Permalänk
Medlem

Har fått mitt Quest 3 nu, har bara hunnit testa Beat Saber via airlink och virtual desktop.
Virtual desktop var lite krångligare i början men när jag lista ut hur man byter mellan olika monitors blev de bättre.
Ska nog testa lite Walkabout mini golf senare ikväll.

Har ingen tidigare VR erfarenhet att jämföra med men det är riktigt roligt!
Förhoppningsvis får jag snart min elite strap också, för batteriet är lite svagt.
Min passthrough är väl sådär men det duger, tidigare videos man sett verkar ju ha bättre kvalite på passthrough men min belysning är nog inte helt optimal, till skillnad från youtubers med strålkastare.

Väldigt nöjd med köpet iaf, känns som om det kommer bli många hundratals timmar av spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag blev förvånad över hur realistiskt/överförbart det ändå var. Aldrig varit bra på pingis men körde Eleven regelbundet ett tag och hamnade sen vid ett riktigt pingisbord och kunde plötsligt spela. Klart det aldrig blir 1:1 men det är bra nog.

Saknar den fysiska feedbacken. Riktig pingis är 1000 gånger roligare. Men ändå kul som demo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Saknar den fysiska feedbacken. Riktig pingis är 1000 gånger roligare. Men ändå kul som demo.

Quest 3 har lite kraftigare haptic feedback än tidigare så kansle ger lite bättre känsla.
Som amatör tycker jag att eleven känns väldigt verkligt
Många pingisfantaster som gillar spelet.
Undra om dom som tillhör toppen i eleven table tennis även är riktiga pingisspelare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Testade lite youtubeVR och sökte på 3d, 360 videos. Kul effekt men upplösningen var bedrövlig.

Vanliga 4k videos ser snygga ut.

Du kan även testa att söka på VR180 i textfältet, den typen av 3DVR videos brukar ha högre upplösning då pixelkoncentrationen i källan är tätare med den mindre vinkeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det där bör inte vara några problem om routern är ok 👍

Routern är nog ok. Kom på att det troligtvis är satt kvalitet som automatiskt så kanske går att höja.
Får testa nästa gång.

Permalänk
VR-fantast

Såg nån som knölade in en powerbank i tygremmen som motvikt med påstått bra resultat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Testade MR-läget på min Quest 2 och det passar perfekt för ett spel som detta. Äntligen slipper man oroa sig för att slå sönder tv:n när man svingar.

Permalänk
Medlem

Kommer nog också köpa en powerbank, batteriet räcker typ bara runt 60-90 minuter spel via virtual desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Har fått mitt Quest 3 nu, har bara hunnit testa Beat Saber via airlink och virtual desktop.
Virtual desktop var lite krångligare i början men när jag lista ut hur man byter mellan olika monitors blev de bättre.
Ska nog testa lite Walkabout mini golf senare ikväll.

Har ingen tidigare VR erfarenhet att jämföra med men det är riktigt roligt!
Förhoppningsvis får jag snart min elite strap också, för batteriet är lite svagt.
Min passthrough är väl sådär men det duger, tidigare videos man sett verkar ju ha bättre kvalite på passthrough men min belysning är nog inte helt optimal, till skillnad från youtubers med strålkastare.

Väldigt nöjd med köpet iaf, känns som om det kommer bli många hundratals timmar av spelande

Jag tycker inte att beat saber är spelbart via airlink eller virtual desktop bättre att köpa meta quest versionen.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande mitt Quest (1) ibland, ibland sätter sig lusten i att spela lite beat saber

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Själv sitter man fortfarande på htc vive orginalet så det kliar lite i att uppgradera...

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig ens testat VR, men har varit sugen i åratal. Trodde PSVR skulle bli insteg men det var inga spel som intresserade mig, och som jag förutspådde blev det inte mer än Horizon som "AAA"-VR till den.

Denna verkar lovande men vill helst bara ha en renodlad VR. Gillar heller inte meta/facebook.
Men, det är mycket som talar för den ändå...

Blir nog att vänta in Valves svar, och sedan bestämma mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Själv har jag aldrig ens testat VR, men har varit sugen i åratal. Trodde PSVR skulle bli insteg men det var inga spel som intresserade mig, och som jag förutspådde blev det inte mer än Horizon som "AAA"-VR till den.

Denna verkar lovande men vill helst bara ha en renodlad VR. Gillar heller inte meta/facebook.

Tror att MRs största fördelar just nu är i VR med. Är du i ett spel och behöver fixa något är det bara att sätta på läget, och kunna ha kvar headsetet på. Lättare med orientering, etc. Finns inga riktiga nackdelar med att ha det, förbättrar också trackningen och liknande.

Men visst, tror att Valves svar kan vara än mer renodlat. Men ingen vet ju när, om än om, det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag är avundsjuk på alla som finner någon nytta som är värt pengarna det kostar med VR. Min Vive (första gen) och Quest 2 ligger mest och samlar damm... men jag laddar batteriet då och då, kanske andan faller på nån gång. Kanske om upplösningen blir typ 4K så kan man titta på film åtminstone.

Jag kör ibland PS VR för att se film. Har inte ens ett playstation längre, men det finns ju drivare till linux så man kan köra som skärm/bio. Ganska najs.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Är det någon speciell typ av powerbank man bör ha för att kunna förlänga batteritiden på sin Quest 3 (kanske samma som för quest 2?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Har förvisso testat VR två gånger (HTCs vad den nu hette och Quest 2) och det är extremt coolt och hade också velat ha en ren och skär VR experience, kopplad till datorn då jag inte måste spela trådlöst. Hade velat köra Alyx och andra större titlar på PC.

Är Quest 3 svaret?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tror att MRs största fördelar just nu är i VR med. Är du i ett spel och behöver fixa något är det bara att sätta på läget, och kunna ha kvar headsetet på. Lättare med orientering, etc. Finns inga riktiga nackdelar med att ha det, förbättrar också trackningen och liknande.

Men visst, tror att Valves svar kan vara än mer renodlat. Men ingen vet ju när, om än om, det kommer.

Läste om rykten kring "slutet av 2023"... Julhandeln är ju alltid het. Men det känns lite nära inpå utan att vi redan skulle ha någon mer konkret information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har förvisso testat VR två gånger (HTCs vad den nu hette och Quest 2) och det är extremt coolt och hade också velat ha en ren och skär VR experience, kopplad till datorn då jag inte måste spela trådlöst. Hade velat köra Alyx och andra större titlar på PC.

Är Quest 3 svaret?

Det är frågan det

Jag inväntar lite på fler intryck från vanliga användare, kanske framför allt här från sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Läste om rykten kring "slutet av 2023"... Julhandeln är ju alltid het. Men det känns lite nära inpå utan att vi redan skulle ha någon mer konkret information.

Valve vet man ju aldrig med, ibland släpper de bara saker från bar himmel. De har ju sin Steam platform, marketing får de gratis.

Permalänk
Medlem

Jag har nu använt min Quest 3 ca 10 timmar.
PCVR har jag kört trådlöst med virtual desktop precis som jag gjorde med Quest 2.
Upplevelsen är bättre ja, i form av bättre och klarare bild över hela synfältet tack vare pancake lensen.
Men har man ett Pico 4 tex för trådlös PCVR så tror inte jag Quest 3 är nån uppgradering.

Native Quest även här är det skillnad. Alla Quest spel får högre upplösning oavsett om utvecklarna släppt nån "Quest 3 patch" eller inte. Spel som fått Quest 3 patch har även snyggare grafik. Red Matter 2 ser helt otroligt ut men det gjorde det även på Quest 2 men nu är det även dynamiska skuggor och ljus mm som gör mycket för inlevelsen.

Kontrollerna känns väldigt bra, stor fördel att slippa ringarna. Spelar man ett spel med skjutvapen så krockar man inte med kontrollerna nu när man tex laddar om vapnena
Kontrollerna har även kraftigare och bättre haptic feedback än vad quest 2 kontrollerna hade.

Ljudet från headsetet är starkare och bättre. Jag spelar sällan med lurar för jag vill höra min omgivning men vill man vara helt innesluten så är lurar att rekomenera, nu är det dock inget måste. tillägger att jag spelade ofta med Quest 2 originalljud också så Quest 3 är en förbättring.

Micken har fått dålig betyg i recensioner men den som jag spelade med en del igår hörde ingen skillnad på min mick jämfört med Quest 2.

Huvudremen. Jag körde VR 6 timmar igår, jag var öm efteråt. Remmen är ok, bättre än Quest 2 (om det har med själva remmen eller headsetet att göra svårt att säga) men jag kommer endå vilja uppgradera i framtiden. Jag inväntar BoboVR eller Kiwi med sina headstraps. Det är inte SÅ illa att jag måste köpa dyra officiella eller "billiga" kines-märken från Amazon.

Jag är nöjd med min uppgradering från Quest 2 och sitter man på Quest 1 eller äldre och gillar VR är det en no-brainer att uppgradera, det är en otrolig skillnad.

MR har jag inte hunnit prova så mycket, men jag har märkt att det ser bäst ut i väl upplyst rum. Desto ljusare desto bättre.
Dock så pass bra att man aldrig behöver ta av sig headsetet för att kolla saker tex. mobil, datorskärmen osv.
Man kommer snabbt till Passthrough genom att knacka 2ggr på sidan av headsetet, mycket smidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Kommer nog också köpa en powerbank, batteriet räcker typ bara runt 60-90 minuter spel via virtual desktop

Hur illa är batteritiden i fristående läge. Läst någonstans att man bör få 5h iaf med usb inkopplat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Det är frågan det

Jag inväntar lite på fler intryck från vanliga användare, kanske framför allt här från sweclockers.

Skulle tro reverb g2 är bättre främst pga mer lättdrivet när man ändå har dator i närheten.

Sett jämförelse med flight simulator och annat. Quest 3 mer trögdrivet pga extra bildbehandling verkade va största anledningen g2 föredrogs även om quest 3 var högst funktionellt.

Min quest lät inte kopplas till dator särskilt ofta. Lär bara bli för Metas exkl lir som man inte kan köra med varjo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av oqvist:

Skulle tro reverb g2 är bättre främst pga mer lättdrivet när man ändå har dator i närheten.

Sett jämförelse med flight simulator och annat. Quest 3 mer trögdrivet pga extra bildbehandling verkade va största anledningen g2 föredrogs även om quest 3 var högst funktionellt.

Min quest lät inte kopplas till dator särskilt ofta. Lär bara bli för Metas exkl lir som man inte kan köra med varjo.

Men på bekostnad av mycket sämre linser med begränsad sweet spot och dåliga kontroller, så helt solklart är det inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Ända jag tyckte var konstigt varför den är typ 600kr dyrare i sverige än övriga europa? Borde väl inte bli någon extra skatt när dem skickas inom EU, eller tänker jag fel? 😅

En Quest är både elektronik samt innehåller lagringsmedia, så i Sverige kan man ju räkna med både elektronikskatt och avgifter till Copyswede utöver momsen. Det är så det funkar med styret i Sverige, man vill inte att svenska företag ska kunna konkurrera med andra europeiska företag, och till råga på allt så blir det mindre kvar i plånboken för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

En Quest är både elektronik samt innehåller lagringsmedia, så i Sverige kan man ju räkna med både elektronikskatt och avgifter till Copyswede utöver momsen. Det är så det funkar med styret i Sverige, man vill inte att svenska företag ska kunna konkurrera med andra europeiska företag, och till råga på allt så blir det mindre kvar i plånboken för konsumenterna.

Dessutom så fick vi kemikalieskatten, tror tom skatt på den skatten i just det fallet relativt nyligen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört om det är nån pro version på gång med ögonspårning (foveated rendering)? Köpte HP Reverb G2 när det kom ut och har även ägt ett Pico 4 som jag sålde på grund av att jag gillade HP och deras portal bättre. Insåg med Pico 4 att ögonspårning är ett krav för min nästa VR-uppgradering.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Mizccc:

Är det någon som hört om det är nån pro version på gång med ögonspårning (foveated rendering)? Köpte HP Reverb G2 när det kom ut och har även ägt ett Pico 4 som jag sålde på grund av att jag gillade HP och deras portal bättre. Insåg med Pico 4 att ögonspårning är ett krav för min nästa VR-uppgradering.

Finns rykten om att Meta och LG samarbetar på en uppföljare som ska gå upp mot Vision Pro (fast för typ halva priset) under 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Första gången i mitt liv som jag har hört något positivt om WMR-mjukvara 🤯.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Första gången i mitt liv som jag har hört något positivt om WMR-mjukvara 🤯.

Ja, det verkar vara som mycket annat. Folk som aldrig provat som gnäller och hoppar på ett hat-tåg på internet 🙂

Aldrig haft några problem med det och funktionerna är så överlägsna alla andra portaler jag testat så att det är löjligt.

För vissa kan det såklart vara en vanesak, dom är vana vid steamportalen och har aldrig gett WMR en vettig chans då man kan välja att gå rakt till steam. Vilket är en rejäl miss om du frågar mig.
Har nog spenderat mer tid i WMR än i nått VR spel, möjligtvis med undantag från Fallout 4 VR.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,