Cpu fan speed detection error (arctic liquid freezer lll 240mm) asus moderkort

Permalänk
Medlem

Cpu fan speed detection error (arctic liquid freezer lll 240mm) asus moderkort

Hej! Jag har installerat min kylare korrekt enligt
instruktioner och CPU temp idle ligger på ca 27 grader och håller sig däromkring. Så jag gissar att inget är fel? Men jag får detta meddelande varje gång jag startar datorn och då måste jag trycka f1 och välja hårddisken jag vill boota (windows) jag kan välja ignore så lär det försvinna men vill först kolla om någon annan har haft samma problem? Om något behöver justeras tänker jag 🤔 aio:n är inte kopplad till 3 olika utan jag kör (aio kabeln 1 st) som ska driva både pump och fläktar (sitter i CPU_FAN)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är det för AIO du har?
Visar bios hastighet på både pump och fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Vad är det för AIO du har?
Visar bios hastighet på både pump och fläkt?

Det är en arctic Liquid freezer lll 240mm

Står såhär i fan profile: CPU_FAN N/A (för övrigt alla andra chassifläktar också. Alltså N/A

Men det står RPM på AIO_PUMP

Permalänk
Medlem

Är du säker den sitter i rätt port på moderkortet? (Dvs cpu fan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Är du säker den sitter i rätt port på moderkortet? (Dvs cpu fan)

Yes jag dubbelkollade idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Yes jag dubbelkollade idag!

Vad händer om du kör pump för sig och fläktarna på en fan header

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Det är en arctic Liquid freezer lll 240mm

Står såhär i fan profile: CPU_FAN N/A (för övrigt alla andra chassifläktar också. Alltså N/A

Men det står RPM på AIO_PUMP
<Uppladdad bildlänk>

CPU och AIO sitter bredvid varandra på moderkortet, säker att du inte satt i AIO_PUMP?
Moderkortet verkar onekligen tro det.

Skulle kanske testa byta bara för att se om UEFI visar rätt?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag får testa imorgon! Men hadd tempen varit bra om jag hade satt i fel ? 🤔 för allt verkar ju snurra och funka som det ska (förutom vad det står i bios då)

Permalänk
Medlem

Kylaren ska kopplas in i CPU header sen bör du ändra utgången till PWM istället för DC control om de är inställt så i bios

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Jag får testa imorgon! Men hadd tempen varit bra om jag hade satt i fel ? 🤔 för allt verkar ju snurra och funka som det ska (förutom vad det står i bios då)

Ja tempen hade varit bra ändå även om du kopplat på AIO, det ser onekligen ut som att du har kopplat där.
CPU headern har en monitor så den förväntar sig att något är kopplat där pga säkerhetsskäl, denna kan dock overridas genom att sätta CPU speed till ignore under Advanced ->monitor.
Börja med att kolla så du kopplat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Ja tempen hade varit bra ändå även om du kopplat på AIO, det ser onekligen ut som att du har kopplat där.
CPU headern har en monitor så den förväntar sig att något är kopplat där pga säkerhetsskäl, denna kan dock overridas genom att sätta CPU speed till ignore under Advanced ->monitor.
Börja med att kolla så du kopplat rätt.

Tack! Får kolla en tredje gång imorgon då ni har säkert rätt! Satte den på ignore nu så länge men jag ska kolla upp det där är första datorn jag bygger på riktigt länge.. minns ingenting känns även som att fläktarna går väldigt fort/högljudda 🤔 har satt alla på PWM men kanske måste justera en massa annat.

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Tack! Får kolla en tredje gång imorgon då ni har säkert rätt! Satte den på ignore nu så länge men jag ska kolla upp det där är första datorn jag bygger på riktigt länge.. minns ingenting känns även som att fläktarna går väldigt fort/högljudda 🤔 har satt alla på PWM men kanske måste justera en massa annat.

Tack för alla svar

Just AIO headern brukar vara konfigurerad att gå på 100%, så ja du får definiera en egen fläktkurva.

Permalänk
Medlem

Och precis som ni skrev.. den var kopplad i aio pump header inte cpu header 😴 skyller på att jag var trött! Tack för all hjälp