Digitaliesera gamla fotonegativ

Permalänk
Medlem

Digitaliesera gamla fotonegativ

Hej,
Jag har en hel kasse med gamla negativ, de flesta i storlek 6x9 från fyrtiotalet. Jag skulle vilja få in dem i datorn utan att det kostar skjortan. Jag har hört att man kan fota in dem men jag förstår inte allt där. Jag har digitalkamera, dator och programmet faststone. Om jag fotar ett negativ och lägger in det via kortet i kameran som flyttas över till datorn så har jag negativet där. Kan det vara så att jag med faststone kan ändra negativet till ett riktigt kort? Jag har ju sett att man i det programmet kan ändra från riktigt kort till negative så kanske det går att göra tvärtom också. Sedan lär jag väl behöva ett ljusbord för att kunna fota negativet? eller finns det någon annan väg?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att fota av dem om du inte scannar dem men du bör ha rätt utrustning, nån typ av filmhållare och ett lämpligt objektiv.
6x9 är inte jättevanligt men det går nog att få tag på delar men se till att filmhållaren inte bara klarar 6x6.
Sökte runt och hittade nått.

Kopior i full storlek med följande brännviddsområde:
Helbildssensor (35 mm): ca. 80 120 mm
APS C-sensor: ca. 50 80 mm
Micro Four Thirds-sensor: ca. 40 60 mm.

https://www.tradeinn.com/techinn/sv/kaiser-dia-duplicat-digit...
Observera att det krävs en fullformatsenssorkamera för att klara av 6x9 bilder med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken kamera med vilket/vilka objektiv har du. Mrgaffe har ovan gett ett utmärkt tips.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har en liten digitalkamera Casio Exilim. Det står f=6.3-18.9mm 1:3.1-5.6 på linsen. Kan inget om det här men hoppas få hjälp här. Jag har Faststone gratisprogram och har provats att göra om en inlagd bild till negativ i deras program. Det var ju inga problem och när jag gör om den till rättvänd bild så är det heller inga problem. Kanske är jag på rätt spår. Men det blir väl svårare att fota av ett negativ antar jag för det är ju där som ljusbord och filmhållare kommer in.

Permalänk
Medlem

Din Casio fungerar inte med adaptern du fått tips om ovan. Den har inga filterringar så den går inte montera enkelt på den. Även om det gick hade den inte varit optimal. Beroende på vad du behöver för resultat förstås. Men det hade nog varit trevligt att fota negativen med en kamera som kan fota i RAW så du kan korrigera färgerna lättare.

Budget och ambition är ju besvärliga hinder förstås, det är synd att lägga en lite större summa pengar på något du kanske bara har glädje av en gång.

Annars är ett alternativ att använda ett litet ljusbord och filmhållare, typ som här:

https://www.youtube.com/watch?v=9IBh8nO3dRw&ab_channel=KyleMc...

Men den förutsätter nästan också att du har en systemkamera. Du skulle dock kunna använda din kompakt. Men om du ändå bara ska digitalisera en gång kanske du har någon vän eller släkting som har en kamera du kan låna en kväll och ta bilderna med? Det är förvånansvärt många som sitter på en systemkamera i garderoben som bara ligger och jäser som en gammal studentpresent eller liknande.

Permalänk

Ett ljusbord behöver man om man fotar negativ.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av imar:

Tack för svar. Jag har en liten digitalkamera Casio Exilim. Det står f=6.3-18.9mm 1:3.1-5.6 på linsen. Kan inget om det här men hoppas få hjälp här. Jag har Faststone gratisprogram och har provats att göra om en inlagd bild till negativ i deras program. Det var ju inga problem och när jag gör om den till rättvänd bild så är det heller inga problem. Kanske är jag på rätt spår. Men det blir väl svårare att fota av ett negativ antar jag för det är ju där som ljusbord och filmhållare kommer in.

Du ska kanske leta efter en begagnad scanner, en flatbädd med genomlysning behöver inte vara så dyr, jag har en sån här https://www.tradera.com/item/340831/596747190/canon-canoscan-...
Men jag köpte min i en lokal secondhandbutik för 50 kr men priserna på äldre scanners är inte höga och de funkar ganska bra men det går inte så fort så har du bråttom får du skaffa nya prylar eller lämna in det.

CanoScan 8800F
4 800 x 9 600 dpi*; 48 bitars färgdjup
Filmscanning
Scanna 12 x 35mm filmremsor och 4x 35 mm monterade diabilder i en enda åtgärd (både negativ och positiv) med den inbyggda filmhållaren. Den hanterar också film i 120-format (max 6 x 22 cm).

https://www.canon.se/business/products/scanners/flatbed-scann...

Säger inte att det är en perfekt maskin men ska man ha ett budgetalternativ och kan tänka sig att växla tid mot pengar så går det att leta reda på den typen av apparater, jag ganska säker på att den i vart fall ger bättre resiultat än att fota av det med nått hemsnickrat och en kompaktkamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej igen, Jag kan även få tillgång till en Panasonic digitalkamera DMC DZ18. Den kanske är bättre.