Permalänk

Pcie kabel till grafikkort

Hej!

Har just byggt ihop ny dator med ett 6800xt kort i. Med mitt nätaggregat följde det med en pcie kabel som avslutas i 2 kontakter men endast en som pluggas in i nätaggregatet.
Läst lite löst att det kanske inte är det bästa på grund av hur pass mycket ström som kortet drar under belastning.
Vad säger ni, fungerar det bra med dom här delade kontakterna?
För övrigt, någon som vet huruvida det finns några bra vinklade adaptrar till pcie kabeln då mina nu kläms lite lätt mot glasdörren i chassit.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Gnistplugg:

Hej!

Har just byggt ihop ny dator med ett 6800xt kort i. Med mitt nätaggregat följde det med en pcie kabel som avslutas i 2 kontakter men endast en som pluggas in i nätaggregatet.
Läst lite löst att det kanske inte är det bästa på grund av hur pass mycket ström som kortet drar under belastning.
Vad säger ni, fungerar det bra med dom här delade kontakterna?
För övrigt, någon som vet huruvida det finns några bra vinklade adaptrar till pcie kabeln då mina nu kläms lite lätt mot glasdörren i chassit.

Alltid kul med en ny dator
Nu vet jag inte exakt vilket nätagg du har men som regel ska det inte vara något problem. Kablar och kontakter är anpassade för att klara den last som grafikkortet drar från en respektive två kontakter. Följer du ledarna så bör antalet vara detsamma i nätaggets kontakt som i de två lösa kontakterna. Ett exempel på ett nätagg som har en kabel in i nätagget som grenas ut till två PCI-e är Corsair RM850 850W, där du på bilderna kan se hur kablarna är kopplade.

Dessvärre hittar jag inga vinkeladaptrar i vårt sortiment. Vinkeladaptrar finns på annat håll men tänk på att köpa dess av välkända återförsäljare och respektabla märken, det finns allt för mycket skräp ute på marknaden som i värsta fall kan orsaka skada på din hårdvara eller brand.

Lycka till

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram