Permalänk
Medlem

Köpråd 4K monitor

Jag har börjat få problem med att skärmen slocknar i fyra, fem sekunder eller så helt plötsligt en eller ett par gånger per dygn (än så länge). Har bytt grafikkort från Nvidia till AMD, så jag misstänker att det inte har med drivrutiner att göra (samma sak sker i både Windows och Linux). Startat om skärmen och ställt av OC i skärmen. Det är nu inget livsavgörande men detta får mig att vilja köpa ny skärm, eftersom jag är lite trött på widescreen och vill hellre ha en "normal" 32-tummare (och jag känner för en ny skärm ) Jag har nu ett sprillans nytt AMD grafikkort (se spec nedan) som jag förstår är ämnat för 1440 men för framtiden tänkte jag mig att köpa en riktig 4K skärm (3840 x 2160)

Min fråga är: visst är det inte några konstigheter att använda skärmen för 1440-upplösning, i spel, tills jag skaffar ett grafikkort som klarar riktig 4K?
Andra frågan är: Sneglar på en Samsung Odyssey Neo G7 32BG75. Har läst mycket gott om den. Eller finns det bättre 32-tummare i samma prisklass, eller rentav billigare, under 10K? Nån som klarar mer än de 120Mhz jag har nu och ligger på 1ms.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hakinger:

Min fråga är: visst är det inte några konstigheter att använda skärmen för 1440-upplösning, i spel, tills jag skaffar ett grafikkort som klarar riktig 4K?
Andra frågan är: Sneglar på en Samsung Odyssey Neo G7 32BG75. Har läst mycket gott om den. Eller finns det bättre 32-tummare i samma prisklass, eller rentav billigare, under 10K? Nån som klarar mer än de 120Mhz jag har nu och ligger på 1ms.

Jag svarar på nästan samma fråga här: #20207008

TL;DR är 1440p på en 4K-skärm, särskilt med DLSS/FSR-kapacitet i moderna spel något som kan ger 1440p-nivå för FPS med en bildkvalitet man aldrig kan nå på en 1440p-skärm.

Lite förenklat kan man beskriva att en 4K-skärm klarar allt som en 1440p-skärm kan fast bättre. 4K-skärmen klarar också allt som en 1080p-skärm klarar fast verkligen bättre. Så är det också lite dyrare och mindre utbud. Men 1440p-skärmen kan aldrig överlappa med de egenskaper 4K tillför.

"1 ms" kan du strunta i. Påhittade siffror. Allt är "1 ms" eller bättre idag i vilket fall.