Köpråd begagnad kamera för stop-motion och kortfilm, men även fotografier.

Permalänk
Inaktiv

Köpråd begagnad kamera för stop-motion och kortfilm, men även fotografier.

Jag behöver köpa en kamera för max 4000 kr och detta blir min första kamera någonsin som jag köper. Den ska användas till att filma stop-motion, vilket jag nu filmar med min mobilkamera. Men behöver även kameran för att göra seriösa kortfilmer som jag sen ska försöka sälja in till streamingtjänster som exempelvis SVTPlay, Netflix med flera. Min enda erfarenhet av film är att skriva manus, vilket jag nu tänkte utveckla genom att filma och regissera, man lär ju sig inget om man inte gör något inte sant?

Jag har spanat in Canon kameror och även kollat hur de ser ut på Youtube. Är osäker på om det är kameran eller redigeringsprogrammet som gör att det ser cinematic ut, då menar jag att bakgrunden av skådespelare/saker är blurriga för att förtydliga dem, själva bilden i filmer har ju också en speciell look som är lite blurrig. Det är vad jag tycker i alla fall. I alla fall de kameror jag har kollat in är Canon 200D och Canon 800D.

Jag vill inte köpa fel kamera och vill inte lägga mer än 4000 kr. Så jag undrar om ni på Sweclockers kan hjälpa mig att köpa min första kamera. För vem vet det kanske går bra och då kanske jag kommer hit igen för att få hjälp med att köpa en dyrare kamera?

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Det är ljussättningen främst som orsakar hur proffsig dina filmer kommer upplevas. Det hjälper även att ha en kamera för att kunna styra bildhastigheten och slutarfrekvensen.

Du har ganska ambitiösa planer för din budget.

Du bör absolut kunna få en Panasonic Lumix GH4 för din budget där, det bör vara en bättre kamera för det du vill göra än de gamla Canon spegelreflexkamerorna. Du kommer dock ha lite utmaning att hitta en GH4 plus objektiv för under 4000 totalt. Kan du få tag på Lumix 25mm 1.7 med så är det en bra start, det bör kunna gå få nätt och jämt för budgeten.

Alternativ kan vara att köpa något helmanuellt objektiv och klämma på. För stop motion är autofokus en ganska onödig funktion.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge specifika tips om kameror men några saker att tänka på.

Kort skärpedjup är en funktion av objektivets brännvidd och hur nära du är det du fokuserar på. Desto längre brännvidd och desto närmare du är, desto kortare blir skärpedjupet.

En cinematisk look handlar inte så mycket om skärpedjup utan snarare ljussättning, scensättning, färg med mera. Det ligger extremt mycket jobb bakom varje klipp. Här är ett exempel för att illustrera det, från Once Upon a Time in Hollywood:
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2F8k...

Traditionellt har film filmats på just... eh... film. Det ger bilden en viss karaktär (som förvisso varierar mellan olika typer av film och hur de processats). Även om digitalt blivit allt vanligare är bilden redigerad för att se mer filmisk ut. Det görs av kolorister i samarbete med färgforskare, som bland annat kan ta fram olika emuleringar av film.

Även om du sänker ambitionen är det inget som är gjort på en eftermiddag.

För att ha en chans behöver du en kamera som kan leverera ett vettigt Log-format i minst 10-bitar. Utan det kommer du bli väldigt begränsad i hur du kan redigera bilden innan den blir bajs.

Utöver kamera lär du även vilja ha någon form av rigg och objektiv med hyfsad manuell fokus. Ljus är också viktigt.

Din budget känns lite som 40Kr för att laga en sjurätters lyxmiddag.