Ultrawide istället för två skärmar

Permalänk

Ultrawide istället för två skärmar

Hej!
Jag sitter nu med en laptop och en HP USB-C-docka som sedan är ansluten till två HP 243i. Nu har jag dock kollat in mig på en Samsung ultrawide 49"(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13219804). Den har inbyggd USB-C-docka och KVM vilket passar bra för mina behov.
Det enda jag är orolig för är dock om min dator klarar av det. Just nu tycker jag den klarar av allt jag gör och jag spelar inte något på min laptop vilket såklart inte utmanar den jättemycket rent grafikmässigt. Hur stort steg är det att gå från två 1080p skärmar till en stor 1440p skärm?

Permalänk
Medlem

Den kommer utan problem orka driva skärmen för "kontorsarbete", för spel är det svårt att säga utan spec på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlbildtsgranne:

Hej!
Jag sitter nu med en laptop och en HP USB-C-docka som sedan är ansluten till två HP 243i. Nu har jag dock kollat in mig på en Samsung ultrawide 49"(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13219804). Den har inbyggd USB-C-docka och KVM vilket passar bra för mina behov.
Det enda jag är orolig för är dock om min dator klarar av det. Just nu tycker jag den klarar av allt jag gör och jag spelar inte något på min laptop vilket såklart inte utmanar den jättemycket rent grafikmässigt. Hur stort steg är det att gå från två 1080p skärmar till en stor 1440p skärm?

Tycker själv att dessa är värdelösa, på tok för lite vertikalitet.. Nu är den vi har 1080p men ändrar inte att formatet är extremt jobbigt.

21:9 skärm hade nog varit en sweetspot om det är modell större men just 49 tummarna är på tok för "små". Kan säkert vara ok om man kör 24 tummare men blir inte mycket till uppgradering plus att den låga vartikaliteten kombinerat med 1440p så blir allt otroligt litet.

Då tror jag mer på en vettig docka och två 27 eller 32 tummare.

Samt spel i mitt tycke så är det säkert trevligt om man kör racing spel och ett fåtal andra spel, men så fort vi börjar prata fps så blir det en ganska use upplevelse, gav bort min till sambon och tog hennes 43 tummare istället vilket blev mycket trevligare för spel och för kontorsarbete när jobbdatorn kopplas upp så blev det extremt mycket trevligare och bättre för nacken att slippa vrida huvudet fram å tillbaka hela tiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tycker själv att dessa är värdelösa, på tok för lite vertikalitet.. Nu är den vi har 1080p men ändrar inte att formatet är extremt jobbigt.

21:9 skärm hade nog varit en sweetspot om det är modell större men just 49 tummarna är på tok för "små". Kan säkert vara ok om man kör 24 tummare men blir inte mycket till uppgradering plus att den låga vartikaliteten kombinerat med 1440p så blir allt otroligt litet.

Då tror jag mer på en vettig docka och två 27 eller 32 tummare.

Det är ganska precis som två 27" 1440p bredvid varandra, vad skulle bli litet?

Supernöjd med min och dell laptopoen från jobbet har inga problem alls med kontorsarbete på den. Klarar dock "bara" 120Hz i full upplösning.
Hade nån riktigt gammal dell (typ 2015 modell) när jag köpte skärmen, den klarade också upplösningen men bara 60hz.

2070S som jag hade i stationära då räckte långt med, men såklart lägre inställningar i tyngre spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

(1920 x 1200) x 2 = 4608000
5120 x 1440 = 7372800
Du vinner 60% mer pixlar

Nu är jag ju en fan av 16:10 skärmar, så skönt att ha höjd när en jobbar med sin data..

Dock har UW skärmen fler pixkar på höjden än dina 16:10 skärmar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är ganska precis som två 27" 1440p bredvid varandra, vad skulle bli litet?

Supernöjd med min och dell laptopoen från jobbet har inga problem alls med kontorsarbete på den. Klarar dock "bara" 120Hz i full upplösning.
Hade nån riktigt gammal dell (typ 2015 modell) när jag köpte skärmen, den klarade också upplösningen men bara 60hz.

2070S som jag hade i stationära då räckte långt med, men såklart lägre inställningar i tyngre spel.

Har du samma skärm som jag länkade till?
I så fall vad tycker du om den? Kört någonting med KVM?

Permalänk
Skrivet av xfade:

(1920 x 1200) x 2 = 4608000
5120 x 1440 = 7372800
Du vinner 60% mer pixlar

Nu är jag ju en fan av 16:10 skärmar, så skönt att ha höjd när en jobbar med sin data..

Dock har UW skärmen fler pixkar på höjden än dina 16:10 skärmar.

Innebär 60% mer pixlar att det blir 60% mer krävande eller har man någon vinst i att det är en skärm istället för två?

Håller med dig, 16:10 är ett fint format när man sitter med Excel och liknande. Skärmarna får nog leva kvar på något sätt.
Nackdelen är att jag velat köra min konsol vid skrivbordet, men haft svårt då den inte anpassar sig utan bara drar ut på höjden. Sedan tycker jag färgen är lite dassig på min skärm, men om man bara kör "produktivitet" är ju inte det något större problem.

Permalänk
Medlem

Innebär 60% mer pixlar att det blir 60% mer krävande eller har man någon vinst i att det är en skärm istället för två?

Håller med dig, 16:10 är ett fint format när man sitter med Excel och liknande. Skärmarna får nog leva kvar på något sätt.
Nackdelen är att jag velat köra min konsol vid skrivbordet, men haft svårt då den inte anpassar sig utan bara drar ut på höjden. Sedan tycker jag färgen är lite dassig på min skärm, men om man bara kör "produktivitet" är ju inte det något större problem.

Ser nu att min procent uträkning gick galet.. 40% fler pixlar blir det. (nog) snarare = )
Din Laptop borde klarar driva det utan problem.

Ett par saker.. Ja du får fler pixlar på höjden med WU skärmen du länkade till. Samt hur hög är DPI'n för dem, som beräknas av antal pixlar per längnd/höjd av skärmarna.

Nickar.. dassighet är inget kul. Dock har jag bara upplevt dassighet av en skärm efter jag bytt till något bättre.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Har du samma skärm som jag länkade till?
I så fall vad tycker du om den? Kört någonting med KVM?

Inte exakt samma, min har 240Hz men inte KVM.
Jag byter ingång på skärmen och har en usb-switch för att växla dator.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har 34" ultrawide med 1440 på höjden. Skulle ALDRIG gå tillbaka till två skärmar! Men kan tilläggas att jag inte spelar så ofta utan mer programmering, Excel, diverse grafikprogram (typ cad) etc etc. Kör jag spel är det ofta letterbox (svarta kanter på sidorna så är det som att ha en vanlig 1440 skärm).

Lätt kurvad är grymt också. Tar nån minut att vänja sig vid Excel (deras rutnät kröker sig så extra påtagligt där) men skulle som sagt aldrig välja två skärmar igen om jag slapp.

Windows har dessutom sen några år tillbaka stöd för virtuella desktops så att få fönster på rätt plats på skärmytan är en barnlek.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kör 49" 1440 hemma och tycker det funkar bra men hade gärna haft större. 😹 Har en Asus med. KVM och 90w Thunderbolt laddning osv. Dock lite meckigt att växla enhet då man måste gräva ner i skärminställningarna tyvärr.

På kontoret har vi 34" och de känns fruktansvärt små.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har rekommenderat/valt skärmar för olika användare i arbetet, för produktivitet/arbete under många år och totalt sett hundratals skärmar..
49" ultrabred är det som funkar bäst som uppgradering när folk behöver mer yta, efter att ha kört 2x24" 1080p.
Det motsvarar två 27"-skärmar, men utan skarv mellan som gör att man kan ha ett fönster även där i mitten.
De funkar bra för 2-3-4-5 fönster, där de blir hyfsat smala med 4-5. Mycket tydligt steg upp i höjd också.
Oftast delat upp skärmarna med PbP för att det ska fungera som separata delar, för att kunna maximera fönster om det behövs, kombinerat med Powertoys för smidigare fönsterhantering.
Sen finns det ju även fall där det varit lämpligare med något annat, el där någon annan valt någon viss skärmtyp.

3440x1440 21:9 är väl något bättre ergonomiskt, men praktiskt får man ju mindre bredd än två 1080p-skärmar.
Det formatet är däremot bättre än 5120x1440 32:9 för de flesta spel och mer lättdrivet.
Beror ju också på hur du tänker dig att använda skärmen och vilka aspekter som är viktiga.

En 4K 16:9 kan också vara, särskilt om fördelningen mellan spel och produktivitet är jämnare, då denna upplösning fungerar någorlunda för båda om än inte helt bra.

Fördelar med två skärmar framför en är bl a att om någon skärm slutar fungera så har man en till att tillgå. En del upplever även att skarven mellan är till fördel för bättre fokus genom separation mellan.

Gällande märken har Samsung fungerat klart sämre än t ex Philips, Samsung-skärmarna har en större tendens att bara sluta fungera och även varit något krångligare att få till rätt.

Permalänk
Medlem

Har ganska nyligen gjort resan från 2 st 27" 1440p till UW. Fördelning jobb/spel är ca 80/20.
Primära anledningen till att jag bytte var att jag kände att jag aldrig fick till en optimal lösning med placeringen av skärmarna.
Började med en 34" UW och insåg snabbt att det inte var tillräckligt, gick även från IPS till VA vilket i min värld blev en försämring.
Sitter numera på en 49", 5120x1440 IPS och är väldigt nöjd. Skärmen har även USB-C anslutning samt inbyggd KVM så att byta mellan jobb och privat PC går smidigt.

Spel kan vara lite meck beroende på titel, många skärmar har stöd för PbP och med den funktionen går det att simulera 2st 27" så det mesta går att lösa. Har 2 skärmanslutningar från min privata dator så jag kan hoppa mellan 1 stor yta eller 2st 27" beroende på titel.

Min rekommendation är att utgå från jobbehovet och antal samtidiga fönster. För min del sitter jag ofta med 3 dokument öppna samtidigt vilket blev för plottrigt på en 34". Som vissa andra ha påtalat är troligen en 4K 16:9 minst lika bra, fördelen med 4K är att det lirar bättre med spel och uppskalning.

Enda negativa med att köra en stor UW är att program/skärmdelning via Teams inte är optimalt men det är ju inte skärmens fel.

Permalänk

Tack för alla inputs! Ska tänka igenom lite och så får jag se hur det blir.