Bilder på ditt senaste inköp (2025) [inga produktbilder]

Permalänk
Medlem

EDIT: får väll bidra med mina senaste inköp också. Krympslang med krympförhållande 1/4, lite olika ringkabelskor, victron 25A laddare som laddar det mesta, brytare med 40A inbyggd säkring, 10mm² sladdar då jag tycker att de på 6mm² som syns i bakgrunden blir lite varma när de laddar batterierna med 30A. Sen borde jag våga lämna hela systemet att sköta sig själv mer än nu.

Utanför trådens ämne - MOD
Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat en näve inlägg som valt att diskutera vedeldning och därigenom glidit långt ifrån trådens ämne.

MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Normalt kör jag med olika over-ear HP hemma och på många promenader, men för att ha ett par små smidiga IEM för att både lyssna på poddar, ta Teams-möten och lyssna på musik under resor och träning så skaffade jag ett par av Apples och Sonys IEM för att jämföra.

Apple AirPods Pro 3

+ Bästa ANC jag någonsin hört i ett par IEM (klart steg upp från mina gamla Pro 2).
+ Bättre mikrofoner än andra IEM jag testat. Perfekt för telefonsamtal eller Teams-möten.
+ Ingen viktig funktion, men smidigt med inbyggd pulsmätare. På gårdagens kvällspromenad med hunden så glömde jag att jag redan tagit av mig min AW för dagen, och då kunde jag starta fitness-appen på iPhone och ändå logga pulsen.
+ Tar (precis som Pro 2) liten plats, och även fodralet är väldigt platt och lätt att ta med.
+ Snabbt och lätt att integrera inom Apples eko-system; speciellt om man har iPhone och AW så är det enklaste lurarna att äga/använda.
+ Enda AirPods som någonsin passat mina öron riktigt bra (andra har antingen trillat ut, eller gjort extremt ont att använda).

- Klart sämre ljud för mig personligen. Allt för bloatad djupbas och för ilsken diskant i musik(klart steg sämre för musik jämfört med mina gamla Pro 2).
- Ingen EQ-funktion, i traditionell Apple-anda (tyvärr). Dålig kombo med den andra minuspunkten att man inte ens kan dra ner djupbas eller jobbig diskantboost.

Användning; Skippa för musik/HiFi, men perfekt ljud för att lyssna på poddar eller att ta teamsmöten/telefonsamtal på språng/promenad under resor eller träning.

Sony WF-1000XM5

+ Balanserat bra ljud. Mycket mer detaljerad ljudbil än Pro 3, och inte överlastad djupbas eller jobbig diskant. Behagliga att lyssna på musik även i en timmer eller mer.
+ Inbyggd EQ, och bra med inställningar i appen.

- Som alltid med Sony lite krånglande app och BT-koppling till appen i tid och otid.
- Lite större och klumpigare än vanliga IEM (både lurar och fodral).

Neutralt: Bra ANC och mikrofoner. Lite över genomsnittet, men ändå inte alls lika bra som Pro 3.

Användning; Bäst för att lyssna på musik. Behaglig ljudkaraktär med HiFi-ambition (utan att kosta för mycket). Kommer följa med på resor när jag inte orkar ta med mina fullstora over-ear-lurar (där Sonys WH‑1000XM6 är mina senaste resefavoriter och vardagslurar hemma).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Samma märke som vann muskampen borde ju funka bra eller?

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Normalt kör jag med olika over-ear HP hemma och på många promenader, men för att ha ett par små smidiga IEM för att både lyssna på poddar, ta Teams-möten och lyssna på musik under resor och träning så skaffade jag ett par av Apples och Sonys IEM för att jämföra.

https://i.imgur.com/Im1BpNb.jpeg

Apple AirPods Pro 3

+ Bästa ANC jag någonsin hört i ett par IEM (klart steg upp från mina gamla Pro 2).
+ Bättre mikrofoner än andra IEM jag testat. Perfekt för telefonsamtal eller Teams-möten.
+ Ingen viktig funktion, men smidigt med inbyggd pulsmätare. På gårdagens kvällspromenad med hunden så glömde jag att jag redan tagit av mig min AW för dagen, och då kunde jag starta fitness-appen på iPhone och ändå logga pulsen.
+ Tar (precis som Pro 2) liten plats, och även fodralet är väldigt platt och lätt att ta med.
+ Snabbt och lätt att integrera inom Apples eko-system; speciellt om man har iPhone och AW så är det enklaste lurarna att äga/använda.
+ Enda AirPods som någonsin passat mina öron riktigt bra (andra har antingen trillat ut, eller gjort extremt ont att använda).

- Klart sämre ljud för mig personligen. Allt för bloatad djupbas och för ilsken diskant i musik(klart steg sämre för musik jämfört med mina gamla Pro 2).
- Ingen EQ-funktion, i traditionell Apple-anda (tyvärr). Dålig kombo med den andra minuspunkten att man inte ens kan dra ner djupbas eller jobbig diskantboost.

Användning; Skippa för musik/HiFi, men perfekt ljud för att lyssna på poddar eller att ta teamsmöten/telefonsamtal på språng/promenad under resor eller träning.

Sony WF-1000XM5

+ Balanserat bra ljud. Mycket mer detaljerad ljudbil än Pro 3, och inte överlastad djupbas eller jobbig diskant. Behagliga att lyssna på musik även i en timmer eller mer.
+ Inbyggd EQ, och bra med inställningar i appen.

- Som alltid med Sony lite krånglande app och BT-koppling till appen i tid och otid.
- Lite större och klumpigare än vanliga IEM (både lurar och fodral).

Neutralt: Bra ANC och mikrofoner. Lite över genomsnittet, men ändå inte alls lika bra som Pro 3.

Användning; Bäst för att lyssna på musik. Behaglig ljudkaraktär med HiFi-ambition (utan att kosta för mycket). Kommer följa med på resor när jag inte orkar ta med mina fullstora over-ear-lurar (där Sonys WH‑1000XM6 är mina senaste resefavoriter och vardagslurar hemma).

Nackdelen med airpods och liknande lurar för konsumenter i teamsmöten är att de tar upp allt ljud runtomkring dig om du inte pratar och även ibland om du pratar så börjar dom höra andra röster som är "starkare" och tar upp dessa.

Så i teamsmöten så hör man direkt om folk sitter med såna.

Stor skillnad när man kör med typ Jabra eller liknande.

med det sagt så skulle jag gärna uppgradera mina airpod 2 pro till nya. Men har svårt att motivera en sån utgift nu då de är kanske 1 år gamla

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nackdelen med airpods och liknande lurar för konsumenter i teamsmöten är att de tar upp allt ljud runtomkring dig om du inte pratar och även ibland om du pratar så börjar dom höra andra röster som är "starkare" och tar upp dessa.

Så i teamsmöten så hör man direkt om folk sitter med såna.

Stor skillnad när man kör med typ Jabra eller liknande.

med det sagt så skulle jag gärna uppgradera mina airpod 2 pro till nya. Men har svårt att motivera en sån utgift nu då de är kanske 1 år gamla

Har alltid en extrem disciplin att "muta" mig när jag inte aktivt pratar så har inte tänkt så mycket på det, men det kan säkert stämma att mikrofonerna och DSP är "tunade" för att vara ganska rundupptagande. När jag väl pratar så har jag dock fått mycket positiv respons på att ljudet är väldigt klart och tydligt (brukar alltid fråga närmaste team/medarbetare när jag byter testar nya lurar).

Jag tycker att ANC har en markant förbättring mellan Pro 2 till Pro 3. Är nog den bästa ANC (även om de alla är bra på lite olika saker, och alltid med en massa + och -) som jag använt så här långt. Så ur det perspektivet kan det kanske vara värt att uppgradera om man reser mycket, eller är i bullriga/stökiga miljöer.

Men om du främst använder dina Pro 2 för musik så gör du mer rätt i att behålla de, då jag tycker att HiFi/ljudmässigt så är det en lite försämring med Pro 3 (även om inte gigantiska skillnader, så är de lätt att höra att de är klart mindre neutrala och känns mindre musikaliska).

En orsak att jag skaffade nya Pro 3 är att min dotter fått mina gamla Pro 2, samt att jag kan dra av dessa nya Pro 3 på företaget (är en liten utgift i sammanhanget) då jag använder de nästan uteslutande i jobbet och för jobbresor.

Skall man köpa ett par trådlösa lurar för främst musik så skulle jag rekommendera Sony eller andra liknande alternativ i första hand. Klart mer välljudande och mer behagliga att lyssna på musik i längre stunder.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Fick ett presentkort från arbetsgivaren vilket delfinansierade en Air Fryer.

Permalänk
Medlem

Detta ska bli kul

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk

Philips Evnia 32" 4K OLED. Har mycket inställningar kvar att göra för att få den som jag vill men änsålänge så är jag ganska så nöjd. Provade att spela Doom The Dark Ages i 4K, var lite tveksam på hur mitt grafikkort skulle klara det, men med FSR på så går det runt i 130 fps med högsta inställningarna och ser riktigt snyggt ut. Mycket nöjd med det resultatet då jag hade väntat mig runt 100 fps ungefär.

Edit: Märkte nu några timmar senare att jag glömt att dra av skyddsplasten. Det gjorde den skillnaden jag letade efter

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Samma märke som vann muskampen borde ju funka bra eller?
<Uppladdad bildlänk>

jag äger 12 möss i min samling och jag äger både OP1 (som vann) och XM2 8K. jag kan säga att båda är fenomenala möss. den stora skillnaden är förstås formen och att OP1 har hot swap switches (XM2 har inte) som man kan köpa via deras hemsida. XM2 är mer gjord för claw grip imo och är mer lämpad för FPS, men slöare spel går givetvis bra

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Impuls köpte lite nya saker och som en käftsmäll i pungen på köpet så åkte man på en fin Trump skatt, men vad gör det om hundra år
(Ryzen 9 9950x3d)

Permalänk

Fick tag på en Keychron V5 MAX 96% med bruna brytare när Inet hade drops och köpte även på mig lite lagring och även en fjärrkontroll till datorn, så underbart att kunna styra det trådlöst. Då den står lite dumt till just för tillfället.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Har hamnat i parfymträsket, dyr hobby och denna ligger på billigare sidan 👍

Permalänk
Slaget: Team SweC

Fick tag på en gammal Quadro M6000 12GB för 600kr. Ganska galet, med tanke på att dessa en gång i tiden kostade tiotusentals kronor!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Hittade äntligen något värt att köpa på Prime Day, en Anker 25000mAH powerbank för 890kr, 36% rabatt om jag ska tro amazon. Trevligt med infoskärmen där man hela tiden ser hur mycket kräm det är och när den laddar, sen även temperatur och hur många watt input är. Och trevlig kabelhantering med utdragbar USB-C sladd för laddning, och sen en USB-C till som fungera även som handlovsrem, om man nu nån gång skulle få för sig att bära powerbanken så. Och som grädde på tårtan kom den hem 9 timmar efter beställning

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

<Uppladdad bildlänk>

Har hamnat i parfymträsket, dyr hobby och denna ligger på billigare sidan 👍

Välkommen till träsket!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Lite kom igår, lite kommer idag! Perfekt till fredagens lir!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk

Keyboard lubrication set. Har kollat lite på Youtube hur man gör när man ska smörja sina switchar. Verkar väldigt tidskrävande men vore roligt att testa.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Mina grabbar här hemma som äter mig ur huset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Mina grabbar här hemma som äter mig ur huset...

<Uppladdad bildlänk>

Fast bara på de fyra raderna du visar så är 75% halvfabrikat och 25% energidryck. Kanske är mer än bara hungriga barn som ger upphov till de höga matkostnaderna.

Permalänk
Medlem

Dags att plocka ner till salgs-skylten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast bara på de fyra raderna du visar så är 75% halvfabrikat och 25% energidryck. Kanske är mer än bara hungriga barn som ger upphov till de höga matkostnaderna.

Haha, chipsen var till barnkalas och energidryck till pappa för att orka med barnkalas. 😅

Permalänk
Medlem

Nya Fidelio X2Hr då dessa går att köpa för 888kr på Amazon, mina gamla börjar bli slitna efter många års tjänstgöring.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Då är de bara chassit kvar.. Kommer i morgon! Så taggad på o få igång den innan BF6 releasen!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Fick bli ett nytt tangentbord!

Riktigt trevligt änsålänge, dock tyvärr inte riktigt lika klickigt som mitt gamla logitech med mx blue switches, men trevligt ändå!

Kul också att numpaden har en egen display, så man kan köra den som en separat miniräknare om man vill
https://i.imgur.com/GqbEmsg.jpeg
https://i.imgur.com/l6ussa3.jpeg

Finns det som något paket?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Den gamla äggskivaren gick sönder så fick köpa ny. Funkar kanon som bilden visar

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Qnap TS-216G. får se om den duger. Hade en synology 213j som för några år sedan började bränna diskar, ja diskarna var stendöda efter, upptäckte det innan den bränt upp alla mina diskar lyckligtvis.
Nu några år senare så börjar slumpmässiga usb diskar ligga och skräpa lite överallt och skulle verkligen behöva ett ställe som är lite säkrare(detta är ej backup) och dessutom ha allt på ett ställe och idag så finns även usb3x som gör att ha en extern usb disk där allt speglas till för backup är snabbt och enkelt.
Funderade på synology men de verkar inte vilja ha privat kunder längre så då får det vara.

Märkt att det är väldigt svårt att hitta 8-12 terabytes diskar till nassar, större och dyrare dräller det av men just dessa storlekar verkar det vara torka på(i fysiska butiker). Jag är lite rädd för att skicka diskar med postnord eller något annat företag där de kör rugby med diskarna(i bästa fall) så då köper jag hellre i en affär, såvida någon inte har något bra tips där de faktiskt skickar diskar snällt?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Finns det som något paket?

Tyvärr inte, gillade mest idén på att ha en lös numpad då jag måste ha numpad, men gott med den extra platsen för musen när man plockar bort den

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Liten och smidig.... Eller något. Blir förmodligen ett jäkla lyft från vår snart 10 år gamla 50" budgettv.