Permalänk
Medlem

Ersätta moderkort i befintlig dator

Hej!

Jag gissar att mitt moderkort har gett upp då datorn är stendöd. Jag bytte PSU utan skillnad.
Chassits LED lyser en kort stund när man sätter på strömmen, men ingenting lyser på moderkortet.

Är det något speciellt jag behöver tänka på vid inköp eller fungerar alla "senaste" ATX-kort med mina tidigare delar?

Här är datorns komponenter: (inköpt 2019)
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Razer Edition RGB Midi Tower Tempered Glass - Black
Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC (DUAL-RTX2080-O8G)
PSU: Corsair PowerSupply (PSU) HX850 850W 80+ Platinum
CPU: Intel Core i9-9900K - 8 kärnor / 16 trådar / 3.6 GHz (5.0 GHz Turbo) / 16MB / Socket 1151
CPU-kylare: Corsair Hydro H150i Pro
Lagring: Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMW32GX4M2C3200C16

Permalänk
Medlem

Nej, de senaste ATX kort fungerar inte med din CPU eftersom de har socket LGA 1700 (och det är en nyare på gång), om du ska behålla CPU så behöver du köpa en med socket 1151. Ett moderkort med beteckningen Z370 eller Z390.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Har du tänkt behålla CPU?
I så fall ska väl det mesta med ett Z390-chipset funka.

Ska du byta även CPU och RAM så kan du väl stoppa in lite vad som, men tänk på att kolla att kylaren är kompatibel då också.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Slipper gärna att byta ut något mer än moderkortet.
Har ni tips på ett atx moderkort för intel socket 1151 jag kan byta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protone:

Det är begagnat som gäller, kanske finns på tradera/blocket o.s.v

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protone:

Tror du kan behöva leta begagnat, speciellt om du vill ha något av de bättre moderkorten, det finns i stort sett bara budgetkort som man kan köpa från butik: https://www.prisjakt.nu/c/moderkort?783=31093

Alternativt byta CPU, moderkort och RAM.

Permalänk
Medlem

Om du prioriterar så lite nedtid så möjligt så tror det kan vara smidigare att köpa en ny processor och matchade moderkort (Med DDR4 kompabilitet så att du kan använda dina befintliga RAM-stickor) och sedan sälja din 9900K på till exempel Tradera.

En 12400-processor som är relativt budget presterar till exempel on par med 9900K i multi-core och runt 20-25% bättre i single-core trots 2 färre cores (6 vs 8) så hänt en del mellan generationerna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protone:

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/moderkort_asus_rog...

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen. Ville bara uppdatera och säga att datorn är fixad nu.

Jag testade med nytt PSU, ett gammal grafikkort, ram, strömkabel med mera... Inget fungerade. Bytte moderkort och det blev ingen skillnad där heller. Visar sig att felet är att powerknappen på chassit har gått sönder så när jag drog ut den kontakten och "kortslöt" pinnarna med en mejsel på moderkortet så startade datorn som vanligt... Vad dum man känner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protone:

Tack alla för tipsen. Ville bara uppdatera och säga att datorn är fixad nu.

Jag testade med nytt PSU, ett gammal grafikkort, ram, strömkabel med mera... Inget fungerade. Bytte moderkort och det blev ingen skillnad där heller. Visar sig att felet är att powerknappen på chassit har gått sönder så när jag drog ut den kontakten och "kortslöt" pinnarna med en mejsel på moderkortet så startade datorn som vanligt... Vad dum man känner sig.

Snyggt felsökt! Billig lösning också. Grattis

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB