Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hur ska man tänka kring tjänstetelefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske inte, men de kan och får.

Jag hade ett jobb en gång där chefen gick igenom alla samtal som ringts på jobbmobilerna, hela tiden. Jag använde den så klart inte privat, men de flesta gjorde det och ett par fick skit för samtal de hade ringt. Tror nån hade ringt ett företag som kunde ses som konkurrent, så det blev ett jävla liv.

Ja rent krasst är det ju ett arbetsverktyg som ägs och kontrolleras av arbetsgivaren.
Även om de tillåter privat användande så är det i slutänden rent juridiskt något som inte tillhör dig, dvs du har inga rättigheter över den data som finns på enheten.
Det är precis samma som med arbetsdatorn, och den använder nog få privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Tjena!

Jag har precis fått en tjänstetelefon och jag är lite kluven kring huruvida jag ska använda den även privat. Min arbetsgivare har en telefonpolicy där de tillåter att man använder den privat men jag är lite osäker kring "integriteten". Jag har inget att dölja men jag vill liksom ändå inte att de ska kunna se samtals/smshistorik eller för den delen webbhistorik. Är inte direkt inne på några skumma sidor men jag vill bara inte känna mig övervakad.

Telefonen är en Iphone 15 pro och jag fick den helt oöpnnad i förpackning med plomberingen kvar. Sedan fick jag instruktioner att jag ska installera in Outlook, teams och authenticator.

Bör jag vara orolig kring just integriteten eller är det lugnt?

Hur gör ni själva?

Kör privat telefon med dubbla sim-kort (ett från företaget och ett privat). Det är ganska smidigt då det är olika operatörer och man kan ha växelvis mobildata beroende på vilken som har bäst täckning. Går också att stänga av den ena tillfälligt.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2