Permalänk

Dator för bla. Starcraft 2

Vad behöver man tänka på för att kunna spela spel som Starcraft 2 och kommande spel i samma genre?
Även andra spel som Terraria och eventuellt Doom: The Dark Ages kan bli aktuellt.
Är processor viktigare än grafikkort? Vilka ska man satsa på?
Förslag på datorer önskas.
Prisklass undrar ni, tja, under 20000 kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

RTS-spel brukar generellt inte vara särskilt krävande av en dator, då de brukar vara optimerade för att flyta på snarare än att maximera grafik. Du behöver alltså inte det allra senaste och värsta för att få en bra upplevelse.

Det enda riktigt krävande spelet du listar är Doom: The Dark Ages, och det är svårt att säga vad systemkraven för ett spel som kommer om ett år är...

Har du någon dator idag som du är missnöjd med hur den fungerar, och i så fall vad? Har du tänkt dig göra något annat krävande på datorn annat än spel? Annars om du har en dator som du idag kan spela RTS-spel på kan det vara värt att behålla den tills att det där nya spelet som kommer ut 2025 som du eventuellt ska spela kommer ut. Det kommer sannolikt finnas nya generationer av grafikkort till dess.

Det är också relevant vilken upplösning du tänkt spela i då det påverkar hur bra grafikkort du behöver till en stor del.

Permalänk
Medlem

StarCraft är från 2010 eller nått sånt. Det är inte krävande alls vad jag vet. Terraria spelar på vilken dator som helst då det är 2D. Spelade det på en gammal Playstation 3 förut.

Doom får vi se. Brukar vara optimerat bra dock de senaste Doom spelen. De kom ju till och med till Switch.

20000kr känns overkill för de spelen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite på samma sak, Starcraft 2 framförallt.

Jag sitter idag på 5900x, rtx 3080 med en pcie gen4 disk.

Sitter på ca 80ish fps i 4k med allt maxat.

Jag vet att Starcraft 2 rullar på typ "en kärna", så mina 12 hjälper inte så mycket.

Skulle rekomendera att du satsar på processorn som prio 1 för Starcraft samt andra RTS.

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk

Det är sonens bärbara som ska ersättas. Den har några år på nacken och strular tydligen en del. Han har en stationär här men inte hos sin mamma och enligt henne börjar det bli kris.