Permalänk
Medlem

Luftkylning eller AIO för 7600X?

Har sett delade åsikter om det här. Vissa säger att den går väldigt varmt och att en AIO med en 280+ mm radiator är att föredra, andra säger att en vanlig luftkylare duger. Vad tycker ni?

Tar gärna emot tips på bra och billiga kylare också.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Enligt specifikation så verkar den vara ganska lättkyld (105 TDP) så du kan nog köpte lite vad som. Jag personligen brukar alltid köra luft.

Typ en sån här bör funka https://www.inet.se/produkt/5323105/be-quiet-pure-rock-2-svar...

Vill du köra vattenkylning så rekommenderar jag enbart Liquid Freezer.
https://www.inet.se/produkt/5322984/arctic-liquid-freezer-ii-...

Permalänk
Medlem

Jag skulle alla dagar i veckan välja luftkylning.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag kör luftkylning på min 7700X, har en Noctua NH-U12A, den var dyr dock och i nuläget hade jag köpt nedanstående istället.

Den mest prisvärda kylaren som finns i nuläget är Peerless assassin från Thermalright: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

419 kr med gratis frakt om du prövar/skaffar Amazon Prime

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack till alla som svarat! Jag har bestämt mig för luftkylning.

Skrivet av Aeig:

Jag kör luftkylning på min 7700X, har en Noctua NH-U12A, den var dyr dock och i nuläget hade jag köpt nedanstående istället.

Den mest prisvärda kylaren som finns i nuläget är Peerless assassin från Thermalright: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

419 kr med gratis frakt om du prövar/skaffar Amazon Prime

https://youtu.be/Mm4hyIHe1PM

Mvh

Tack! Kollade efter Peerless Assassin tidigare och trodde inte att den fanns i Sverige, trevligt att se att den finns på Amazon. Var annars inne på Montech Metal DT24 Premium med 270 W TPD, men det var mest för att jag tyckte att den var snygg. PA kanske är bättre.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Jag kör Liquid Freezer 240mm. I stock så thermal throttlar det, även under 95 grader. I eco-mode så går den sval och stabil.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Jag kör Liquid Freezer 240mm. I stock så thermal throttlar det, även under 95 grader. I eco-mode så går den sval och stabil.

Throttlar den i stock? 😮 Det låter ju inte bra, de är ju designade att köra i 95 °C och throttlingen borde ju vara implementerad därefter.

Visa signatur

• AMD Ryzen 5 7600X
• 32 GB DDR5 6000 MHz CL30
• B650E-E
• XFX MERC310 RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Jag kör Liquid Freezer 240mm. I stock så thermal throttlar det, även under 95 grader. I eco-mode så går den sval och stabil.

Har du testat att montera om? Låter konstigt med tanke på hur lite kräm 7600X defacto använder i tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har du testat att montera om? Låter konstigt med tanke på hur lite kräm 7600X defacto använder i tester.

Nej det har jag inte. Men ser inga prestandaförluster i eco-mode och då ligger det på ca. 80-85 grader 😊

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ffein:

Tack till alla som svarat! Jag har bestämt mig för luftkylning.

Tack! Kollade efter Peerless Assassin tidigare och trodde inte att den fanns i Sverige, trevligt att se att den finns på Amazon. Var annars inne på Montech Metal DT24 Premium med 270 W TPD, men det var mest för att jag tyckte att den var snygg. PA kanske är bättre.

Jag tror att PA är bättre eller likvärdig med DT24. Samtidigt är priset för bra, där skiljer det en hel del mellan dem.

Finns andra varianter på Amazon också, kostar 30-60 kr mer, är endast utseende som skiljer dem åt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite här..
Läser att någon här nämner att 7600x ska vara lättkyld och att man kan köra med lite vad man vill! Jag har en Ryzen 5 7600x och jag har redan beställt en DeepCool AK400 (https://www.proshop.se/CPU-flaektar/DeepCool-AK400-ZERO-DARK-...) till denna efter rekommendation från ett par vänliga personer på komponentkoll.

Efter lite prat om andra delar med folk på inet så kan dom inte rekommendera den fläkten utan menar att jag ska gå på något större som kyler bättre. Stämmer det? Antar att ni i så fall skulle rekommendera det från Amazon som tidigare rekommenderats här i tråden.

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma funderingar. Köpte ett paket med en 7600x och fick med en Coolmaster ML240L v2. Men funderar på om man skulle välja luft istället eller någon annan AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobzGBG:

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite här..
Läser att någon här nämner att 7600x ska vara lättkyld och att man kan köra med lite vad man vill! Jag har en Ryzen 5 7600x och jag har redan beställt en DeepCool AK400 (https://www.proshop.se/CPU-flaektar/DeepCool-AK400-ZERO-DARK-...) till denna efter rekommendation från ett par vänliga personer på komponentkoll.

Efter lite prat om andra delar med folk på inet så kan dom inte rekommendera den fläkten utan menar att jag ska gå på något större som kyler bättre. Stämmer det? Antar att ni i så fall skulle rekommendera det från Amazon som tidigare rekommenderats här i tråden.

Det Inet säger stämmer.

Ryzen 7000 serien boostar konstant mot temperatur max på 95c, så oavsett kylning kommer processorn alltid nå 95c, skillnaden är att ju kraftfullare kylning desto högre genomsnittlig hastighet eftersom den kan boosta oftare.

En AK400 är inte optimal för en 7600X, jag hade köpt Peerless Assassin från Amazon för 419 kr, den är utmärkt. Om du blir medlem på Prime (gratis att prova) så får du också det fraktfritt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disond:

Sitter lite i samma funderingar. Köpte ett paket med en 7600x och fick med en Coolmaster ML240L v2. Men funderar på om man skulle välja luft istället eller någon annan AIO.

En CM ML240L V2 kommer fungera utmärkt och är jämförbar i förmåga med en större luftkylare.

Personligen väljer jag luft framför AIO på grund av driftsäkerheten och risken för läckage. En AIO kan läcka, pumpen kan gradvis fungera sämre, det kan samlas smuts i blocket över tid.

En luftkylare kan i värsta fall fläkten stanna på, då kyler den fortfarande passivt om du har någon form av luftflöde i chassit, dessutom kostar en ny fläkt bara någon hundralapp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det Inet säger stämmer.

Ryzen 7000 serien boostar konstant mot temperatur max på 95c, så oavsett kylning kommer processorn alltid nå 95c, skillnaden är att ju kraftfullare kylning desto högre genomsnittlig hastighet eftersom den kan boosta oftare.

En AK400 är inte optimal för en 7600X, jag hade köpt Peerless Assassin från Amazon för 419 kr, den är utmärkt. Om du blir medlem på Prime (gratis att prova) så får du också det fraktfritt.

Mvh

Okej, tack för informationen! Lite skönt att få någon annans syn på saken oavsett om dom är duktiga på Inet.
Då är det bara att hålla tummarna för att det får plats med minnena men det bör det ju rimligen göra.