Text to Speech - Installera lokalt

Permalänk
Medlem

Text to Speech - Installera lokalt

Halloj

Har sökt i flera minuter på nätet (mina google skills kanske saknas...)

Det är så att jag letar efter ettt AI-baserat text to speech - helst som klarar svenska men kan nöja mig med en engelsk.
Det måste gå att köra lokalt, utan nån "ring hem" till en server, samt köras på lokal hårdvara (har ett 3080, men kan låta den stå och jobba i bakgrunden)

Sure, so far so good, finns massor med alternativ. Men mitt problem är att så fort kommandot SUDO eller PYTHON börjar nämnas så vänder sig min hjärna ut och in. Och alla verkar vara github projekt som riktar sig till utvecklare (därav mitt val av forumkategori)

Om det är ett bra alternativ kan jag tänka mig att betala en mindre engångssumma för ett bra standalone program som jag äger för alltid som körs lokalt.

Alla jag hittat har långa svårförståeliga kommandon som man bara kopierar och klistrar in och sen ska allting fungera likt svart magi. Problemet är att så fort saker börjar avvika från instruktionen så är jag helt lost...och det tar stopp.

Jag testade tortoiseTTS men instruktionen blev fel, jag fick felmeddelande (.exe filen som kör minconda hette nånting med _conda.exe" så kommandona stämde inte i instruktionen, och följande gav felmeddelande vid följande kommando: conda activate tortoise)

https://github.com/neonbjb/tortoise-tts

Så, jag undrar om det finns nån som har en helt vanlig windows installer som installerar allt jag vill ha. Och sen startar jag ett program som gör det jag vill?

Om jag måste hålla på att lära mig python så ger jag upp

Måste man vara utvecklare?
Förväntar mig att svaret blir: JA, på den frågan
Men håller tummarna

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det känns som att du försöker lösa ett problem utan att beskriva det faktiska problemet eller behovet. Det är väldigt enkelt att fastna i ett hörn på något man tror är kritiskt för helhetslösningen när man i själva verket har angripit lösningen på helt fel sätt.

Om du kan beskriva vad du faktiskt behöver text to speech till så kommer du troligtvis få betydligt bättre svar och kanske tips på en produkt eller programvara som löser just dina behov och krav utan behovet att köra massa krångliga kommandon.

Det finns en hel drös med skärmläsarverktyg som installeras lokalt framtagna för personer med nedsatt synförmåga som klarar av att läsa upp text i alla möjliga format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Det känns som att du försöker lösa ett problem utan att beskriva det faktiska problemet eller behovet. Det är väldigt enkelt att fastna i ett hörn på något man tror är kritiskt för helhetslösningen när man i själva verket har angripit lösningen på helt fel sätt.

Om du kan beskriva vad du faktiskt behöver text to speech till så kommer du troligtvis få betydligt bättre svar och kanske tips på en produkt eller programvara som löser just dina behov och krav utan behovet att köra massa krångliga kommandon.

Det finns en hel drös med skärmläsarverktyg som installeras lokalt framtagna för personer med nedsatt synförmåga som klarar av att läsa upp text i alla möjliga format.

Göra om tusentals textfiler till MP3/wav/annat ljudformat som går att spela upp lokalt.

Har testat äldre verktyg, det fungerar, men är långt ifrån lika bra som de man kan höra som är AI baserade.

T.ex. NaturalReader och IvonaReader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa MaryTTS
Docker container finns här

Lade till länk till docker container
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Testa MaryTTS
Docker container finns här

Senast uppdaterad 2016?
Så lär inte vara AI baserat...är min känsla.
EDIT: hittade ett exempel och rösten var inte särskilt imponerande.

Online exemplet existerar inte ens längre

Samt det första jag ser är github med massa kommandorader...Jag vet inte ens vad en docker är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Senast uppdaterad 2016?
Så lär inte vara AI baserat...är min känsla.
Online exemplet existerar inte ens längre

Samt det första jag ser är github med massa kommandorader...Jag vet inte ens vad en docker är

Nej, den är rätt gammal och inte AI-baserad. Men den fungerar helt ok.

Vill du testa är nog ändå docker det enklaste sättet. Installera docker och kör igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Nej, den är rätt gammal och inte AI-baserad. Men den fungerar helt ok.

Vill du testa är nog ändå docker det enklaste sättet. Installera docker och kör igång!

Jag har redan 2 styckern lokalt, NaturalReader och Ivona Reader, både dom är lika bra, om inte bättre än det exempel jag såg

Målet är att få bättre kvalitet och då är Mary TTS inte rätt väg att gå

Men jag uppskattar att du ger exempel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok. MaryTTS har stöd för svenska iaf!