Varför är det så svårt att få tag på RPi?

Permalänk

Varför är det så svårt att få tag på RPi?

Har inte riktigt hängt med på enkortsdatorsfronten på ett bra tag men fick precis tag i en RPi här på SweC marknad efter mycket letande begagnat då det inte går att få tag i nya från varken svenska leverantörer eller direkt från tillverkaren.
Vad beror detta på?
Samma gäller kringutrustning för RPi - min har ingen nätdel och jag kan således inte ge den någon ström men vad ska man göra? Köpte en laddare från komplett (tror jag det var) för drygt 2 veckor sedan men de har ingen aning om när de kommer in i lager igen så jag får väl sitta lugnt i båten men vad beror detta på? Någon som vet?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alla modeller byggs i en fabrik i Storbritannien. Många mindre företag har byggt in Rpies i sina produkter och de prioriteras i kön nu före privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Här är en intervju med Grundaren. Där det bla pratas om varför det är brist och ungefär när det tros släppa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Här är en intervju med Grundaren. Där det bla pratas om varför det är brist och ungefär när det tros släppa.

https://youtu.be/-_aL9V0JsQQ

Tack! Ska kika på den

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Alla modeller byggs i en fabrik i Storbritannien. Många mindre företag har byggt in Rpies i sina produkter och de prioriteras i kön nu före privatpersoner.

THIS.

Jobbar men ventilation och rpi är väldigt populärt att använda som styrdator (duc/plc) inom vissa typer av ventilations system. Speciellt där kunden vill ha ett skräddarsytt program eller kanske har ett eget som vanliga PLC och ducar inte kan hantera eller klarar av.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

raspberrypi.dk är rätt ok att handla från. De har flera modeller i lager.

Amazon har nätdelar av olika modeller. De svarta "kubmodellerna" är billigare och funkar bra.

Permalänk
Medlem

Pi orginal strömförsörjning finns i lager hos elektrokit och ca 50 kr billigare hos amazon.se

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

av alla 54 svar i omröstningen har majoriteten av er RPi's som ligger hemma och skräpar! Skärpning på er clockers!! Lägg upp på annons i marknadsplats

smiley
Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

av alla 54 svar i omröstningen har majoriteten av er RPi's som ligger hemma och skräpar! Skärpning på er clockers!! Lägg upp på annons i marknadsplats

Jag röstade inte, men nog har jag "nån" som ligger och skräpar, jag har 16 st enkortsdatorer, alla är inte i drift.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag röstade inte, men nog har jag "nån" som ligger och skräpar, jag har 16 st enkortsdatorer, alla är inte i drift.

Fränt! Får man fråga vad dem används till? Blir nyfiken

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Som nämnts har det varit strul med produktionen men de ska komma ifatt snart. Finns många kloner och liknande dock vad jag sett. De är coola men aldrig känt att jag behövt någon. Använder hellre min NUC som inte är större men som kan köra vanligt Windows eller Linux istället för något som bara kör ARM.

Funderade ett tag på ha som emulator men köpte en billig konsol på AliExpress som ser ut som en mini NES istället då EmuElec och allt redan fanns och bara plug and play.

Sen har jag redan för mycket datorer som ligger och skräpar. Flera gamla macbooks och AM2/AM3 och Socket 775 grejer man kan bygga ihop till ny dator om man skulle behöva något som inte kräver mycket kraft. Men de är ju klart större så inte direkt jämförbart.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Som nämnts har det varit strul med produktionen men de ska komma ifatt snart. Finns många kloner och liknande dock vad jag sett. De är coola men aldrig känt att jag behövt någon. Använder hellre min NUC som inte är större men som kan köra vanligt Windows eller Linux istället för något som bara kör ARM.

Funderade ett tag på ha som emulator men köpte en billig konsol på AliExpress som ser ut som en mini NES istället då EmuElec och allt redan fanns och bara plug and play.

Sen har jag redan för mycket datorer som ligger och skräpar. Flera gamla macbooks och AM2/AM3 och Socket 775 grejer man kan bygga ihop till ny dator om man skulle behöva något som inte kräver mycket kraft. Men de är ju klart större så inte direkt jämförbart.

Har också sett att endel andra tillverkare har börjat ploppa upp men känner väl att om jag väl ska ge mig ut i enkortsdatorträsket vill jag börja med originalet då flest guider och tips finns till dessa. När man sedan känner sig bekväm och förstår hur allt fungerar är det nog inga problem att hoppa på någon av de alternativa märkena.
Förstår att du bunkrar gamla burkar, höll på jag också ett par år innan min dåvarande fru fick tuppjuck och tvingade mig att rensa förrådet eller flytta någon annanstans

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

4GB Starter Kit finns i lager hos m.nu idag: https://www.m.nu/paket-raspberry-pi/raspberry-pi-4-starter-ki...

Fortfarande för dyrt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

THIS.

Jobbar men ventilation och rpi är väldigt populärt att använda som styrdator (duc/plc) inom vissa typer av ventilations system. Speciellt där kunden vill ha ett skräddarsytt program eller kanske har ett eget som vanliga PLC och ducar inte kan hantera eller klarar av.

De är populära till sådant i väldigt många branscher. RPi Foundation har också varit väldigt tydliga med att de prioriterat företagskunder som använder RPi i sina produkter framför privatkonsumenter. Vi har fått smulorna som blivit över de senaste åren, typ. Vilket väl också är fair enough, även om det förstås är trist.

Det börjar ju dock se bättre ut, t ex sett Zero 2 till salu för första gången på ett par år. Även andra modeller har börjat finnas tillgängliga med lite tätare intervall på senaste tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Fränt! Får man fråga vad dem används till? Blir nyfiken

Övervakningskameror, NAS, 4 st Pi 4 går som mediaspelare med 27 hdd anslutna på sammanlagt 142TB lagring, nån går som extra Linuxdator, några bara ligger som reserv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://rpilocator.com/

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

THIS.

De har hamnat i styrsystem som trafikljus också - för några år sedan var det någon som efterlyste desperat efter RP1B i stora mängder (+100) och bad alla gräva i sina lådor även om det var bara en enda... - på den tiden var det inte brist på RPI2,3 utan problemet var att produktkedjan inte var ihop-certifierad med RPI2/3 och var ett pågående arbete som skulle ta ett antal månader till att genomföra.

inom tillverkningsindustrin är det alltid bekymmer med supply där komponenter tillverkas i kortare tider än produkterna själva - speciellt inom infrastruktur där det förväntas produkter och komponenter finnas tillgängliga och hålla långt över 10 års tidsrymd och mycket beror på att för varje förändring eller byte till nyare version så är det ett prov och certifieringsvarv om det styr saker som ger konsekvenser om de inte fungerar som de skall...

Permalänk
Medlem

Rpi finns på väldigt många ställen idag utan att du vet om det, exempelvis passersystem och bokningssystem för tvättstugor och sånt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Rpi finns på väldigt många ställen idag utan att du vet om det, exempelvis passersystem och bokningssystem för tvättstugor och sånt.

Just det! Används säkert för in- och utstämpling o dyl i fabriker också

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är en användbar pryl som har hamnat i vida mycket större industriella system än det var tänkt för från början - som utbildningsmaterial och definitivt inte som en industri och styr och regler-komponent och är heller inte härdad för det.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande många som vill använda det som TV-klient?

Permalänk
Medlem

Senaste status är att man ska vara uppe i en produktionshastighet av en miljon enheter per månad och att man snart ska vara ifatt efterfrågan.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779698/tillgangen-pa-r...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Electrokit har i skrivande stund ett antal rpi4 i 2GB-utförande, https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-2gb...

Plockande en själv, har en på backorder hos webhallen sedan 1½ år som väl kanske dyker upp nån gång... Behovet uppstod lite mer på riktigt nyss, så hyfsat lägligt för mig ändå.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Electrokit har i skrivande stund ett antal rpi4 i 2GB-utförande, https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-model-b-2gb...

I skrivande stund 110 st.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte köpa så ofta, men när jag köper är det nästan undantagslöst från https://raspberrypi.dk

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning alls att köpa RPi när det finns vettiga Rockchip och Allwinner-lösningar numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Finns väl ingen anledning alls att köpa RPi när det finns vettiga Rockchip och Allwinner-lösningar numera

Jo det gör det: Mjukvarukompabilitet. Övriga har lyckats komma framåt rätt bra p.g.a bristen på Rpi, men de är inte riktigt där än.

Permalänk
Medlem

Mjukvarukompatibilitet? De alla bygger på ARM så ingen skillnad där, ARMv7 eller AArch64 med fördelen till Allwinner och Rockchip att de har SoCs som stödjer hårdvaruaccelererad kryptering (dock inte alla modeller) och grafik fungerar fint också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Jo det gör det: Mjukvarukompabilitet. Övriga har lyckats komma framåt rätt bra p.g.a bristen på Rpi, men de är inte riktigt där än.

Antar det gäller specifika användningsområden? För är fullt möjligt att skriva programvara så de förutsätter t.ex. RPi4. Men det är förhoppningsvis undantagsfall, för finns väldigt sällan en anledning.

För i normalfallet är ju program skrivna mot APIer, i detta fall Linux APIer.

P.g.a. bristen på RPi4 tidigare i år var vi tvungna att hitta alternativ, valet föll på Orange Pi 4 (och framåt blir det OPi5). Trots att vi använder det mesta av IO-headern (GPIO, SPI, UART och lite annat) så var det inget problem att byta då I/O-biblioteket som används (i detta fall periph) går via standard-APIer i Linux som fungerar på båda dessa.

Nu kanske det blev ett ännu mindre steg då jag alltid kört ARM64 Ubuntu server på RPi4, det blev ju exakt samma OS även efter bytet då Ubuntu server är en av de distros Orange Pi officiellt stödjer.

TL;DR det borde inte vara några större problem att byta till någon annan "pie". OPi5 har rätt stora fördelar över RPi4 (och även över OPi4), finns stöd för M.2-diskar, stöd för M.2 Wifi, stöd för eMMC (32, 64 och 256 GB), CPU-delen är 2-3 gånger snabbare och GPU-delen är ~10x snabbare i 3D jämfört med RPi4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer