Permalänk
Medlem

Fairphone 5

För den som inte känner till Fairphone sedan tidigare så kan jag börja med att säga att: Detta är ett företag man vill stötta!

Inte bara utlovar dem 5 års garanti och 5 års Android-uppdateringar. Dom försöker dessutom att införskaffa allt material som är möjligt på ett etiskt sätt samt säljer reservdelar till sina telefoner billigt via sin hemsida. Telefonerna är byggda så att vem som helst kan reparera dom och dom kör enligt devisen "har du köpt någonting så är det du som äger det". Att slänga in egen mjukvara i nallen uppmuntras och är någonting som är möjligt att göra från launch.

Via Android Authority får vi en förhandsvisning på hur Fairphone 5 kommer se ut men i övrigt finns inte mycket information.

Vilka hårdvaruförbättringar hoppas ni på att se jämfört med 4'an?
Personligen hoppas jag på högre uppdateringsfrekvens på skärmen, i övrigt har jag inga större "krav".

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Hur ser historiken ut på mjukvarusidan? Vilka modeller kan man installera en någorlunda modern kernel på, säg minimum 5.15 LTS? Vad är senaste Android på respektive modell? Finns det någon sammanfattning över historiken någonstans?

Om de kan konkurrera med Apple på mjukvarusidan så skulle jag vara seriöst intresserad.

Permalänk

På tidigare modeller har man ju också kunnat stoppa in komponenter från senare modeller, t.ex. byta kamera-modul mot en nyare. Vet inte om de slutat med det dock.

Börjar dyka upp lite mindre aktörer på marknaden som tänker likadant, återkommer när jag hittat dom igen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är ju bara synd att de alltid kör på mellanklass/budget-SoCs och inte OLED-skärm. Annars hade det varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Hur ser historiken ut på mjukvarusidan? Vilka modeller kan man installera en någorlunda modern kernel på, säg minimum 5.15 LTS? Vad är senaste Android på respektive modell? Finns det någon sammanfattning över historiken någonstans?

Om de kan konkurrera med Apple på mjukvarusidan så skulle jag vara seriöst intresserad.

Här verkar finnas information om mjukvaran:
https://support.fairphone.com/hc/en-us/articles/9979180437393...

Citat:

We aim to support Fairphone 4 with security and software upgrades for approximately five years from its launch date (September 2021). For Fairphone 4, we guarantee software support until the end of 2026, this includes an upgrade to Android 12 and, later on, Android 13.
We also aim to provide upgrades for Android 14 and 15. However, since Qualcomm will not offer support in the development, we cannot guarantee them.

Fairphone har dessutom ett väldigt aktivt community där folk är otroligt kunniga:
https://forum.fairphone.com/

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Liten sammanfattning om track record vad gäller mjukvarusupport, så vitt jag kan läsa mig till...

Modell Släppt Android Säkerhet LineageOS Säkerhet FP2 2015-12 10 Nej 18.1 Ja, troligtvis inte länge till FP3(+) 2020-09 13 Ja 20 Ja (senaste versionen) FP4 2021-09 12 Ja 20 Ja (senaste versionen)

LineageOS får tydligen säkerhetsuppdateringar för senaste och näst senaste versionen. De modeller som inte portats längre än 18.1 får säkerhetsuppdateringar även där, men det lär väl försvinna när nästa version släpps.

FP2 förlorade sin Android-support i Maj 2023.

När det här skrivs är Android 13 den senaste versionen, från 2022-08. Version 11-13 får säkerhetsuppdateringar. En version släpps årligen, på sensommaren.

Ser rätt trevligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Liten sammanfattning om track record vad gäller mjukvarusupport, så vitt jag kan läsa mig till...

Modell Släppt Android Säkerhet LineageOS Säkerhet FP2 2015-12 10 Nej 18.1 Ja, troligtvis inte länge till FP3(+) 2020-09 13 Ja 20 Ja (senaste versionen) FP4 2021-09 12 Ja 20 Ja (senaste versionen)

LineageOS får tydligen säkerhetsuppdateringar för senaste och näst senaste versionen. De modeller som inte portats längre än 18.1 får säkerhetsuppdateringar även där, men det lär väl försvinna när nästa version släpps.

FP2 förlorade sin Android-support i Maj 2023.

När det här skrivs är Android 13 den senaste versionen, från 2022-08. Version 11-13 får säkerhetsuppdateringar. En version släpps årligen, på sensommaren.

Ser rätt trevligt ut.

Ja men visst gör det!
Tycker Fairphone känns som en "frisk fläkt" i branschen, som dessvärre är väldigt förbisedda av många. Bara möjligheten att enkelt kunna byta batteri i telefonen är enligt mig anledning nog för att köpa nästa.
Med nya EU-reglerna kommer ju detta dock att bli verklighet i alla telefoner men det är ju ingenting "övriga" tillverkare gör av egen god vilja.
I en tid av total vinstmaximering tycker jag det är viktigt att stödja företag som faktiskt försöker få till en positiv förändring till fördel för oss konsumenter.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

@Mizccc Är lite nyfiken på vad dom visar imorgon. Lite sugen på en ny lur.
Gillar företaget och hoppas fler kan göra som dom.

Kör Fairphone 3 med /e/ sen 2020 och har bytt 1x laddport och 1x skärm sen dess. Hade dom inte varit så enkla att reparera, hade jag nog varit tvungen att köpa ny lur när man klantat sig.

Frun fick en Fairphone 3+ och glömmer hon att ladda kan vi lätt byta batteri med varann. Har hänt många ggr 😆

Länk till eventet:
https://shop.fairphone.com/event

La till länk
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Mizccc Är lite nyfiken på vad dom visar imorgon. Lite sugen på en ny lur.
Gillar företaget och hoppas fler kan göra som dom.

Kör Fairphone 3 med /e/ sen 2020 och har bytt 1x laddport och 1x skärm sen dess. Hade dom inte varit så enkla att reparera, hade jag nog varit tvungen att köpa ny lur när man klantat sig.

Frun fick en Fairphone 3+ och glömmer hon att ladda kan vi lätt byta batteri med varann. Har hänt många ggr 😆

Länk till eventet:
https://shop.fairphone.com/event

Det eventet hade jag nog missat fullständigt om det inte vore för din tagg, tack så mycket!

Ja det finns många fördelar som man förmodligen inte ens tänker på innan man själv har använt en lur från Fairphone. Jag fick upp ögonen för företaget först för ett drygt halvår sedan och hade då bytt mobil året innan så vi hoppas på goda nyheter kring kommande modell på eventet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag kommer skaffa den när den eventuellt släpps om några timmar. Är så sjukt trött på nerlåsta telefoner där allt måste repareras via verkstäder och "auktoriserade" serviceställen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite sur. Hade FP3+ fram till för några månader sedan när jag fick ärva min sambos gamla Samsung från jobbet. FP3+ var tyvärr alldeles för seg redan när den lanserades och var i slutet knappt användbar över huvud taget. Med FP4 verkar det där ha blivit mycket bättre så jag hade höga förväntningar på FP5. Samsung-telefonen jag fick ärva visade det sig att jag inte kunde installera Lineage OS på och efter ett par veckor kom jag fram till att Samsungs egna system inte var acceptabelt för min del. Räknade kallt med att FP5 skulle dröja till slutet av september och att den dessutom skulle ha LCD-skärm precis som alla de tidigare så jag sprang och köpte en Pixel 7a i panik förra veckan. Nu kommer FP5 och verkar vara i princip allt jag har velat ha från Fairphone. Typiskt att jag inte kunde ha varit en vecka långsammare i mitt handlande. Får trösta mig med att jag förmodligen i alla fall har en vassare kamera än vad FP5 kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Nu blir jag lite sur. Hade FP3+ fram till för några månader sedan när jag fick ärva min sambos gamla Samsung från jobbet. FP3+ var tyvärr alldeles för seg redan när den lanserades och var i slutet knappt användbar över huvud taget. Med FP4 verkar det där ha blivit mycket bättre så jag hade höga förväntningar på FP5. Samsung-telefonen jag fick ärva visade det sig att jag inte kunde installera Lineage OS på och efter ett par veckor kom jag fram till att Samsungs egna system inte var acceptabelt för min del. Räknade kallt med att FP5 skulle dröja till slutet av september och att den dessutom skulle ha LCD-skärm precis som alla de tidigare så jag sprang och köpte en Pixel 7a i panik förra veckan. Nu kommer FP5 och verkar vara i princip allt jag har velat ha från Fairphone. Typiskt att jag inte kunde ha varit en vecka långsammare i mitt handlande. Får trösta mig med att jag förmodligen i alla fall har en vassare kamera än vad FP5 kan erbjuda.

Ja det var ju lite dålig tajming får man säga. Själv väntar jag på att min nuvarande telefon ska ge upp så att jag kan köpa Fairphone 5. Specifikationerna uppfyller mina tidigare "krav" på förbättringar så att det nu blir nästa telefon är givet.

Specifikationerna finns i länken för den som är intresserad:
https://shop.fairphone.com/fairphone-5#section5

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Äntligen snabbladdning och 90 hertz-skärm. Detta kommer bli ett köp när jag kommer hem. Särskilt den blå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Nu blir jag lite sur. Hade FP3+ fram till för några månader sedan när jag fick ärva min sambos gamla Samsung från jobbet. FP3+ var tyvärr alldeles för seg redan när den lanserades och var i slutet knappt användbar över huvud taget. Med FP4 verkar det där ha blivit mycket bättre så jag hade höga förväntningar på FP5. Samsung-telefonen jag fick ärva visade det sig att jag inte kunde installera Lineage OS på och efter ett par veckor kom jag fram till att Samsungs egna system inte var acceptabelt för min del. Räknade kallt med att FP5 skulle dröja till slutet av september och att den dessutom skulle ha LCD-skärm precis som alla de tidigare så jag sprang och köpte en Pixel 7a i panik förra veckan. Nu kommer FP5 och verkar vara i princip allt jag har velat ha från Fairphone. Typiskt att jag inte kunde ha varit en vecka långsammare i mitt handlande. Får trösta mig med att jag förmodligen i alla fall har en vassare kamera än vad FP5 kan erbjuda.

Du har väl möjlighet till att utnyttja öppet köp?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du har väl möjlighet till att utnyttja öppet köp?

Beror på hur och vart han har köpt den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du har väl möjlighet till att utnyttja öppet köp?

Nej, plomberingen är bruten sedan länge.

Skrivet av jnsson:

Beror på hur och vart han har köpt den

Jag köpte den med kort och till mig själv men jag förstår inte vad det har för betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Nej, plomberingen är bruten sedan länge.

Jag köpte den med kort och till mig själv men jag förstår inte vad det har för betydelse.

Hos många företag så har du tid på dig att prova produkten innan du skickar/lämnar tillbaka den. Så bruten plombering behöver inte göra det omöjligt att lämna tillbaka den.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem

Ha. Jag skickade in nyhetstips om det här - nu. Ett tag efter att artikeln var skriven, korrad och publicerad - och kommentarer skrivits.
Svårt ninjad på den

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den är så stor. Köpte en zenfone 10 som ligger bra i handen...EN hand.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har föreslagit för företaget att de borde ta in Fairphones som alternativ till jobbmobiler
Tror det är en win-win, för båda företagen alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har föreslagit för företaget att de borde ta in Fairphones som alternativ till jobbmobiler
Tror det är en win-win, för båda företagen alltså

Jag är inne på samma spår. Så mycket lättare att kunna köpa en reservdel istället för en ny sketen telefon bara för att någon pajar t.ex. laddporten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Nu blir jag lite sur. Hade FP3+ fram till för några månader sedan när jag fick ärva min sambos gamla Samsung från jobbet. FP3+ var tyvärr alldeles för seg redan när den lanserades och var i slutet knappt användbar över huvud taget. Med FP4 verkar det där ha blivit mycket bättre så jag hade höga förväntningar på FP5. Samsung-telefonen jag fick ärva visade det sig att jag inte kunde installera Lineage OS på och efter ett par veckor kom jag fram till att Samsungs egna system inte var acceptabelt för min del. Räknade kallt med att FP5 skulle dröja till slutet av september och att den dessutom skulle ha LCD-skärm precis som alla de tidigare så jag sprang och köpte en Pixel 7a i panik förra veckan. Nu kommer FP5 och verkar vara i princip allt jag har velat ha från Fairphone. Typiskt att jag inte kunde ha varit en vecka långsammare i mitt handlande. Får trösta mig med att jag förmodligen i alla fall har en vassare kamera än vad FP5 kan erbjuda.

Sitter i samma båt, varit nyfiken på Fairphone ett tag men inte villig att kompromissa på OLED. Köpte en Pixel 7a för en dryg månad sen och grämer mig nu lite här med.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Ha. Jag skickade in nyhetstips om det här - nu. Ett tag efter att artikeln var skriven, korrad och publicerad - och kommentarer skrivits.
Svårt ninjad på den

Jag är snabb som vinden. Nästan.

Till ditt försvar fanns tråden innan nyheten, så du var nog inte riktigt så ninjad ändå.

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut och har det jag är ute efter, men har 1-2 års livslängd på min nuvarande lur kvar så får se efter det. Möjligen blir det 6:an om den hinner släppas.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har föreslagit för företaget att de borde ta in Fairphones som alternativ till jobbmobiler
Tror det är en win-win, för båda företagen alltså

Ja verkligen och miljön. Man får däremot nog ha en IT avdelning som är beredda på att göra själva skruvandet, efter ett år så har ju säkert hälften gjort av med skruvmejseln som följer med eller vågar/orkar inte skruva själva hur lätt det nu än är.
Om det nu inte är ett litet tech bolag med bara technördar

Permalänk
Medlem

Försiktigt intresserad, för om jag alls ska lägga de pengarna på en telefon så skulle det väl vara av denna typen. Får se vad användare säger efter ett halvår eller så.

Permalänk
Medlem

Bra. Men samtidigt är det inte mer än Apple ger uppdateringar. Däremot är det ju mycket lättare att byta batteri och laga Fairphone. Så det är definitivt ett märkte jag skulle kunna tänka mig om jag byter tillbaka till Android någon gång.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bra. Men samtidigt är det inte mer än Apple ger uppdateringar.

Nu är ju Apple i toppskiktet gällande stöd för sina telefoner mjukvarumässigt samtidigt som Apple också är ett företag med många miljarder mer i omsättning. Lite som att jämföra äpplen (höhö) med päron.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Varför tre kamerahål på baksidan men bara två kameror? Är jag trögare än vanligt? 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är helt klart ett intressant alternativ. Inte första gången jag varit intresserad - men första gången det ser ut att vara den bästa kandidaten om jag skulle behöva en telefon i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled