Hjälp med första dator. 8-9kkr

Permalänk

Hjälp med första dator. 8-9kkr

Hej

Har tänkt köpa en pc till min lillebror för runt 8-9kkr och har hittat en på sharkgaming, men undrar om någon kan fixa något bättre på inet för budgeten som jag har.

Här är en bild av specs för sharkgaming datorn som kommer ut till 9kkr med frakt

Om bilden inte funkar så är detta specs
Cpu: i5-12400f
Cpu-kylning: Arctic Alpine 17 Co Cooler
Moderkort: Gigabyte H610M S2H V3 DDR4
Gpu: Asus Dual RX 6600 8G V2
Psu: Hydro K Pro 850W 80+ Bronze
Chassi: Shark Maelstrom Flow RGB Chassi
Ssd: Kingston NV2 1000GB M.2 2280 NVMe SSD
Ram: Kingston Fury Beast 2x8GB 3200MHz Ram

Jag vill inte bygga datorn själv eftersom jag kan inte så byggnation får inkluderas i budget hos inet.

Min bror kommer att spela olika spel men han vill mest att Euro Truck Simulator 2 ska funka bra

Tacksam för hjälp

fixade bildlänk
Permalänk
Medlem

Bilden funkar inte men så här kan ett Inet-bygge se ut.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/mx0sAWmmnFHDUrROsnzkvBAJjjk/corgicorki

Permalänk

Jag skriver specs från shark gaming datorn här då

Vilken tycker du är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Jag skriver specs från shark gaming datorn här då

Vilken tycker du är bättre?

De är väldigt jämna prestandamässigt.

Fördelen med Inet-datorn är en bättre SSD, 16 GB extra RAM, något bättre moderkort och en PSU med ATX 3.0-stöd (dock 100 W lägre effekt).

Fördelen med Shark-datorn är en något bättre CPU samt förmodligen stabilare drivrutiner till GPU:n. Kan vara så att Intel fått ordning på detta helt dock, har inte hängt med.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

De är väldigt jämna prestandamässigt.

Fördelen med Inet-datorn är en bättre SSD, 16 GB extra RAM, något bättre moderkort och en PSU med ATX 3.0-stöd (dock 100 W lägre effekt).

Fördelen med Shark-datorn är en något bättre CPU samt förmodligen stabilare drivrutiner till GPU:n. Kan vara så att Intel fått ordning på detta helt dock, har inte hängt med.

Ok, tack

Men vilken skulle du rekommendera för gaming då?

Också i shark datorn så inkluderas windows men inte i inet hur funkar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Ok, tack

Köper du Inet-datorn behöver du fixa Windows själv. Går att hitta Windows 11-nycklar för 10-15 kr. Pallar du fixa Windows själv rekommenderar jag Inet-datorn, främst på grund av mer RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Ok, tack

Ett alternativ några ändringar i paket du måste göra för att det ska bli prisvärt DUTZO Esport Wildfire

Byt Ryzen 5500 till 5600 + 273 kr
Byt RAM till 16GB Corsair Vengeance RGB RS DDR4-3200 - 16GB - CL16 - Dual Channel (2 st) +43 kr
Byt WD SN580 1TB till SN770 1TB -59 kr

Ifall du inte behöver Windows så blir priset 7930 kr

Skulle också lagt till en billig luftkylare för 279 kr Thermalright Assassin X 120 Refined SE ARGB
Med Windows och Kylaren blir det 9008 kr totalt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ett alternativ några ändringar i paket du måste göra för att det ska bli prisvärt DUTZO Esport Wildfire

Byt Ryzen 5500 till 5600 + 273 kr
Byt RAM till 16GB Corsair Vengeance RGB RS DDR4-3200 - 16GB - CL16 - Dual Channel (2 st) +43 kr
Byt WD SN580 1TB till SN770 1TB -59 kr

Ifall du inte behöver Windows så blir priset 7930 kr

Skulle också lagt till en billig luftkylare för 279 kr Thermalright Assassin X 120 Refined SE ARGB
Med Windows och Kylaren blir det 9008 kr totalt

Tack för förslaget, ser bra ut. Men jag kommer ta bort windows och försöka göra det själv. Någon bra guide för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgiCorki:

Tack för förslaget, ser bra ut. Men jag kommer ta bort windows och försöka göra det själv. Någon bra guide för det?

Datorn ska komma med Windows 11 förinstallerat men inte aktiverat går faktiskt bra att använda Windows 11 utan att aktivera licensen annars så är det bara att köpa en licensen och aktivera det senare.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@CorgiCorki

Bilden länkade till en hemsida med en bild: https://ibb.co/gWncWJV
Du måste länka till bilden i sig: https://i.ibb.co/B61Y6BN/Sk-rmbild-2024-08-09-112953.png

Det går att ladda upp bilder på Sweclockers så man måste inte länka till bilder.

Jag åtgärdade ditt första inlägg så att bild visas.
Lycka till med datorletandet!

/D

Edit:

Länka till datorn hos Shark annars? Det framgår inte om datorn är monterad eller om windows ingår. Det verkar bara vara ett gäng komponenter på bilden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Datorn ska komma med Windows 11 förinstallerat men inte aktiverat går faktiskt bra att använda Windows 11 utan att aktivera licensen annars så är det bara att köpa en licensen och aktivera det senare.

Varför skulle windows vara förinstallerat om man inte köper windows till paketet?
Billigare att spara tid och pengar på att inte installera windows på datorn. Bara så att TS inte åker på något oväntat.

Inet installerade inte några windows på datorer när jag jobbade där, om man inte köpte OS till datorn.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför skulle windows vara förinstallerat om man inte köper windows till paketet?
Billigare att spara tid och pengar på att inte installera windows på datorn. Bara så att TS inte åker på något oväntat.

Inet installerade inte några windows på datorer när jag jobbade där, om man inte köpte OS till datorn.

Proshop verkar installera Windows 11 även om man inte väljer att köpa Windows 11 vet inte varför.

Windows 11 is pre-installed - license can be purchased under "Customize PC and Buy"

Ifall datorn kommer utan OS så behöver TS bara följa instruktionerna från Microsoft en 8GB USB Sticka och köpa en Windows licens.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@CorgiCorki

Bilden länkade till en hemsida med en bild: https://ibb.co/gWncWJV
Du måste länka till bilden i sig: https://i.ibb.co/B61Y6BN/Sk-rmbild-2024-08-09-112953.png

Det går att ladda upp bilder på Sweclockers så man måste inte länka till bilder.

Jag åtgärdade ditt första inlägg så att bild visas.
Lycka till med datorletandet!

/D

Edit:

Länka till datorn hos Shark annars? Det framgår inte om datorn är monterad eller om windows ingår. Det verkar bara vara ett gäng komponenter på bilden.

Tack för info och hjälp. Här kommer länk till shark datorn. Den är lite annorlunda för att jag har ändrat specs men det ska vara så som i bilden jag la
https://sharkgaming.se/max-bite-hunter

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Proshop verkar installera Windows 11 även om inte väljer att köpa Windows 11 vet inte varför.

Windows 11 is pre-installed - license can be purchased under "Customize PC and Buy"

Ifall datorn kommer utan OS så behöver TS bara följa instruktionerna från Microsoft en 8GB USB Sticka och köpa en Windows licens.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för hjälp jag lutar mot Anders förslag utan windows. Så fixar jag det om det behövs