Dbrand ger Nintendo långfingret i klistermärke

Permalänk
Melding Plague

Dbrand ger Nintendo långfingret i klistermärke

Tillbehörsmakaren Dbrand riskerar Nintendos vrede med Zelda-inspirerade dekaler som ber speljättens jurister att "dra åt helvete".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge det är tydligt och inte bedrägligt är det väl helt okej, man måste ju få göra parodi på saker.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Räknas detta som företags spionage eller patent intrång? Eller är det bara Nintendo eller Sony för övrigt som ska ha ett monopol på tillbehör, ungefär som Apple som låser sina produkter till sitt märke och andra märken som får säljas under licens genom att dom "uppfyller" deras krav?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Man måste ju älska dem ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Räknas detta som företags spionage eller patent intrång? Eller är det bara Nintendo eller Sony för övrigt som ska ha ett monopol på tillbehör, ungefär som Apple som låser sina produkter till sitt märke och andra märken som får säljas under licens genom att dom "uppfyller" deras krav?

Eller Nvidia som låsa teknik till enbart sina GPU:er och endast dem nya och dyra 🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Barnungar. Om Nintendo hade försökt stoppa dem tidigare så OK, men så vitt jag vet har det inte hänt - det här handlar bara om att Dbrand kommit på ett smart marknadsföringstrick.

Skrivet av Mörksuggan:

Räknas detta som företags spionage eller patent intrång?

Ingetdera. Det man möjligen skulle kunna hävda är om produkterna är så lika att man lätt kan blanda ihop dem (som när Samsungs gamla paddor var så lika en iPad att deras egna advokater inte kunde se skillnad på dem), då skulle det möjligen kunna falla under mönsterskydd. Tror att Nintendo har svårt för det om de säljer kompletta produkter och Dbrand ett skin, men men, amerikanska domstolar har förvånat mig förr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tillbehörsmakaren Dbrand riskerar Nintendos vrede med Zelda-inspirerade dekaler som ber speljättens jurister att "dra åt helvete".

Läs hela artikeln här

Jag har ingen Nintendo, men känner ändå för att köpa detta bara för att stöda dem.
Go Dbrand! Kicks some a*se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det lär väl handla om upphovsrättsbrott med tanke på att Dbrands set är gjort för att likna TotK-modellen, de har ju bara tagit TotK-designen och gjort några mindre ändringar för att det inte ska vara en exakt kopia. När det gäller tillbehör generellt så verkar Nintendo inte bry sig särskilt mycket, men använder man Nintendos karaktärer eller designer utan lov så ligger man illa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Barnungar. Om Nintendo hade försökt stoppa dem tidigare så OK, men så vitt jag vet har det inte hänt - det här handlar bara om att Dbrand kommit på ett smart marknadsföringstrick.

Ingetdera. Det man möjligen skulle kunna hävda är om produkterna är så lika att man lätt kan blanda ihop dem (som när Samsungs gamla paddor var så lika en iPad att deras egna advokater inte kunde se skillnad på dem), då skulle det möjligen kunna falla under mönsterskydd. Tror att Nintendo har svårt för det om de säljer kompletta produkter och Dbrand ett skin, men men, amerikanska domstolar har förvånat mig förr.

Är inte Dbrand från Kanada och Nintendo från Japan. Då bör inte domstol i USA vara inblandad alls tycker jag.

Också en av de stora anledningarna att Dbrand och LTT är väldigt nära, båda är kanadicker från "närområdet" (Vancouver vs Toronto).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

50 dollar för klistermärke..de kör iaf med Nintendopriser.

Blir ju faktiskt mycket billigare att köpa Tears of the kingdom edition av Switch Oled än att köpa det här klistermärket + en Switch Oled separat.

Permalänk
Medlem

Där har vi väl två företag som båda formellt kan dra åt helvete.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är inte Dbrand från Kanada och Nintendo från Japan. Då bör inte domstol i USA vara inblandad alls tycker jag.

Det är varje land som får besluta vad som får säljas där. Nintendo kan stämma dem i USA om de vill, och om de vinner blockera försäljningen där. Exemplet jag drog upp med Samsungs första tablets så stämde Apple och Samsung varandra i både USA, Tyskland och Nederländerna, och säkert fler ställen jag inte kommer ihåg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Spionage har jag svårt att se att det skulle kunna vara?

Upphovsrätts- och/eller varumärkesintrång kanske? Om det nu är tillräckligt likt för att anses vara "för likt" Nintendos egna design.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är designen en väldigt nära kopia på nintendos design så är ju dbrand ett gäng skrikande snorungar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Är designen en väldigt nära kopia på nintendos design så är ju dbrand ett gäng skrikande snorungar.

Det är ju väldigt "inspirerat" iaf, och de är ju tydliga i sin marknadsföring att de är skrikande snorungar, men om det är mer än så är väl frågan.

Dold text
Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vad skulle vara företagsspionage menar du?

Permalänk
Medlem

Dbrands ständigt pissiga och barnsliga attityd får mig att aldrig vilja stötta dem och deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad skulle vara företagsspionage menar du?

Jag skrev det som ett alternativ. Sen om det är det eller ej, det får en jurist avgöra. Tycker dessa saker är oftast löjliga. Om någon läcker info på nätet och någon snappar upp denna info och gör en produkt av det så har väl knappast företaget gjort ett brott i sig.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuskw:

Dbrands ständigt pissiga och barnsliga attityd får mig att aldrig vilja stötta dem och deras produkter.

Det är ju därför man stöttar dem och köper deras produkter, deras grip skal är helt grymma.

Permalänk
Medlem

Dbrand känns som några irriterande tonåringar på pendeltåget. Skriker och svär i tron om att dom är häftiga.
Skulle aldrig köpa en produkt av dom pga det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju väldigt "inspirerat" iaf, och de är ju tydliga i sin marknadsföring att de är skrikande snorungar, men om det är mer än så är väl frågan.

Isf är det ju enkelt: stäm och stäng ner dem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat skins eller skal så hela deras main business är meh för mig så jag förstår inte hypen.

Skulle kunna göra coola motiv på deras PS5 plates men just nu är de ganska tråkiga.

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär som det här:

https://www.youtube.com/watch?v=h0TRpGP8yH4

Att man kan falla in under parodi

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag gillar deras produkter men maken till löjlig marknadsföring har jag aldrig sett.
Det är som att hela företaget består av obstinata tonåringar.

Permalänk
Medlem

Bra att någon ryter ifrån! Nintendo sysslar med alldeles för mycket rättsligt trams.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag gillar deras produkter men maken till löjlig marknadsföring har jag aldrig sett.

Eller folk med humor.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CrispVanDahl:

+1

Fick en bild framför mig av en högstadieelev som kände sig riktigt edgy när de kom på det där

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skribent
Skrivet av CrispVanDahl:

Just därför jag köper från dem (och att de håller hög kvalité..), så less på slipsar och corporate att jag hellre gynnar lite munnglappande och teen angst 😁

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Älskar dbrand och att de vågar sätta ner foten. Deras grip-skal är sjukt bra och deras skins håller hög kvalitet. Köpte lite blåa bockar som jag satt på olika saker istället för att betala till Musk.
Har ett av jerryrigeverything teardown-skins på min mobil också. Hade ett grip-skal förut men det gick sönder. Min mobil är äldre så de säljer inte till den längre. Deras support är magisk och ersatte mig med tillgodo istället utan att tveka.

Kan varmt rekommendera deras twitter också. De roastar allt från sina kunder till företag och framförallt linustechtips.

shortlinus.com!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Älskar dbrand och att de vågar sätta ner foten. Deras grip-skal är sjukt bra och deras skins håller hög kvalitet. Köpte lite blåa bockar som jag satt på olika saker istället för att betala till Musk.
Har ett av jerryrigeverything teardown-skins på min mobil också. Hade ett grip-skal förut men det gick sönder. Min mobil är äldre så de säljer inte till den längre. Deras support är magisk och ersatte mig med tillgodo istället utan att tveka.

Kan varmt rekommendera deras twitter också. De roastar allt från sina kunder till företag och framförallt linustechtips.

shortlinus.com!

Instämmer.

#Tinylinushands