Vad har hänt med Inet?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Inet?

För ett tag sen så var det en tråd här om vad som har hänt med webbhallans butiker osv
Nu börjar jag undra vad inet sysslar med också faktiskt .

Jag brukar alltid hylla inet för dera service och hjälpsamma beteende.
Skulle beställa en bärbar dator idag plus lite annat från inets hemsida. Allt fanns på deras lager men inte i butik.
Då jag bor nära en inet butik så har jag alltid beställt varan till inet butiken nära mig, och betalat i butiken med.
Tycker att det är jätte smidigt och känns extra tryggt o säkert att betala varan i butik, ifall man har frågor osv och att det oftast handlar om större summor med.
Nu helt plötsligt så kan jag inte betala i butiken längre utan måste betala innan varorna skickas.
Sen så går det jätte bra att hämta varan i butiken, hör ni hur löjligt det låter eller.
Inets ursäkt till detta är att folk beställer och sen inte hämtar sina varor.
Men är man inloggad så har dom ju ens uppgifter, vad är vitsen med att vara inloggad annars och vad är vitsen med att ha fysiska butiker när dom gör det så här krångligt? Om inte annat så kräv att man måste vara inloggad för en sådan beställning då.
Tydligen går det så bra för inet så man har råd att tacka nej till kunders pengar, om dom inte får pengarna exakt som dom vill.
Vad hände med kundservicen?
I mitt fall var det en affär på ca 38000 kr som jag hade tänkt göra. Men eftersom inet är så livrädda att bli blåsta på en fraktkostnad till sin butik på knappt 50 kr, om dom ens betalar det, så blir det ingen affär hos inet.
Som sagt jag har alltid lovordat inet för bra och snabb service mm, men detta var nog det dummaste jag varit med om.
Vad tycker ni andra?

Skickat från Outlook för Android

Permalänk
Avstängd

De för nog statistik över hur vi kunder beter oss som grupp, och detta är resultatet. Kan förutspå att andra butiker följer efter?

Permalänk
Medlem

Tycker deras svar är helt rimligt?

Det kostar dem garanterat mer än en fraktkostnad att skicka ifrån huvudlager till butik för att sedan tas emot i butiken, lagerföras i butiken och eventuellt så ska grejerna skickas tillbaka till huvudlagret igen för att sedan tas emot och lagerföras igen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Ptja, protokoll ska följas..

Ibland funkar det att de ser igenom fingrarna ibland inte. Inget personligt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Tycker Inet gör rätt här, men instämmer att det är en tråkig utveckling.

Permalänk
Medlem

Varan som skickas till butik försvinner från centrallagret, och blir därför inte möjlig att sälja därifrån om nån kund är sugen. De kan alltså gå miste om två köp på det viset.

Jag måste säga att jag varit förvånad över att de hade det gamla upplägget förr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja de verkar stämma ser jag , man kan endast betala i butik om alla produkter är i lager,

Vet inte om jag har något problem med att betala innan jag hämtar, kör allt på kreditkort ändå så skulle de gå i konkurs eller så är det ju lugnt, lite spänd på ifall de fakturerar nån kostnad om jag väljer avbeställa efter lagd order, den tycker man ju skulle vara sådär om man beställt till butik.

Är det genuint så de får massa ghost ordrar så ser jag väl hellre att de kräver förskottsbetalning än slår ut det på produktpriserna, menar det är ju inte gratis att frakta runt varor även om säkert billigare internt,

en annan lösning som kanske kunde vara bättre är som typ modekedjorna med en blacklist, ghostar man för mycket / returnerar så får man betala frakt, det är ju egentligen mest fair också kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

För ett tag sen så var det en tråd här om vad som har hänt med webbhallans butiker osv
Nu börjar jag undra vad inet sysslar med också faktiskt .

Jag brukar alltid hylla inet för dera service och hjälpsamma beteende.
Skulle beställa en bärbar dator idag plus lite annat från inets hemsida. Allt fanns på deras lager men inte i butik.
Då jag bor nära en inet butik så har jag alltid beställt varan till inet butiken nära mig, och betalat i butiken med.
Tycker att det är jätte smidigt och känns extra tryggt o säkert att betala varan i butik, ifall man har frågor osv och att det oftast handlar om större summor med.
Nu helt plötsligt så kan jag inte betala i butiken längre utan måste betala innan varorna skickas.
Sen så går det jätte bra att hämta varan i butiken, hör ni hur löjligt det låter eller.
Inets ursäkt till detta är att folk beställer och sen inte hämtar sina varor.
Men är man inloggad så har dom ju ens uppgifter, vad är vitsen med att vara inloggad annars och vad är vitsen med att ha fysiska butiker när dom gör det så här krångligt? Om inte annat så kräv att man måste vara inloggad för en sådan beställning då.
Tydligen går det så bra för inet så man har råd att tacka nej till kunders pengar, om dom inte får pengarna exakt som dom vill.
Vad hände med kundservicen?
I mitt fall var det en affär på ca 38000 kr som jag hade tänkt göra. Men eftersom inet är så livrädda att bli blåsta på en fraktkostnad till sin butik på knappt 50 kr, om dom ens betalar det, så blir det ingen affär hos inet.
Som sagt jag har alltid lovordat inet för bra och snabb service mm, men detta var nog det dummaste jag varit med om.
Vad tycker ni andra?

Skickat från Outlook för Android

Jag kollade lite snabbt nu på en kundkorg som jag har lagrat på Inet och längst ner när jag är i kassan och skall betala så står det att jag endast kan betala i butik om alla delar finns i lager, så jag ser inte riktigt problemet. Det står ingenting om att varorna skall betalas innan dom skickas till butiken, jag kan inte se i deras försäljningsvillkor det du påstår att varorna skall betalas innan dom skickas till butiken förutsatt då att dom finns i lager när du gör beställningen och väljer att betala i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varan som skickas till butik försvinner från centrallagret, och blir därför inte möjlig att sälja därifrån om nån kund är sugen. De kan alltså gå miste om två köp på det viset.

Jag måste säga att jag varit förvånad över att de hade det gamla upplägget förr.

Ja de är såklart ytterligare en anledning, tänkte jag inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Tycker deras svar är helt rimligt?

Det kostar dem garanterat mer än en fraktkostnad att skicka ifrån huvudlager till butik för att sedan tas emot i butiken, lagerföras i butiken och eventuellt så ska grejerna skickas tillbaka till huvudlagret igen för att sedan tas emot och lagerföras igen.

För outlösta försändelser tas en avgift på 150:- för att täcka kostnader som Inet har.

Permalänk
Medlem

Så nu behöver du betala innan du hämtar varorna? Förr kunde du göra det vid tillfället för hämtning i butik?
Jag ser inte problemet

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Podmode:

detta var nog det dummaste jag varit med om

Du stöter på en mindre förändring som ruckar lite på dina planer, och det skulle vara det dummaste du varit med om?

Hela den här "jag skulle köpt för si och så mycket men tji för dem nu tar jag mina pengar och går annorstädes"-grejen hjälper dig inte direkt få sympatier. Det är legitimt att ifrågasätta upplevda problem, men att blåsa upp småsaker till världsomvälvande svårigheter förtar hela poängen med klagomålet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

För ett tag sen så var det en tråd här om vad som har hänt med webbhallans butiker osv
Nu börjar jag undra vad inet sysslar med också faktiskt .

Jag brukar alltid hylla inet för dera service och hjälpsamma beteende.
Skulle beställa en bärbar dator idag plus lite annat från inets hemsida. Allt fanns på deras lager men inte i butik.
Då jag bor nära en inet butik så har jag alltid beställt varan till inet butiken nära mig, och betalat i butiken med.
Tycker att det är jätte smidigt och känns extra tryggt o säkert att betala varan i butik, ifall man har frågor osv och att det oftast handlar om större summor med.
Nu helt plötsligt så kan jag inte betala i butiken längre utan måste betala innan varorna skickas.
Sen så går det jätte bra att hämta varan i butiken, hör ni hur löjligt det låter eller.
Inets ursäkt till detta är att folk beställer och sen inte hämtar sina varor.
Men är man inloggad så har dom ju ens uppgifter, vad är vitsen med att vara inloggad annars och vad är vitsen med att ha fysiska butiker när dom gör det så här krångligt? Om inte annat så kräv att man måste vara inloggad för en sådan beställning då.
Tydligen går det så bra för inet så man har råd att tacka nej till kunders pengar, om dom inte får pengarna exakt som dom vill.
Vad hände med kundservicen?
I mitt fall var det en affär på ca 38000 kr som jag hade tänkt göra. Men eftersom inet är så livrädda att bli blåsta på en fraktkostnad till sin butik på knappt 50 kr, om dom ens betalar det, så blir det ingen affär hos inet.
Som sagt jag har alltid lovordat inet för bra och snabb service mm, men detta var nog det dummaste jag varit med om.
Vad tycker ni andra?
Skickat från Outlook för Android

Borde göras en tråd vad som hänt med folk på Sweclockers som känner sig stötta och offended av verkligen allt i samhället...

Permalänk
Medlem

Ser du inte problemet?
Det jag ser är ju vad är vitsen med att kunna hämta ut det ur en inet butik överhuvudtaget då om du inte kan betala där också.
Är ju så idiotiskt så jag vet inte vad. Ta bort butikerna med då så får vi alla hämta ut söndersparkade paket från posnord hos nån skum tips butik.
Vill du betala innan du handlar din mat ur butik med eller, ifall du inte har pengar nog att betala med så att någon anställd får gå och lägga tillbaka dom varor du inte hade råd med. Idiot utveckling rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Tycker att det är jätte smidigt och känns extra tryggt o säkert att betala varan i butik, ifall man har frågor osv och att det oftast handlar om större summor med.

Tycker tvärtom, klart smidigare och säkrare att betala direkt när man gör beställningen. Frågor och sånt ska man ju lösa innan köp, annars blir det ju som inet befarar att det beställs till butik men sen inte betalas, vilket medför en massa extrakostnader för inet.

Skrivet av Podmode:

...detta var nog det dummaste jag varit med om.
Vad tycker ni andra?

Vi tycker du gör en höna av en fjäder och inet är sveriges bästa datorbutik just nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säkrare ur bådas perspektiv, det är väl skitsamma om de är inloggad? De får betalal en fraktkostnad som läggs på dig och betalar inte du går butiken back på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Ser du inte problemet?
Det jag ser är ju vad är vitsen med att kunna hämta ut det ur en inet butik överhuvudtaget då om du inte kan betala där också.
Är ju så idiotiskt så jag vet inte vad. Ta bort butikerna med då så får vi alla hämta ut söndersparkade paket från posnord hos nån skum tips butik.
Vill du betala innan du handlar din mat ur butik med eller, ifall du inte har pengar nog att betala med så att någon anställd får gå och lägga tillbaka dom varor du inte hade råd med. Idiot utveckling rakt igenom.

Det är ju det folk gör när man ber typ Willys att plocka ihop dina varor så dom är klara och bara hämta när du kommer dit.
Jag förstår inte ditt problem...
Och det exempelet du säger om matbutiken är att personalen får gå och lämna tillbaka, ja det är ju exakt det du också borde göra. Åk till inet och köp vad du vill ha, finns inte sakerna så är det så... exakt samma på din Ica eller Willys.

Stoppa i dig en Zoloft och varvar ner nu.. tänk på pumpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Ser du inte problemet?
Det jag ser är ju vad är vitsen med att kunna hämta ut det ur en inet butik överhuvudtaget då om du inte kan betala där också.
Är ju så idiotiskt så jag vet inte vad. Ta bort butikerna med då så får vi alla hämta ut söndersparkade paket från posnord hos nån skum tips butik.
Vill du betala innan du handlar din mat ur butik med eller, ifall du inte har pengar nog att betala med så att någon anställd får gå och lägga tillbaka dom varor du inte hade råd med. Idiot utveckling rakt igenom.

Nej jag ser inte problemet. Vitsen med att beställa till butik finns ju kvar, de kanske hade andra saker i lager i den butik som ligger nära dig, då kan du ju hämta upp det som beställts från centrallagret plus ev köp från butikens lager.
Vill du inte hämta söndersparkade paket från nån skum tipsbutik kan du ju hämta dem hos inets butik, alternativet finns ju kvar?

Och nej jag vill inte betala innan jag går till min matbutik, men om jag via deras hemsida kan beställa hem något från centrallagret och de har det packat och klart när jag kommer till min butik betalar jag gärna i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du stöter på en mindre förändring som ruckar lite på dina planer, och det skulle vara det dummaste du varit med om?

Hela den här "jag skulle köpt för si och så mycket men tji för dem nu tar jag mina pengar och går annorstädes"-grejen hjälper dig inte direkt få sympatier. Det är legitimt att ifrågasätta upplevda problem, men att blåsa upp småsaker till världsomvälvande svårigheter förtar hela poängen med klagomålet.

Det handlar inte om världsomvälvande svårigheter men varför ska det ena utesluta det andra för, varför ta bort ett bra alternativ för oss kunder.
Sen att du nu tycker att detta är småsaker är ju totalt ointressant, du tycker förmodligen att alla ska göra och tycka som du i övriga frågor med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Ser du inte problemet?
Det jag ser är ju vad är vitsen med att kunna hämta ut det ur en inet butik överhuvudtaget då om du inte kan betala där också.
Är ju så idiotiskt så jag vet inte vad. Ta bort butikerna med då så får vi alla hämta ut söndersparkade paket från posnord hos nån skum tips butik.
Vill du betala innan du handlar din mat ur butik med eller, ifall du inte har pengar nog att betala med så att någon anställd får gå och lägga tillbaka dom varor du inte hade råd med. Idiot utveckling rakt igenom.

Jag vet inte om jag ser några större konstigheter heller om jag ska vara ärlig. Beställer du online så betalar man ju som regel innan leverans om man inte väljer något fakturaalternativ. Så ser det väl ut hos de flesta? Butikernas vara eller inte vara är väl inte svårare att motivera än att en del föredrar att göra sina inköp just i fysisk butik och att de sannolikt är lönsamma för Inet?

Jag fattar vad du anser att försämringen består av men ser personligen inte något bekymmer med förfarandet. Nyfiken fråga, hur och var köper du nu laptopen som du tänkt köpa hos Inet?

Lade till ett "inte" där jag missat tidigare
Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite överraskad över svaren här, samtidigt säger det ju en del om samhällsutvecklingen med.
Det är alltså bättre att straffa alla dom som sköter sig genom att ta bort ett möjligt betalningssätt än att straffa dom som missköter sig och inte hämtar ut det dom beställer. Går bra nu sverige. 😵

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Podmode:

Det handlar inte om världsomvälvande svårigheter men varför ska det ena utesluta det andra för, varför ta bort ett bra alternativ för oss kunder.

Om du håller dig till den sakliga kritiken så kan man diskutera den biten på ett bra sätt. Problemet uppstår när du i affekt vill krydda din upplevelse med överdrifter - det blir svårt att föra en kontruktiv diskussion om den faktiskt upplevda försämringen när ena parten mest vill springa omkring och hojta "Skandal, skandal!"

Då är det bättre du backar några steg, väntar lite och istället skriver en tråd när du inte är så uppjagad.

Skrivet av Podmode:

Måste säga att jag är lite överraskad över svaren här, samtidigt säger det ju en del om samhällsutvecklingen med.

Du menar du blir upprörd över att du inte blir överöst av ryggdunkningar? Det är snarare så att ditt perspektiv är ganska skevt, inte alla andras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Gubbgnällstråden is it you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Måste säga att jag är lite överraskad över svaren här, samtidigt säger det ju en del om samhällsutvecklingen med.
Det är alltså bättre att straffa alla dom som sköter sig genom att ta bort ett möjligt betalningssätt än att straffa dom som missköter sig och inte hämtar ut det dom beställer. Går bra nu sverige. 😵

När det är alldeles för många som missköter sig, behöver butiker/företag ändra sitt upplägg... Svårt att få Svenssons som tror att de är priviligierade att ändra på sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om folk missköter sig så löser man problemet som företag. Många andra företag har gjort liknande nyligen. Det är jättebra att de gjort såhär tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om du håller dig till den sakliga kritiken så kan man diskutera den biten på ett bra sätt. Problemet uppstår när du i affekt vill krydda din upplevelse med överdrifter - det blir svårt att föra en kontruktiv diskussion om den faktiskt upplevda försämringen när ena parten mest vill springa omkring och hojta "Skandal, skandal!"

Då är det bättre du backar några steg, väntar lite och istället skriver en tråd när du inte är så uppjagad.

Du menar du blir upprörd över att du inte blir överöst av ryggdunkningar? Det är snarare så att ditt perspektiv är ganska skevt, inte alla andras.

Vi tycker olika punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Måste säga att jag är lite överraskad över svaren här, samtidigt säger det ju en del om samhällsutvecklingen med.
Det är alltså bättre att straffa alla dom som sköter sig genom att ta bort ett möjligt betalningssätt än att straffa dom som missköter sig och inte hämtar ut det dom beställer. Går bra nu sverige. 😵

Jag håller med om att det är synd att de tar bort något som ger större flexibilitet för vissa, men har också en viss förståelse varför man gör på detta sätt om deras statistik styrker att det är en kraftig obalans mellan de som inte sköter sig och de som sköter sig. Eller kanske rent av utnyttjar det på något sätt...

Har man 100st som missköter en grej man erbjuder... medan 1 sköter det, då jag faktiskt förutsätter att det tillhör ovanligheterna att man betalar när man hämtar i butiken (det är ju ett bättre alternativ till postnord t ex att hämta i butiken ändå), så skulle jag personligen också "dra in" den servicen/tjänsten.

Och varför skulle du vara förvånad över att en majoritet inte ser problemet då, igen är jag övertygad, en minoritet använder sig av det när de flesta väljer att betala direkt/faktura, precis som vid alla andra online-köp man gör, oavsett om det är matvaror eller något annat.

Och väljer du faktura kan du även hämta ut paketet och sedan betala i lugn och ro när du väl känner för det, dvs du får dina varor innan du betalar. Vilket borde vara ett ännu effektivare tillvägagångsätt om du vill ha "tryggheten" att inte betala innan du fått dina varor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Måste säga att jag är lite överraskad över svaren här, samtidigt säger det ju en del om samhällsutvecklingen med.
Det är alltså bättre att straffa alla dom som sköter sig genom att ta bort ett möjligt betalningssätt än att straffa dom som missköter sig och inte hämtar ut det dom beställer. Går bra nu sverige. 😵

Du kritiserar Inet på Sweclockers. Det är ungefär som att svära i kyrkan.

Jag förstår inte den konstiga halvmesyren de gjort. Man kan ju häva köpet oavsett om det är betalt eller inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Måste säga att jag är lite överraskad över svaren här, samtidigt säger det ju en del om samhällsutvecklingen med.
Det är alltså bättre att straffa alla dom som sköter sig genom att ta bort ett möjligt betalningssätt än att straffa dom som missköter sig och inte hämtar ut det dom beställer. Går bra nu sverige. 😵

Buhu, ingen som håller med dig, ta ett chillpill och fram med snuttefilten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Buhu, ingen som håller med dig, ta ett chillpill och fram med snuttefilten...

Ja ditt namn säger ju allt, och jag är förmodligen den ända här som är äldre än 18.