musen tex. Sen när den är laddad stoppar man lätt tillbaka kabeln och den faller ner i kabelkanalen och blir "osynlig" igen.
<Uppladdad bildlänk>

I övrigt har jag det ganska spartanskt, ibland är det full RGB, ibland lite softare belysning i en färg och ibland helt avstängt så därför visar jag en bild i avstängt läge.
<Uppladdad bildlänk>

Kul! Mer sånt, alltså typ mods som är egentillverkat ger mer pluspoäng!!!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

renoverade gillestugan till spelstugan. Pappas hörna och pojkens.