Permalänk
Medlem

Färglaserskrivare

Funderar på att köpa en färglaserskrivare men undrar hur det fungerar med färgerna. Om en färg tar slut, slutar alla färger att fungera då (kan inte skriva ut nått) eller hur funkar det? Är det möjligt att endast fylla på den eller de färger som är slut eller man får byta alla färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Funderar på att köpa en färglaserskrivare men undrar hur det fungerar med färgerna. Om en färg tar slut, slutar alla färger att fungera då (kan inte skriva ut nått) eller hur funkar det? Är det möjligt att endast fylla på den eller de färger som är slut eller man får byta alla färger?

De skrivare jag sett har alla separata färgpatroner som kan bytas ut oberoende av varandra. Men rekommenderar att du läser produktbeskrivningen för den skrivare du är intresserad av.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De skrivare jag sett har alla separata färgpatroner som kan bytas ut oberoende av varandra. Men rekommenderar att du läser produktbeskrivningen för den skrivare du är intresserad av.

Kunde inte läsa nått om det i produktbeskrivningen eller databladet. Mer allmän information verkar det som.

När jag söker på toner till skrivaren kom jag bl.a. hit:
https://www.123ink.se/Lasertoner/Brother/Valj-skrivarmodell/B...

Tolkar det som att det går att byta ut färgtoner oberoende av vandra men har även ställt frågan till en återförsäljare.

Skrivare: Brother HL-L3210CW

Permalänk
Medlem

I alla färglaserskrivare som jag känner till så går det att byta ut färgpatronerna oberoende av varandra. (Gäller för den delen även alla bläckstråleskrivare jag känner till.)
Vissa skrivare vägrar dock att skriva ut om någon patron har slut på toner, även om utskriften inte använder sig av den färgen.
Andra skrivare skriver gladeligen ut även om någon färg är slut, så länge de färger som faktiskt används finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I alla färglaserskrivare som jag känner till så går det att byta ut färgpatronerna oberoende av varandra. (Gäller för den delen även alla bläckstråleskrivare jag känner till.)
Vissa skrivare vägrar dock att skriva ut om någon patron har slut på toner, även om utskriften inte använder sig av den färgen.
Andra skrivare skriver gladeligen ut även om någon färg är slut, så länge de färger som faktiskt används finns där.

Tack för info. Just det där om den vägrar skriva ut eller ej (även om utskriften inte använder sig av färgen) vore intressant att veta, men vet inte hur om man får reda på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Tack för info. Just det där om den vägrar skriva ut eller ej (även om utskriften inte använder sig av färgen) vore intressant att veta, men vet inte hur om man får reda på det.

Jag använder samsung 6260 färg laser, det går skriva ut även om någon av dom andra färgerna är slut, men den varnar för att den kan ta skada om man gör det. En sak som är lite skum är att alla färger tar slut närmast samtidigt (förutom svart) oavsett att vi nästan endast skriver ut textdokument

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag använder samsung 6260 färg laser, det går skriva ut även om någon av dom andra färgerna är slut, men den varnar för att den kan ta skada om man gör det. En sak som är lite skum är att alla färger tar slut närmast samtidigt (förutom svart) oavsett att vi nästan endast skriver ut textdokument

Det låter onekligen märkligt. Både att de varnar för skada och att färgerna tar slut nästan samtidigt om ni främst skriver ut textdokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Det låter onekligen märkligt. Både att de varnar för skada och att färgerna tar slut nästan samtidigt om ni främst skriver ut textdokument.

jo jag vet, vi bytte patroner för ett par månader sedan, men har endast skrivit ut textdokument sedan dess,
möjligen har något av dom haft en logga. kolla % på färgerna så är det skumt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De flesta skrivare/mfp stannar då en toner är tom. Det är ytterst sällsynt att det går att fortsätta att skriva ut då de flesta utskrifter blandar CMYK för att få den nyans som utskriften kräver (även fin gråskala blandar i färger). Jag har efter flera år i branchen bara sett ett fåtal skrivare där man i webgränssnittet kan ställa in att enbart svart kan användas om en av färgerna tar slut.

Sen spelar det ingen roll om du enbart skriver ut i Svart/vitt då det går åt färg då skrivaren kalibrerar så färgen kommer att ta slut förr eller senare.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo jag vet, vi bytte patroner för ett par månader sedan, men har endast skrivit ut textdokument sedan dess,
möjligen har något av dom haft en logga. kolla % på färgerna så är det skumt.

<Uppladdad bildlänk>

Jag ser att ni använder Samsung, ställ in på enbart svartvit och inte gråskala så sparar ni på färg!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Jag ser att ni använder Samsung, ställ in på enbart svartvit och inte gråskala så sparar ni på färg!

jo vi har ändrat till det, den tycks dock använda färg ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo vi har ändrat till det, den tycks dock använda färg ändå.

Ja men nu bara vid kalibrering och inte vid utskrifter, kom ihåg att ni måste göra samma vi kopiering. Jag är certifierad tekniker på ett antal fabrikat så jag har inte killgissat eller googlat

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440