Hur skall jag partitionera vid Windowsinstallation?

Permalänk

Hur skall jag partitionera vid Windowsinstallation?

Hej!
Får ej igång windows från usb på nya datorn, vet inte vad som är fel. Får felmeddelande enligt bild.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Hej!
Får ej igång windows från usb på nya datorn, vet inte vad som är fel. Får felmeddelande enligt bild.<Uppladdad bildlänk>

Du ska radera partitionerna och sen bara klicka nästa.

Obs att allt på den partitionen försvinner om det finns några filer på den sedan innan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Provat detta och den börjar installera, dock startar den bara om och jag får börja om installation. Kollat så den bootar primär från disk o inte usb men loopar ändå

Permalänk
Medlem

Är disken ansluten med SATA-kabel eller är det en M.2 port?
Är det bara en disk som finns i datorn? Kan vara något fuffens här annars.

Vad har du för inställningar i BIOS för TPM / Secure Boot etc.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Du ska ju ta bort usb-w11 vid omstarten om jag minns rätt.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Finns bara en m2 i burken. På slot 2 ist för 1 men borde inte spela någon roll? Provat dra ur stickan, då kommer jag bara till bios. ftpm 2.0 enabled, inte tryckt på något secure boot. Men av fast boot av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Provat detta och den börjar installera, dock startar den bara om och jag får börja om installation. Kollat så den bootar primär från disk o inte usb men loopar ändå

Vad är det sista som sker / vad står det innan den startar om?
Dvs, är omstarten väntad?

Vad gäller just partitioneringen är det iaf detta som gäller:

Skrivet av shugge:

Du ska radera partitionerna och sen bara klicka nästa.

Obs att allt på den partitionen försvinner om det finns några filer på den sedan innan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ah partitionerna är löst.
Ja den ska starta om och sen börja installera windows.
Ska komma till en installation likt denna, https://images.app.goo.gl/H5rJGeomQzQzcE2w7
Men börjar bara om på den här.
https://images.app.goo.gl/xzxpLgQgPrHRw5Zg6

Det enda jag hittar online är att boot order är fel, då ska man ändra order vilket jag gjort eller dra ut usb vilket inte fungerar, kommer bara till bios då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Ah partitionerna är löst.
Ja den ska starta om och sen börja installera windows.
Ska komma till en installation likt denna, https://images.app.goo.gl/H5rJGeomQzQzcE2w7
Men börjar bara om på den här.
https://images.app.goo.gl/xzxpLgQgPrHRw5Zg6

Det enda jag hittar online är att boot order är fel, då ska man ändra order vilket jag gjort eller dra ut usb vilket inte fungerar, kommer bara till bios då.

Har du CSM aktivt eller inaktivt? Det ska vara inaktivt för moderna system. TPM ska vara aktivt och du ska välja Windows som OS för Secure boot (man brukar kunna välja windows eller other OS).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du CSM aktivt eller inaktivt? Det ska vara inaktivt för moderna system. TPM ska vara aktivt och du ska välja Windows som OS för Secure boot (man brukar kunna välja windows eller other OS).

Secure Boot behöver dock inte vara aktiverat. Inget krav på att den ska vara på, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

kolla så ditt bios inte står ställt till legacy boot bör stå på UEFI alternativt Auto UEFI/leagcy.
(minns inte exakt vad valen brukar vara i rutan men brukar finnas en "Uefi only", "legacy only", och ett "auto uefi/legacy" val i rullgardinen)

vill minnas att jag gjort den tabben nån gång kört uefi installation med moderkortet i legacy och sen efter omstarten kan den inte hitta/boota installationen på disken och bara skickar dig till usbminnet igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Installerings loop

Hej!
Har byggt ny dator och har lite problem med att installera windows. Den bara börjar om installationen så länge usb-stickan sitter i och tar jag ut stickan hamnar jag bara i BIOS.

Har kollat boot order och den är som det ska, provat 3 olika installationer på 2 olika stickor.

Någon som vet vad som kan vara fel.

Tack! 😊

Permalänk
Medlem

Boot order är fel USB ska inte vara först.

Permalänk

Nej jag vet, boot order är som sagt rätt. Disk är först och usb är näst sist.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev i en annan tråd igår: Ta bort installationsmediet när den börjar snurra.
Den vill hitta disken nu, men du har fortfarande installationsmediet anslutet, som ligger före i prioritet.

Permalänk

Som sagt, usb ligger näst sist i boot order med bara floppy efter.
Har också provat dra ur stickan men kommer bara till BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Nej jag vet, boot order är som sagt rätt. Disk är först och usb är näst sist.

Om det är en ny någorlunda modern dator ska Windows boot manager vara först.
USB och bios ska för övrigt vara skapade och inställda för UEFI boot

Om det är en äldre dator utan UEFI så ska USB stickan vara skapad för MBR boot, fixar man med hjälp av Rufus--

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det är ett MSI MAG B760 tomahawk moderkort så det är väl modernt. Alla komponenter är nyköpta i veckan.
Båda är UEFI och stickan är mbr men tror inte windows boot manager fanns som val.
Fanns hårddisk, cd, usb, floppy etc som man bara väljer ordning på. Men ingem windows boot manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Det är ett MSI MAG B760 tomahawk moderkort så det är väl modernt. Alla komponenter är nyköpta i veckan.
Båda är UEFI och stickan är mbr men tror inte windows boot manager fanns som val.
Fanns hårddisk, cd, usb, floppy etc som man bara väljer ordning på. Men ingem windows boot manager.

Varför skapa en ny tråd när vi redan har försökt hjälpa dig i förra tråden?

Som sagt så bör du stänga av CSM/legacy mode, aktivera TPM och Secure boot.

MBR stöds inte av UEFI, så du behöver göra om stickan till GPT i kombination med ovan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bouncybubble:

Skrivet av shugge:

Varför skapa en ny tråd när vi redan har försökt hjälpa dig i förra tråden?

Som sagt så bör du stänga av CSM/legacy mode, aktivera TPM och Secure boot.

MBR stöds inte av UEFI, så du behöver göra om stickan till GPT i kombination med ovan.

Nytt problem än förra rubriken så tänkte kanske bättre med ny 😅 Ska testa när jag kommer hem, kan vara så att stickan var gpt. Secure boot o legacy är av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Nytt problem än förra rubriken så tänkte kanske bättre med ny 😅 Ska testa när jag kommer hem, kan vara så att stickan var gpt. Secure boot o legacy är av.

Ok, jag ser det som samma problem och fortsättning på din förra tråd.

Är bootmediet (usb-stickan) korrekt skapad och BIOS korrekt konfigurerat, så ska du inte behöva pilla något med boot order manuellt.

1. Du stoppar i stickan och sen ska datorn automatiskt boota windows installationen från usb-stickan.

2. Du väljer sen en tom disk utan partitioner och väljer "nästa" när installationen frågar vart du vill installera windows.

3. Sen körs installationen och bootar automatiskt om en eller flera ggr. Du bör inte behöva koppla ur usb-stickan, datorn bör automatiskt boota windows boot manager.

Visa signatur

Permalänk

Antar att bios behöver uppdateras eller något då 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Antar att bios behöver uppdateras eller något då 🤷

Jag brukar alltid göra det innan jag installerar OS.

Men har du kollat bootmedia och BIOS så att allt är korrekt uppsatt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något jag funderar på, utifrån bilden i första inlägget; brukar det inte vara tre partitioner som skapas om man väljer att installera på en helt tom disk?

Någonting säger mig det är något som inte går rätt till på disken. Man kanske ska köra Secure erase från BIOS på disken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Behöver usb också vara GPT? Märkte precis att den inte har en * under gpt (disk 2)

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom TS har två trådar som berör samma problem och vi inte tillåter korspostning (§ 3.3), har de sammanfogats. Det blir inte lättare för de som försöker hjälpa till när flera trådar skapas.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

<Uppladdad bildlänk>
Behöver usb också vara GPT? Märkte precis att den inte har en * under gpt (disk 2)

Nä, sorry jag som rörde till det. Det bootbara USB-minnet ska vara MBR.

Skapade du det i Windows Media creation tool, Rufus, eller på annat sätt?

Visa signatur

Permalänk

@OldComputer
När jag kört första installationen blir det 3 patritioner. Försöker jag då installera igen står det att alla gamla windows filer kommer hamna i en windows.old mapp och sen blir det samma loop ändå.

@shugge
Det är gjort i windows media creation. Har provat två windows 11 och 1 windows 10 på 3 olika usb, alltid samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

@OldComputer
När jag kört första installationen blir det 3 patritioner. Försöker jag då installera igen står det att alla gamla windows filer kommer hamna i en windows.old mapp och sen blir det samma loop ändå.

@shugge
Det är gjort i windows media creation. Har provat två windows 11 och 1 windows 10 på 3 olika usb, alltid samma problem.

I vilket skede startar datorn om? Är det som att den kraschar mitt i ett steg av installationen?

Kanske borde köra memtest86 för att utesluta fel på minnena?

Uppdaterade du BIOS?

Visa signatur

Permalänk

Den startar om när den ska, efter installationen.