Råd sökes (Uppspelning av foto och filmer på tv via HDMI)

Permalänk

Råd sökes (Uppspelning av foto och filmer på tv via HDMI)

Hej,

Jag och familjen har många fina bilder och filmer vi gärna vill samla på en plats och kunna sitta tillsammans med barnen och titta på / spela upp på vår tv.

Frugan har fått i uppdrag att kategorisera alla bilder och filmer i mappar och jag har fått i uppdrag att hitta hårdvara som stödjer detta och kan spela upp lätt och i bra kvalité på vår tv.

Så, jag ber om er hjälp att hitta vad jag ska använda för produkt för att detta skall fungera? Det vore ju bra om vi kunde koppla in hårdvaran mot en dator (USB) för att lagra och strukturera i mappar, för att sedan kunna koppla in denna i TV via HDMI för att spela upp och njuta, har ni några bra erfarenheter och / eller tankar om vad jag borde köpa? Enheten bör även ha MYCKET plats, för det är mycket videor. Vore även bra om enheten stödjer de flesta format då det är många års bilder och filmer ifrån olika kameror och telefoner med varierande kvalité.

Tacksam för er kunskap (jag är inte så duktig på detta

/ J

Permalänk
Medlem

@Surreal1978
Fråga?
Har er tv usb ingång och inbygd mediaspelare?
För i så fall behöver du bara en vanlig portabel usb hårddisk, som du kopplar i tvin.

Alternativt att ni skaffar någon mediaspelare/dator som är kopplad till TV:in med hdmi som ni använder då som mediaspelare och som ni kopplar en portabel usb hårddisk till.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

@Mega-Dark

Oj, tack för svar. Jag har kollat på min TV och yes, det fanns inbyggd mediaspelare!

Jag har en:
https://www.lg.com/se/tv/lg-55UH664V

Jag testade att koppla en en extern hårdisk som jag hade bilder och filmer på, men det var vissa format som inte gick att få fram, samt hårdisken är ganska gammal, så nästa fråga är:

Finns det någon bra portabel hårdisk som ni skulle rekommendera som klarar av de flesta format, är kompaitbel med min tv och som har mycket utrymme?

Tacksam för hjälp.. igen

/ J

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det handlar säkert mer om filsystemet som används (NTFS, FAT32 osv) Utan att ha kollat använder din TV säkert inte det format disken använder.

Permalänk

Ok, finns det någon disk (extern portabel) du skulle rekommendera (mitt ansvar om det inte funkar såklart) att jag köper som passar min tv samt är snabb, mycket finne etc (som beskrivs ovan) ? så jag kan få det att funka?

/ J

Permalänk
Medlem

En nas med backup och en apple tv med infuse.
En ensam extern hdd är en olycka som väntar på att hända

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en smarttv så den har lananslutnnig, går det inte att deal ut bildmapparna i lanet och vias dem via nån app i tvn ?
Aternativt kan man kanske sätta upp en dnla server som delar ut bilderna för tvn borde definitivt kunna hantera dnla via nätverket.

Men framförallt se först till att ha ett fungerande och säkert backupsystem., en backup ska vara helt bortkopplad från elnät och nätverk förutom när man kopierar över filer till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sweckid:

En nas med backup och en apple tv med infuse.
En ensam extern hdd är en olycka som väntar på att hända

Detta är ren grekiska för mig, jag förstår ingenting. Förlåt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är en smarttv så den har lananslutnnig, går det inte att deal ut bildmapparna i lanet och vias dem via nån app i tvn ?
Aternativt kan man kanske sätta upp en dnla server som delar ut bilderna för tvn borde definitivt kunna hantera dnla via nätverket.

Men framförallt se först till att ha ett fungerande och säkert backupsystem., en backup ska vara helt bortkopplad från elnät och nätverk förutom när man kopierar över filer till den.

Jag kan hitta min tv som jag vill titta på om jag sitter vid min dator under nätverk, men jag vet inte hur man delar ut bildmappar?
Om detta skulle funka, så skulle jag ju kunna skapa en stor mapp i datorn (bilder och filmer) och dela den till tvn och sedan titta där, men inte en aning hur jag gör. Förlåt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surreal1978:

Jag kan hitta min tv som jag vill titta på om jag sitter vid min dator under nätverk, men jag vet inte hur man delar ut bildmappar?
Om detta skulle funka, så skulle jag ju kunna skapa en stor mapp i datorn (bilder och filmer) och dela den till tvn och sedan titta där, men inte en aning hur jag gör. Förlåt

Högerklicka på mappen och välj att dela ut den, starta om allt och kolla sedan i tvn efter nån mediaspelarapp och kolla efter mappen.

Eller leta reda på nån guide och prova via dnla >
https://pureinfotech.com/turn-pc-dlna-media-server-windows-10...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Högerklicka på mappen och välj att dela ut den, starta om allt och kolla sedan i tvn efter nån mediaspelarapp och kolla efter mappen.

Eller leta reda på nån guide och prova via dnla >
https://pureinfotech.com/turn-pc-dlna-media-server-windows-10...

Dela ut finns inte, men ta med i biblioteket, är det den?

ps: jag fixade DLNA tack vare din länk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surreal1978:

Dela ut finns inte, men ta med i biblioteket, är det den?

ps: jag fixade DLNA tack vare din länk.

Nej bibliotek är en funktion där win samlar olika mappar, tex bilder och dokument är 2 av standardbiblioteken i win, de är alltså en plats som kan innehålla många mappar men inytte den egentliga mappen som filerna ligger i.

Sorry, dela ut ligger under egenskaper för en mapp och inte direkt på högerklickmenyn.
Har du fått igång dnla så funkar det väl eller behöver du nått mer avancerat, i så fall är det kanske enklast att skaffa en dedikerad dator och ha som bildvisare till tvn, en Raspberry pi eller en mini pc fixar det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej bibliotek är en funktion där win samlar olika mappar, tex bilder och dokument är 2 av standardbiblioteken i win, de är alltså en plats som kan innehålla många mappar men inytte den egentliga mappen som filerna ligger i.

Sorry, dela ut ligger under egenskaper för en mapp och inte direkt på högerklickmenyn.
Har du fått igång dnla så funkar det väl eller behöver du nått mer avancerat, i så fall är det kanske enklast att skaffa en dedikerad dator och ha som bildvisare till tvn, en Raspberry pi eller en mini pc fixar det.

Yes, om jag då väljer dela, då dyker valet upp av personer jag vill dela med (eller skriv namn), men jag vill ju bara dela, kan jag skriva vad som helst då eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surreal1978:

Yes, om jag då väljer dela, då dyker valet upp av personer jag vill dela med (eller skriv namn), men jag vill ju bara dela, kan jag skriva vad som helst då eller?

Det finns ett val att dela med alla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ett val att dela med alla.

Nej, jag får fram detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

@Mega-Dark

Oj, tack för svar. Jag har kollat på min TV och yes, det fanns inbyggd mediaspelare!

Jag har en:
https://www.lg.com/se/tv/lg-55UH664V

Jag testade att koppla en en extern hårdisk som jag hade bilder och filmer på, men det var vissa format som inte gick att få fram, samt hårdisken är ganska gammal, så nästa fråga är:

Finns det någon bra portabel hårdisk som ni skulle rekommendera som klarar av de flesta format, är kompaitbel med min tv och som har mycket utrymme?

Tacksam för hjälp.. igen

/ J

Om det är bara vissa format (filmer/bilder) som inte visas, så stödjer helt änkelt inte den mediaspelaren i tvin de formaten.
För att lösa det så får helt engkelt bilderna/filmerna omformateras till andra format som mediaspelaren/TVin kan spela/läsa.
Eller köpa en ny mediaspelare med stöd för fler format.

Det första alternativet ligger lite på din andra halva att se till att filerna är i rätt/läsbara format för TVin.
Nummer två hamnar på dig om jag tolkade det första du skrivit rätt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har själv provat Plex på en äldre dator och kört mot en nyare smart-TV som kör Android. Funkade utmärkt med VLC som app i TVn och sedan kunde man hitta material via DLNA som man lagt upp på datorn.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Har själv provat Plex på en äldre dator och kört mot en nyare smart-TV som kör Android. Funkade utmärkt med VLC som app i TVn och sedan kunde man hitta material via DLNA som man lagt upp på datorn.

ska jag då ta hem plex på min tv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surreal1978:

Nej, jag får fram detta:

<Uppladdad bildlänk>

Och om du klickar på pilen och vecklar ut menyn i den översta tomma rutan har du då inte "alla" där ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och om du klickar på pilen och vecklar ut menyn i den översta tomma rutan har du då inte "alla" där ?

Nej, samma som finns på bilden.

Permalänk

jag har lyckats ok nu, det funkar med LG men lite att fixa.

Nu är nästa fråga, någon som vet ett bra program där jag kan konvertera MOV filer till MPG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

jag har lyckats ok nu, det funkar med LG men lite att fixa.

Nu är nästa fråga, någon som vet ett bra program där jag kan konvertera MOV filer till MPG?

Det är nog MP4 du vill konvertera till, isåfall fungerar HandBrake bra för att konvertera MOV till MP4, alternativt fungerar formatet MKV också bra på din TV

https://handbrake.fr/

Supported Input Sources:
Handbrake can process most common multimedia files and any DVD or BluRay sources that do not contain any kind of copy protection.

Outputs:

File Containers: .MP4, .MKV and WebM
Video Encoders: AV1, H.265 and H.264, MPEG-4 and MPEG-2, VP8 and VP9
Optional Hardware accelerated video encoding
Audio Encoders: AAC / HE-AAC, MP3, FLAC, AC3, E-AC3, Opus and Vorbis
Audio Pass-thru: AC-3, E-AC3, FLAC, DTS, DTS-HD, TrueHD, AAC, Opus, MP3 and MP2 tracks

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@Surreal1978 nej.

Plex är en programvara man kan köra på sin dator, den finns till olika operativsystem.

https://www.plex.tv/sv/media-server-downloads/

Man behöver göra lite konfigurationer i den, välja bibliotek och lite annat. Sedan är det bara lägga foton, videos där. Jag skaffade en smart TV i julas (inte köpt TV på många år) för det var lite rabatt. En OK 43tums Toshiba med ren Android TV, kopplade up den med nätverkskabel i mitt LAN och installerade VLC appen från playstore. Precis som man installerar appar i en mobiltelefon.

Sedan var det bara att navigera runt i VLC och gå ut via DLNA, den söker av och hittar min PC som har Plex servern igång och sedan fanns filerna där. Bara klicka på filen och den började spelas upp. Smidigt med tanke på att många TV apparater fortfarande bara fixar FAT32 via USB portarna och då har man en begränsning på cirka 4Gb storlek per fil för video. Det går att köra program för att dela upp filer i flera småfiler. Men att göra så blev jobbigt, betydligt smidigare att bara streama över mitt eget LAN direkt till TVn.

Bilder och mindre videoklipp funkar däremot bra att ha på en USB pinne för att ta med till någon annan och visa, bara den är formaterad med FAT32. I stort sett alla TV apparater med lite intelligens kan visa bildspel och annat från USB. En modernare SmartTV klarar dock mer vad gäller just streaming och videos.

Vad gäller filformat är det .mp4 som i stort sett är standard numera.