AMD Z2 Extreme förlänger batteritiden på handhållna speldatorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Z2 Extreme förlänger batteritiden på handhållna speldatorer

Under IFA-mässan i Berlin har AMD tillkännagivit att nästa generations systemkrets för handhållna speldatorer släpps i början av 2025

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade inte Z1 extreme 8 stora kärnor?

Permalänk
Medlem

Touchpad och Oled skärm först och främst förutom hyffsad batteritid.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fearnox:

Hade inte Z1 extreme 8 stora kärnor?

Zen 5c är big core precis som vanliga Zen 5. Däremot är C-varianten layout optimerad för en lägre peak-frekvens och således lättare både i dynamisk och statisk effekt.

AMD Zen Xc är samma arkitektur, samma schedulerare och mikrokod kan snurra. Kör man Zen Xc vs vanlig Zen X vid samma frekvens så ska det vara samma prestanda. Fördelen med Zen x (4/5 utan C) är att de skalar bättre i frekvens medan Zen xC helt enkelt har ett lite tidigare frekvenstak.

På din fråga så ska mycket riktigt Z1 extreme ha 8 st Zen 4 och inga C-varianter.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Touchpad och Oled skärm först och främst förutom hyffsad batteritid.

Ja det vore något. Problemet kommer bli priset. Ally X kostar redan 11K. 2:an lär väl bli ännu dyrare om det är OLED också.

Permalänk
Medlem

Kommer inte uppgradera min närmaste tiden men kul att det kommer mer. Gillar min ROG Ally mycket. Köpte min begagnad. Hade gärna tagit en ny Ally X men kostade nästan 3x mer som min begagnade Z1 Extreme vanliga Ally.

De borde komma med OLED också. Inte för LCDn är dålig. Tycker den är bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om inget drastiskt sker kommer jag hålla mig till steam deck

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag som först och främst kommer från konsolvärlden tycker kanske inte att det behövs 1080p 144hz skärm utan gillar min Steam deck 720p oled skärm med ok batteritid.

Så jag inväntar nog nästa Steam deck för uppgradering.

Permalänk
Medlem

Acer ger sig in i matchen också med en handhållen konsoll. Drivs av en Ryzen 7 8840HS (8/16) "Hawk Point" APU som inkluderar en RDNA 3-baserad AMD Radeon 780M iGPU (12cu). Inte OLED...

https://wccftech.com/acer-nitro-blaze-7-gaming-handheld-amd-r...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av DavidtheDoom:

Zen 5c är big core precis som vanliga Zen 5. Däremot är C-varianten layout optimerad för en lägre peak-frekvens och således lättare både i dynamisk och statisk effekt.

AMD Zen Xc är samma arkitektur, samma schedulerare och mikrokod kan snurra. Kör man Zen Xc vs vanlig Zen X vid samma frekvens så ska det vara samma prestanda. Fördelen med Zen x (4/5 utan C) är att de skalar bättre i frekvens medan Zen xC helt enkelt har ett lite tidigare frekvenstak.

På din fråga så ska mycket riktigt Z1 extreme ha 8 st Zen 4 och inga C-varianter.

Tog bort benämningen "stor" och "liten" från texten då det kanske förvirrar mer än hjälper. Korrigerade till "kompakta" 5c-kärnor för ökad energieffektivitet."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CrispVanDahl:

Tog bort benämningen "stor" och "liten" från texten då det kanske förvirrar mer än hjälper. Korrigerade till "kompakta" 5c-kärnor för ökad energieffektivitet."

*Handhjärta* 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorMartin:

Jag som först och främst kommer från konsolvärlden tycker kanske inte att det behövs 1080p 144hz skärm utan gillar min Steam deck 720p oled skärm med ok batteritid.

Så jag inväntar nog nästa Steam deck för uppgradering.

Jag tycker det beror på spelen. Enklare 2D spel t ex Dave the Diver funkar perfekt i 720p medans vissa FPS kan se riktigt dåliga ut.

900P hade nog varit lagom. Men det är alltid tradeoffs på mobila enheter.

Men jag håller mig till Steam Deck. Asus har ju oftast dålig support och släpper bara nytt hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är OLED skärmar klart mer strömtörstiga?
Dom ser ju absolut bättre ut, men om det påverkar batteritiden nämnvärt så ser jag heller en bra TFT skärm än OLED.

Permalänk
Medlem

Borde inte en mini-led skärm vara det bästa för ljusstyrka på en handheld som många nog använder ute också.
Men det kanske drar mycket mer batteri också.

Permalänk
Medlem

Zteam Deck 2 OLED kanske? Man kan ju drömma/hoppas i alla fall

Permalänk
Medlem

Borde inte ARM vara vägen att gå för att maximera batteritiden för dessa konsoller? Ja synd att inte många spel kör det native men någon gång måste man ju börja.

Det har ju varit så framgångsrikt för laptops, windows är nog på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Borde inte ARM vara vägen att gå för att maximera batteritiden för dessa konsoller? Ja synd att inte många spel kör det native men någon gång måste man ju börja.

Jo det har jag också tänkt. Men än så länge finns det så många tänkbara leverantörer förutom Nvidia...
Men om ett par år kan vi nog se soc med prestanda nog för en handhållen spelenhet.

Sedan så kommer vi nog inte runt att konvertera x86 till ARM64 och det funkar i vissa fall idag, men med några års polerade så är vi nog där.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Skrivet av hölmiz:

Jo det har jag också tänkt. Men än så länge finns det så många tänkbara leverantörer förutom Nvidia...
Men om ett par år kan vi nog se soc med prestanda nog för en handhållen spelenhet.

Sedan så kommer vi nog inte runt att konvertera x86 till ARM64 och det funkar i vissa fall idag, men med några års polerade så är vi nog där.

Eller RISC?
Det kan bli framtiden för både konsoler och bärbara framöver.

I Xbox läckan för något år sedan så verkar Xbox i alla fall diskuterat ARM internt, var otydligt om det gällde konsol, bärbart eller båda. Det var väl inte spikat om de nu skulle använda ARM, men de diskutera det i alla fall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rhymez:

Jo, ARM borde vara valet men finns inte jättemånga SoC:ar som är både GPU och CPU starka än. Kommer nog!

Skrivet av Fearnox:

Eller RISC?
Det kan bli framtiden för både konsoler och bärbara framöver.

I Xbox läckan för något år sedan så verkar Xbox i alla fall diskuterat ARM internt, var otydligt om det gällde konsol, bärbart eller båda. Det var väl inte spikat om de nu skulle använda ARM, men de diskutera det i alla fall.

RISC-V är nog rätt långt borta även om det är där utvecklingen sker som absolut snabbast idag! Kanske vi kan se saker om 5-10 år. (Detta kan jag få äta upp). Jag tror dock 2-3 produktutvecklingscykler är för kort för att få ut något meningsfull. (2-3 år styck).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det vore något. Problemet kommer bli priset. Ally X kostar redan 11K. 2:an lär väl bli ännu dyrare om det är OLED också.

Ärligt talat så borde den inte bli särskilt mycket dyrare tycker jag. Ally X är alldeles för dyr för att enbart vara en uppgradering.
Mycket av det som Ally X har borde ha funnits från början i den första Ally'n. Varför ska vi konsumenter betala för asus konstruktions miss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Borde inte en mini-led skärm vara det bästa för ljusstyrka på en handheld som många nog använder ute också.
Men det kanske drar mycket mer batteri också.

Jo, det hade varit fint! Men ja, det drar ju en hel del ström.. Sen Mini-Led på en så liten skärm, känns dyrt.