Nvidia anklagas för att blockera Intel Arc hos partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Huruvida uppgifterna faktiskt stämmer är ytterst tveksamt. Pro Hi-tech presenterar inga direkta bevis utöver återberättandet och det är inte verifierat av andra partnertillverkare.

Nyhetsvärdet har sjunkit lågt, ruggigt lågt. Swec sluttar nedåt...

Problemet är ju att det sällan finns verifierade källor till dessa nyheter först, sedan kryper det fram allteftersom; se t.ex GPP och Principle Technologies.
Eller när det framkom att nVidia försökte muta sig till reviews med HUB-skandalen, eller att msi försökte köra över mindre recensenter.
Nyligen att AMD försöker stänga ute DLSS från sina sponsrade titlar, än inte bekräftat men lär vara sant

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Ni som är så fruktansvärt upprörda över detta, varför fortsätter ni då att köpa Nvidia kort?

Blev inte upprörd, däremot är det självklart fel av Nvidia, vilket iofs inte är första gången för Nvidia om detta rykte är sant. Finns inget AMD grafikkort som kommer i närheten av prestandan i 4090, hade AMD skapat liknande 4090 i traditionell rastreringsprestanda så hade jag köpt AMD.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Att titta på läget med företag i dag, och tro att det skulle bli bättre för konsumenterna (det är väl det som är måttstocken?) genom att avreglera marknaden kräver någon speciell form av blindhet dock...

Kvalitet>kvantitet på regleringar.

Rubbar du marknaden med för mycket regleringar så kan du behöva mer regleringar och voila så sitter du i ett hamsterhjul.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Varför förespråkar du då en helt annan ekonomisk modell i dina inlägg på forumet? Stå upp för dina åsikter istället för att blanda korten genom att låtsas bara vara för fler regleringar.

Vilken annan modell förespråkar jag? Om jag ska stå upp för något så är det ju bra om det faktiskt är något konkret jag har sagt som tydligt pekar på att det rör sig om "en helt annan modell" och inte bara något som någon medvetet feltolkar för att vinna billiga poänger

Gärna fri marknad men med MMA-regler. Man får inte bitas, inte nypas, inte dra varandra i håret, och inga slag eller sparkar under bältet, och inga fixade matcher, Capiche? Fast då översatt till den nu gällande spelplanen förstås.

DVS, man ska inte få muta, hota, eller premiera varken konkurenter, partners, media eller kunder, men det är tydligen dels planekonomi, och dels jäääävligt svårt att låta bli om man är Nvidia et al.

I relevans till artikeln så verkar här Nvidia ha hotat partnertillverkare. Alltså ajabaja enligt min "helt andra ekonomiska modell" som tydligen är planekonomi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken annan modell förespråkar jag? Om jag ska stå upp för något så är det ju bra om det faktiskt är något konkret jag har sagt som tydligt pekar på att det rör sig om "en helt annan modell" och inte bara något som någon medvetet feltolkar för att vinna billiga poänger

Gärna fri marknad men med MMA-regler. Man får inte bitas, inte nypas, inte dra varandra i håret, och inga slag eller sparkar under bältet, och inga fixade matcher, Capiche? Fast då översatt till den nu gällande spelplanen förstås.

DVS, man ska inte få muta, hota, eller premiera varken konkurenter, partners, media eller kunder, men det är tydligen dels planekonomi, och dels jäääävligt svårt att låta bli om man är Nvidia et al.

I relevans till artikeln så verkar här Nvidia ha hotat partnertillverkare. Alltså ajabaja enligt min "helt andra ekonomiska modell" som tydligen är planekonomi.

Nvidia eller ej. Du vet mycket väl om vilka inlägg, återkommande sådana, som jag åsyftar. Och om du passande nog har glömt dem för att du kommit på andra tankar så kan du enkelt finna dem genom mina svar på dem.

Bild tillagd.
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ni som är så fruktansvärt upprörda över detta, varför fortsätter ni då att köpa Nvidia kort?

Så argumentet är alltså.. om någon äger ett Nvidia-kort så kan de alltså inte klaga på Nvidia? Vet inte varför alla andra köpte Nvidia-kort men i mitt fall så gav mitt grafikkort upp och alternativen var väldigt få..

Innebär dock inte att jag skall hålla mig ifrån att kritisera Nvidia för att bete sig som en samling skurkar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Nvidia eller ej. Du vet mycket väl om vilka inlägg, återkommande sådana, som jag åsyftar. Och om du passande nog har glömt dem för att du kommit på andra tankar så kan du enkelt finna dem genom mina svar på dem.https://i.ibb.co/5jTtT7b/IMG-3987.jpg

Fegt av dig att ta en bild istället för att bara länka till inlägget, men jag väntade mig inte annat

Så... Et system där vem som helst inte får köpa vad de vill till vilka kvantiteter de vill när de vill är planekonomi? Hur var det nu med nyanserna igen? Och hur är just det förlaget på punktinsats för att få ordning på en totalt snedvdiden marknad relevant för det vi pratar om?

Mining är det ju ingen som gör längre och det lär inte bli någon ny "boom" igen då just mining faktiskt verkar vara ett område där politiker nu verkar ha vaknat och börjar få regleringar på plats, så det problemet är löst.

Även scalping har blivit svårare då många butiker nu har system på plats för att stävja sådant otyg, så även det problemet verkar löst.

Kretsbristen kommer nog inte bli lika svår vid nästa pandemi då typ varenda land nu öser pengar över kretstillverkarna för att de ska bygga en lokal fabrik, Så även det provlemet är löst.

Och återigen. Förslag på punktinsatser för att rädda upp en helt galen situation kvalar knappast in som "ett helt annat ekonomiskt system".

Även idag är inte marknaden "fri" i den meningen att staten låter företagen härja hur fan de vill. De flesta länder har regleringar av något slag, och bara för att man vill se fler regleringar så betyder ju inte det att man är för planekonomi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fegt av dig att ta en bild istället för att bara länka till inlägget, men jag väntade mig inte annat

Så... Et system där vem som helst inte får köpa vad de vill till vilka kvantiteter de vill när de vill är planekonomi? Hur var det nu med nyanserna igen? Och hur är just det förlaget på punktinsats för att få ordning på en totalt snedvdiden marknad relevant för det vi pratar om?

Mining är det ju ingen som gör längre och det lär inte bli någon ny "boom" igen då just mining faktiskt verkar vara ett område där politiker nu verkar ha vaknat och börjar få regleringar på plats, så det problemet är löst.

Även scalping har blivit svårare då många butiker nu har system på plats för att stävja sådant otyg, så även det problemet verkar löst.

Kretsbristen kommer nog inte bli lika svår vid nästa pandemi då typ varenda land nu öser pengar över kretstillverkarna för att de ska bygga en lokal fabrik, Så även det provlemet är löst.

Och återigen. Förslag på punktinsatser för att rädda upp en helt galen situation kvalar knappast in som "ett helt annat ekonomiskt system".

Även idag är inte marknaden "fri" i den meningen att staten låter företagen härja hur fan de vill. De flesta länder har regleringar av något slag, och bara för att man vill se fler regleringar så betyder ju inte det att man är för planekonomi.

Att länka vore att skapa en högre tröskeleffekt för övriga läsare. Men det är väl det du vill, att du lättare ska kunna blanda korten precis som du gör nu, igen. Du skriver uttryckligen att den fria marknaden inte är ett vidare system. Det betyder att det, enligt dig, finns bättre system. Och alla vet vad du åsyftar. Förutom du själv då, när du blir pressad. Modigt osv.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Att länka vore att skapa en högre tröskeleffekt för övriga läsare. Men det är väl det du vill, att du lättare ska kunna blanda korten precis som du gör nu, igen. Du skriver uttryckligen att den fria marknaden inte är ett vidare system. Det betyder att det, enligt dig, finns bättre system. Och alla vet vad du åsyftar. Förutom du själv då, när du blir pressad. Modigt osv.

Om det räcker med att "alla vet vad jag åsyftar" utan att någon kan gräva fram bevis för just det de tror att jag åsyftar är det inget värt.

Fri marknad som i avsaknad av reglering gillar jag absolut inte, nej. Det är inget jag någonsin hymlar med. Men att ifrån det dra slutsatsen att jag vill ha planekonomi istället kräver antingen väldigt mycket fantasi eller en väldigt svartvit syn på världen.

Sen det här med att "alla" vet vad jag menar... Vilka då alla? Visst, alla håller inte med mig och klarar av att diskutera saken på ett vettigt sätt, men de som inte klarar det, som börjar gaps om planekonomi och Nordkorea så fort man vågar ifrågasätta nuvarande nivå av reglering på marknaden är faktiskt ganska få, tack och lov. Vore rätt tråkigt om "alla" var så svartvita att "är man inte för ett specifikt system betyder det automatiskt ett men är för ett annat specifikt system, och då ska man förväntas försvara det också". Jisses.

Jag vill ha hårdare reglering på den befintliga marknaden, ja. Men jag vill inte ha planekonomi.

Och angående länkningen så hade du kunnat gå till inlägget, klicka på citera, och sedan kopiera koden och klistra in här. Då kan folk både läsa vad det står och välja att klicka sig in på tråden om de vill ha mer sammanhang. Och det vet du ju. Det du vill åstadkomma med att klistra in en bild är att rycka saker ur ditt sammanhang och sedan skapa en hög tröskel för de som vill ha sammanhang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

I rest my case.

Mannen tycker det går bra i Kina. Har du fel åsikter där så kan du åka i fängelset eller sättas i arbetsläger. Sker liknande övergrepp i Kuba.

Sa inte att det går bra i Kina, sa att det går bra för Kina, alltså staten, nationen.

Därför att att du sa "Mm för alla andra diktaturer går sååå bra".

Ja, vissa diktaturer verkar ha en del framgång.

Men vi har hamnat en bra bit från var diskussionen började - alltså att det faktum att Kuba reglerar marknad skulle vara orsaken till deras förfall och att det skulle ge någon slags varnande visdom om att regulera ofina typer av konkurrens mellan grafikkortstillverkare.
Vilket jag, om det var otydligt, tycker är skitsnack såvidare du inte kan länka till någon djupare analys av det hela, eller bara någon djup analys som tydliggör att hårdare styrd marknad orsakat förfall i Cuba, sålänge inte retoriken är typ "ja men det provocerar ju USA/Chicago Boys och därför är det kausalt länkat till sanktionerna som orsakar problem för landet."

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Skulle vara lite kul om fler följde EVGAs exempel så nvidia till slut fick tillverka sina kort själva, de verkar ju göra allt för att trycka till sina partnertillverkare

Ännu roligare om EVGA började tillverka kort baserade på ARC och kommande intel-arkitekturer. Det vore roligt. Men det lär nog inte hända. Kanske ändå?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ännu roligare om EVGA började tillverka kort baserade på ARC och kommande intel-arkitekturer. Det vore roligt. Men det lär nog inte hända. Kanske ändå?

Jag hade gärna sett ett "RX 8900XTX Kingpin Edition", med en härligt sexig kopparfläns

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så argumentet är alltså.. om någon äger ett Nvidia-kort så kan de alltså inte klaga på Nvidia? Vet inte varför alla andra köpte Nvidia-kort men i mitt fall så gav mitt grafikkort upp och alternativen var väldigt få..

Innebär dock inte att jag skall hålla mig ifrån att kritisera Nvidia för att bete sig som en samling skurkar.

Mitt argument var snarare, att skrika ut sin frustration på ett forum för att företagen inte kör med fairplay knappast lär leda till någon förändring. Verkligheten är att det inte finns några good guys bland företagen även om många här vill tro att AMD är det.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Mitt argument var snarare, att skrika ut sin frustration på ett forum för att företagen inte kör med fairplay knappast lär leda till någon förändring. Verkligheten är att det inte finns några good guys bland företagen även om många här vill tro att AMD är det.

Håller med om att det inte finns good guys på så vis att så som företag är byggda så krävs det enorma ansträngningar för att tillåta någorlunda etiskt beteende att överleva sökande av vinst, och trycket från aktieägare lär oftast vinna över sådana ideal.

Med det sagt så kan man belöna det beteende man vill se till exempel rösta med plånboken, etc.
Om det nu visar sig att AMD faktiskt blockerar DLSS i sina sponsrade spel (och då får det lov att vara att de faktiskt försöker tvinga utvecklare att itke använda det, inte bara att utvecklare inte ser värde i att implementera en teknologi när de inte blir sponsrade med dess implementering) så blir det ju då Intel som är näst till podiumet för minst skit på gpu-marknaden och känner man Intel så vet man att det kommer hålla tills det går någorlunda bra för dem, ungefär

Men det är som att ha hund. Man jobbar med belöning, för straff uppmuntrar bara ögontjänar-beteende. Men det jobbet slutar aldrig utan det är ett utbyte som kommer fortgå resten av hundens liv. Om man faktiskt vill se ändring får man vara beredd att "ge upp", alltså sluta belöna en tillverkare med köp. För de flesta är uppgraderingscykler rätt glesa så sällan man väljer att uppmuntra beteende snarare än att bara köpa det som är rimligast.

Jag råkar veta av erfarenhet att i ren spelupplevelse är Nvidia och AMD typ 100% utbytbara sinsemellan om man ligger runt xx80/x8xx nivån. Verkar inte gälla Intel än iallafall men om ryktena om AMD/betheseda/DLSS stämmer så hoppar jag gladeligen till Intel nästa gång förutsatt att de lanserat något i det prestanda segment jag vill ha vid det laget. Om det är lite janky ett tag så får det vara det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem

@Shiprat

Jag personligen hade inte haft något emot att testa Intel om det inte vore för att det är ett lotteri om äldre spel över huvud taget funkar eller ej. Men det verkar gå stadigt framåt för dem på drivrutinsfronten så det kanske är helt OK lagom till när Battlemage släpps.

Permalänk
Medlem

Med den stilen nvidia har så är det ju inte konstigt alls.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det räcker med att "alla vet vad jag åsyftar" utan att någon kan gräva fram bevis för just det de tror att jag åsyftar är det inget värt.

Fri marknad som i avsaknad av reglering gillar jag absolut inte, nej. Det är inget jag någonsin hymlar med. Men att ifrån det dra slutsatsen att jag vill ha planekonomi istället kräver antingen väldigt mycket fantasi eller en väldigt svartvit syn på världen.

Sen det här med att "alla" vet vad jag menar... Vilka då alla? Visst, alla håller inte med mig och klarar av att diskutera saken på ett vettigt sätt, men de som inte klarar det, som börjar gaps om planekonomi och Nordkorea så fort man vågar ifrågasätta nuvarande nivå av reglering på marknaden är faktiskt ganska få, tack och lov. Vore rätt tråkigt om "alla" var så svartvita att "är man inte för ett specifikt system betyder det automatiskt ett men är för ett annat specifikt system, och då ska man förväntas försvara det också". Jisses.

Jag vill ha hårdare reglering på den befintliga marknaden, ja. Men jag vill inte ha planekonomi.

Och angående länkningen så hade du kunnat gå till inlägget, klicka på citera, och sedan kopiera koden och klistra in här. Då kan folk både läsa vad det står och välja att klicka sig in på tråden om de vill ha mer sammanhang. Och det vet du ju. Det du vill åstadkomma med att klistra in en bild är att rycka saker ur ditt sammanhang och sedan skapa en hög tröskel för de som vill ha sammanhang.

Om man inför regleringar politiskt hur ska marknadsaktörerna veta vad intentionerna är? Ska man säga "Bara fler regleringar, ingen planekonomi" eller hur går tanken?
Marknadsaktörerna kommer givetvis försöka dra sig ut och undvika nyinvesteringar så långt som möjligt. Ingen rök utan eld. De flesta sålde av kinesiska teknikjättar när de hörde "regleringar" och "common prosperity", och det var rätt beslut. Tillväxten är över.

Det finns ett skämt, eller är det?
In the US - Innovation becomes a startup and turns a profit.
In China - Innovation gets replicated and becomes an industry.
In Europe - Innovation gets scrutinized and becomes regulated.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Bra sammanfattning av utvecklingen inom EU de senaste decennierna, från frihandelsunion till federal överstat. Start-ups verkar gärna hålla till i Europa, men sen tycks det finnas en hög sannolikhet för att verksamheten flyttar någon annanstans efter att de lyckats starta upp. Det är även därför jag tror att de satsningar som görs på att göra EU självförsörjande med högpresterande halvledare aldrig kommer att nå sin fulla potential, det är för många byråkrater som ska extrahera pengar på vägen genom olika regleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Om man inför regleringar politiskt hur ska marknadsaktörerna veta vad intentionerna är? Ska man säga "Bara fler regleringar, ingen planekonomi" eller hur går tanken?
Marknadsaktörerna kommer givetvis försöka dra sig ut och undvika nyinvesteringar så långt som möjligt. Ingen rök utan eld. De flesta sålde av kinesiska teknikjättar när de hörde "regleringar" och "common prosperity", och det var rätt beslut. Tillväxten är över.

Det finns ett skämt, eller är det?

Säkert inte så du menade. Men det låter på dig som om du menar att regleringar alltid är en slippery slope mot planekonomi. Så är det u absolut inte.

Glöm inte att typ Right To Repair och sådanna påfund som är rena mardrömmen för eh... Ska vi säga "frihetligt sinnade" företag kommer från USA till att böra med.

Så även "föredömeslandet" USA hat massor av hårda regleringar. Det är bara det att de är rätt så jävla slappa vad gäller hur företag behandlar konkurrenter, partners. kunder och media, och det är ju just där jag vill se hårdare regleringar. Man ska inte kunna köpa pengar, oavsett om det innebär att köpa upp konkurrenter, ingå avtal om prisfixering, muta media att skriva fina recensioner.

Sådant har inte ett skit med "den fria marknaden" att göra. Det är bara genomruttet beteende som inte skall förekomma, och att vilja ha bort det är varken ett steg närmare eller längre ifrån planekonomi då de två har noll med varandra att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför Intel skulle behöva parner tillverkare överhuvudtaget producera alla korten själva precis som med CPU det vi brukar kalla för referens modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag förstår inte varför Intel skulle behöva parner tillverkare överhuvudtaget producera alla korten själva precis som med CPU det vi brukar kalla för referens modeller.

Exakt samma skäl som AMD och Nvidia?

Vet inte exakt men gissningsvis:

• Fokusera på deras unika förmågor, alltså chippet snarare än carrier boards och kylare som vem som helst kan bygga. Sannolikt snabbare time to market att gå genom etablerade boardpartners än att designa själv, och snabbare intäker själva att kunna sälja sin egen produkt omedelbart till partners som sedan tar sista stegen mot distributörer och sedan till konsument.

• Variation- bättre om du har mer än bara en referensmodell- För workstations kanske blowercoolers är önskvärt, för gamers stor kylare bara, för andra gamers stor kylare med massa RGB. Det är en hel del produktutveckling att göra som ligger utanför deras huvudexpertis.

• Mindre ansvar för garanti när någon annan tar ansvar för de saker som har högre failure rate typ fläktar, kontakter.

• Mindre ansvar för logistik när du inte själv måste arbeta direkt mot distributörer.

• Dra nytta av partners namn, marknadsföring, eventuellt även säljkanaler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Vill du verkligen att de enda korten som finns att tillgå ska ha 30 skruvar så det blir ett helvete att plocka isär när man ska byta kylpasta? Referensmodellerna brukar dessutom ha pissdålig VRM jämfört med partnertillverkare. Så nej tack. Hellre valfrihet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vill du verkligen att de enda korten som finns att tillgå ska ha 30 skruvar så det blir ett helvete att plocka isär när man ska byta kylpasta? Referensmodellerna brukar dessutom ha pissdålig VRM jämfört med partnertillverkare. Så nej tack. Hellre valfrihet.

Glöm inte all lim nvidia ÄLSKA att använda i sina referensmodeller.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Glöm inte all lim nvidia ÄLSKA att använda i sina referensmodeller.

VRAM kylningen på 3090 verkar inte har vart rimlig heller, men å andra sidan hade ju även vissa partnerkort lite underdimensionerad kylning på baksidan där.

Visa signatur