Samsungs webbläsare kommer till Windows

Permalänk
Melding Plague

Samsungs webbläsare kommer till Windows

Webbläsaren Samsung Internet har tagit steget från Galaxy-mobiler till Windows-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samsungs webbläsare är en av de mer acceptabla på Android, men måste slå ett slag för Kiwi. En av de få mobilwebbläsare som klarar av att bara ha en bar istället för två där den ena 90% poänglös. Har även stöd för alla Chrome extensions, vilket Chrome inte har på mobilen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Safari för windows var lite coolt när den fanns. Denna Samsungs webbläsare tror jag kommer floppa.
PS: Safari för windows ska man ej köra idag, ej uppdaterad på typ 10år, jag pratar då såklart inte den nya mallwaren som man får på köpet från den konstiga stället som man hittar den på nu idag. (Apple har tagit bort den)

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag bara, varför??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Detta är alltså ännu en webbläsare baserad på Chromium Project.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Chrome med nytt namn… igen… varför?

Permalänk
Medlem

Den avinstallerades på telefonen ihop med massa annat bloatware

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Spontant känner jag bara, varför??

De vill säkert ha en del av kakan*...

*Kakan i detta fall är dina uppgifter, spårning, osv...

Permalänk
Medlem

"Titta, här är vårt alternativ till Google Chrome! Nu slipper du skicka all din telemetri till Google, mot att du skickar den till oss!"

- Microsoft, 2019
- Samsung, 2023

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den senaste verionen av Samsung Internet till Android (23.0) från oktober i år bygger på Chromium 115 som släpptes ett halvår tidigare i april så borde man undvika den till varje pris av säkerhetsskäl. Även om 6 månader kan tyckas kort är det totalt oacceptabelt med tanke på hur centrala telefoner är i våra liv.

Sluta använda den och byt till Chrome/Chromium om du vill ha chromium-bas i mobilen. Hur se tänkt göra på Desktop är oklart men kan inte se anledning här heller.

Permalänk
Medlem

Smart för Samsungs del att satsa på en browser, de är en tung aktör. Men samtidigt kan jag undra vad jag som användare ska men 1 000 001 varianter av Google Chrome/Chromium. Samtidigt lite glad för de som faktiskt säkert finns där ute som känner att Samsungs browser känns rätt för dom och önskat samma browser till datorn.

Allt det sagt så följer jag Firefox till döden/ta Firefox ur min kalla döda hand osv, vilket bör läsas med viss sarkasm eller ironi. Jag är lite för trött att avgöra.

Enda browsern som faktiskt gör något annat. Aldrig behövts lika mycket som nu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ja, gäsp på ett annat chromium-alternativ.. Slår också ett slag för firefox som jag bytt tillbaka till för ca ett halvvår sedan. Tror jag bytte till Chrome när Firefox 3 ännu var en grej

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag körde Firefox Firebird sen första början och aldrig sett någon anledning att byta. Jag stod över några versioner ett tag när de hade prestandaproblem, men det är ju borta sedan länge

Mozilla, EFF och andra är verkligen det som symboliserar internet för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Spontant känner jag bara, varför??

Hur blev Google så stor --->Data insamling. Det viktigaste för alla företag att veta vad konsumenter tittar efter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag längtar... Verkligen...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag körde Firefox Firebird sen första början och aldrig sett någon anledning att byta. Jag stod över några versioner ett tag när de hade prestandaproblem, men det är ju borta sedan länge

Mozilla, EFF och andra är verkligen det som symboliserar internet för mig

Lite besviken, även om tanken nog var god, när de ett tag försökte efterlikna Chrome för att locka tillbaks samt säkert få nya användare. Men är väl blandannat det vi fått alla forks samtidigt. De där versionerna med prestandaproblem (har för mig Firefox 4 var rätt omständig, 3an var överlag underbar vad jag kan minnas) var ansträngande.

Känner lika i övrigt, Minns inte om jag verkligen hann köra Firebird men jag började precis använda vid perioden när de behövde byta namn till Firefox. Är väl 20 år sedan nu iallafall? Har följt mig troget som primär browser. I sött och salt. Kör in det på alla enheter där det är möjligt. Internet utan Firefox upplever jag som något helt annat. Skulle Firefox försvinna så är det nog i dagsläget Edge (ironiskt nog, jag flydde ju från Microsofts browser till Firebird/Firefox) eller Vivaldi. Kanske. Tycker inte någon av alternativen känns riktigt bra för mig, men då är jag ingen Chrome-användare heller. Och ett Firefox baserat på Chromium känns lika där... hur mycket skulle jag få ut av det?

Jag vet inte, i dagsläget känns det lugnt. Hoppas de förvaltar arvet väl nu bara. Hade gärna sett att i antikonkurrenssyfte kunde skydda Firefox varande i en marknad som mest är ett Google-monopol, även om de flesta andra förvisso baseras på Chromium. Gör det inte bättre för det tycker jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Undrar som andra varför? Det finns typ hundratals webbläsare men man kör bra en av de etablerade.

Snart kommer väl Netscape tillbaka i chromium skrud!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Med tanke på att den senaste verionen av Samsung Internet till Android (23.0) från oktober i år bygger på Chromium 115 som släpptes ett halvår tidigare i april så borde man undvika den till varje pris av säkerhetsskäl. Även om 6 månader kan tyckas kort är det totalt oacceptabelt med tanke på hur centrala telefoner är i våra liv.

Sluta använda den och byt till Chrome/Chromium om du vill ha chromium-bas i mobilen. Hur se tänkt göra på Desktop är oklart men kan inte se anledning här heller.

Lite skrämmande med tanke på alla brister som man hittat i Chrome senaste månaderna.

En så gammal version ska man verkligen inte använda för att surfa idag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Undrar som andra varför? Det finns typ hundratals webbläsare men man kör bra en av de etablerade.

Snart kommer väl Netscape tillbaka i chromium skrud!

Skulle nog typ kunna gå full circle och forka Firefox och kalla det Netscape Navigator 2024 eller något. Nu är jag lite osäker på historiken såg ut men det som blev Firebird/Firefox ska vara baserat på Netscape i någon mån?

Eller mer troligt, som du är inne på, Chromium-baserat. Och sedan stämma dagens marknadsledande, Google för konkurrensbrott.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nja, själv kör jag Firefox med ublock både på mobil och datorn. Samsung webbläsaren helt random tuggade 8-10GB mobildata med webbläsaren minimerad.

Ser inte att de kommer ta många marknadsandelar. Men ser definitivt att deras egna webbläsare kommer bli bloatware standard på alla Samsung OEM datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Undrar som andra varför? Det finns typ hundratals webbläsare men man kör bra en av de etablerade.

Snart kommer väl Netscape tillbaka i chromium skrud!

Varför ska Valio göra mjölk när Arla redan finns?

Jag tycker vi kör den ryska/kommunistiska modellen, en tillverkare på varje produkttyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Varför ska Valio göra mjölk när Arla redan finns?

Jag tycker vi kör den ryska/kommunistiska modellen, en tillverkare på varje produkttyp.

Det är ju just det som vi kritiserar nu. Alla stora webbläsare utom Firefox är baserade på Googles Chromium och är i stort sett Google Chrome med en annan etikett på sig, från en och samma tillverkare. Och nu vill Samsung, istället för att komma med något eget av värde, bara släppa ännu en ommärkt Chromium.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Great, said no one ever

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är ju just det som vi kritiserar nu. Alla stora webbläsare utom Firefox är baserade på Googles Chromium och är i stort sett Google Chrome med en annan etikett på sig, från en och samma tillverkare. Och nu vill Samsung, istället för att komma med något eget av värde, bara släppa ännu en ommärkt Chromium.

Så alla ska köra egna standarder, tillbaka till Flash-tiden alltså?

Hela grejen med webbläsare är ju standarder, så när någon gör det du efterlyser, något eget, så klagar ni ju på det också. Vad ska dom göra för eget? Rendera h5 taggar större än h1 taggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så alla ska köra egna standarder, tillbaka till Flash-tiden alltså?

Hela grejen med webbläsare är ju standarder, så när någon gör det du efterlyser, något eget, så klagar ni ju på det också. Vad ska dom göra för eget? Rendera h5 taggar större än h1 taggar?

Ingen säger att de ska hitta på någon egen standard, men det skulle ju tillföra något mer till marknaden om det handlade om en ny implementation av en webbläsare (som skulle kunna sticka ut genom att vara snabbare, säkrare, vad det nu må vara) istället för en till etikett på samma sak.

Om man skulle fortsätta på din tidigare liknelse så blir det väl mer som t.ex. ICAs mjölk. Dvs, de har designat en kartong och förhandlat fram ett pris från något bolag som har faktisk mejeriverksamhet och som förmodligen säljer samma mjölk i egen kartong bredvid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så alla ska köra egna standarder, tillbaka till Flash-tiden alltså?

Hela grejen med webbläsare är ju standarder, så när någon gör det du efterlyser, något eget, så klagar ni ju på det också. Vad ska dom göra för eget? Rendera h5 taggar större än h1 taggar?

Firefox, Chrome och Safari om man ska räkna noga är olika webbläsare baserade på olika renderingsmotorer. De kör inte olika standarder utan är olika implementationer av samma webbstandarder. Sen finns det artificiella undantag kring webbläsarinlåsning och vissa specialfall som WebUSB och liknande.

Detta är inget problem utan snarast önskvärt. Flera olika implementationer av samma standarder främjar utveckling, gör världen mindre sårbar säkerhetsmässigt. Att ett och samma alterbativt ett fåtal företag kontrollerar hela världens installationsbas av webbläsare är definitivt inte önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag körde Firefox Firebird sen första början och aldrig sett någon anledning att byta. Jag stod över några versioner ett tag när de hade prestandaproblem, men det är ju borta sedan länge

Mozilla, EFF och andra är verkligen det som symboliserar internet för mig

Firefox är bra. Har dock lite smågrejer jag stör mig på men kör man Linux är det den läsare med bäst support. Chromium sabbar ju t.ex HW Video Decode hela jävla tiden.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Ej tillgänglig för min marknad säger den när jag försöker installera

Permalänk
Medlem

Aldrig använt, kör bara ankan på mobilen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Firefox, Chrome och Safari om man ska räkna noga är olika webbläsare baserade på olika renderingsmotorer. De kör inte olika standarder utan är olika implementationer av samma webbstandarder. Sen finns det artificiella undantag kring webbläsarinlåsning och vissa specialfall som WebUSB och liknande.

Detta är inget problem utan snarast önskvärt. Flera olika implementationer av samma standarder främjar utveckling, gör världen mindre sårbar säkerhetsmässigt. Att ett och samma alterbativt ett fåtal företag kontrollerar hela världens installationsbas av webbläsare är definitivt inte önskvärt.

Exakt. Det vi vill är att standarderna är rättvisa och öppna. Annars hamnar vi snarare i samma träsk som med dominerande Internet Explorer och Silverlight som hittar på egna standarder. Usch.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841