Svårt att få wifi att räcka till friggebod

Permalänk

Svårt att få wifi att räcka till friggebod

Som titeln lyder så har jag en friggebod där jag ska greja med musik. Behöver således wifi dit, men får det inte att fungera då det är ett garage med betongväggar emellan. Köpt TP-Link Deco X50 för att kunna sätta satelliter närmare men det hjälpte inte. Testade att sätta en satellit i garaget men det fungerade inte heller, pga betongväggarna.

Dra kabel känns som ett väldigt krångligt alternativ då vi hyr huset och enbart ska bo här i typ 2 år, plus att fiberindragningen/modemet är på andra sidan huset.

Såg att det fanns en satellit att köpa till Deco X50 som man kan sätta utomhus. Fungerar denna bra?

Andra förslag? Är kanske 10-15 meter från huset till friggeboden, med det jävla garaget emellan då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BloodFarmer:

Som titeln lyder så har jag en friggebod där jag ska greja med musik. Behöver således wifi dit, men får det inte att fungera då det är ett garage med betongväggar emellan. Köpt TP-Link Deco X50 för att kunna sätta satelliter närmare men det hjälpte inte. Testade att sätta en satellit i garaget men det fungerade inte heller, pga betongväggarna.

Dra kabel känns som ett väldigt krångligt alternativ då vi hyr huset och enbart ska bo här i typ 2 år, plus att fiberindragningen/modemet är på andra sidan huset.

Såg att det fanns en satellit att köpa till Deco X50 som man kan sätta utomhus. Fungerar denna bra?

Andra förslag? Är kanske 10-15 meter från huset till friggeboden, med det jävla garaget emellan då.

Kan du få en kabel genom en eller båda ytterväggarna så lär acesspunkter helst med riktantenn funka för att göra en radiolänk mellan byggnaderna, de ersätter då kabeln mellan husen och fungerar inte som en vanlig accesspunkt utan bara som en kabelersättning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa powerline.
Man vet aldrig hur det fungerar innan man testat.
Får 300 Mbit/s och 3 ms ping till en stuga som ligger en bit bort från huset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Jag skulle testa powerline.
Man vet aldrig hur det fungerar innan man testat.
Får 300 Mbit/s och 3 ms ping till en stuga som ligger en bit bort från huset.

Det fungerade! Slött dock, men jag behöver inte några jättehastigheter härute så det är fullt dugligt. Tack som fan!