iOS enheter tappar wifi med ASUS TUF AX6000

Permalänk

iOS enheter tappar wifi med ASUS TUF AX6000

För några månader sedan bytte jag ut min gamla trotjänare, en Linksys WRT1900AC till en moderna Asus TUF AX6000 router.

Tyvärr tycker jag inte att den uppför sig riktigt korrekt då den tappar wifi signalerna till iOS enheterna (tycker inte att den tappar till de andra trådlösa enheterna i samma utsträckning.)

Jag har försökt pilla på inställningarna för det trådlösa i routern utan att det har blivit bättre. Min gamla trotjänare tuffade på i ur och skur (dock inte med samma höga topphastighet som den nya)

iOS enheterna är nog alla uppdaterade till senaste versionen, eller däromkring iallafall.

Någon som har något förslag om vad det kan vara för fel? Eller ska man försöka reklamera den?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat ASUS-routerns mjukvara?
Har råkat ut för kompatibilitetsproblem (ASUS) som lösts på det viset.

Permalänk

Hej!

Svar ja, uppdaterad längs med vägen utan förbättring. Kollade nu igen
” Routerns nuvarande fasta programvara är den senaste versionen.”

Permalänk
Medlem

Test med detta:
Ta en backup på konfigurationen
Gör en fabriksåterställning
Läs tillbaka konfigurationen

En uppgradering skall göras på följande sätt:
Ta en backup på konfigurationen
Uppgradera
Gör en fabriksåterställning
Läs tillbaka konfigurationen

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W