Tele 2 fjärrkontroll verkar inte ingå

Permalänk

Tele 2 fjärrkontroll verkar inte ingå

Jag har just skaffat TV hub med Tele2 och finner till min förvåning
att det ej medföljde fjärrkontroll i det sk hub paketet, det är lite magstarkt va?

Dom skickade ut en inspelningsbar box utan fjärrkontroll

Och Tele 2's telefonväxeln är stängd för ikväll, jag vill bara höra från er att det här är väldigt
onormalt

Permalänk
Medlem

Jag fick en TV hubb från Tele2 i lådan idag, den hade med en fjärrkontroll.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har just skaffat TV hub med Tele2 och finner till min förvåning
att det ej medföljde fjärrkontroll i det sk hub paketet, det är lite magstarkt va?

Dom skickade ut en inspelningsbar box utan fjärrkontroll

Och Tele 2's telefonväxeln är stängd för ikväll, jag vill bara höra från er att det här är väldigt
onormalt

Den är liten och vit, nästan "osynlig" mot vitt underlag som vit cellplast.
Normalt medföljer det en fjärris ja.
EDIT: Jaha du har fått en router. Nä då får du ingen fjärrkontroll.

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag fick en TV hubb från Tele2 i lådan idag, den hade med en fjärrkontroll.

Och det var en Tele2 WIFI Hub L2 du fick?

Är det tänkt att du ska rikta fjärrkontrollen mot huben aka routern
när du byter kanal? alltså måste ju routern stå nedanför tv'n som en vanlig tv box gjort, men
sladden från huben är ju kort och måste vara i närheten av lägenhetens fiberuttag vilket är i ett hörn!
långt bort från tv'n i mitt fall
Ska jag således byta kanal genom att rikta fjärrkontrollen in i väggen samtidigt som jag själv sitter vänd mot tv'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

när du byter kanal? alltså måste ju routern stå nedanför tv'n som en vanlig tv box gjort, men
sladden från huben är ju kort och måste vara i närheten av lägenhetens fiberuttag vilket är i ett hörn!
Ska jag således byta kanal genom att rikta fjärrkontrollen in i väggen samtidigt som jag själv sitter vänd mot tv'

Det är väl bara deras router? Du behöver deras TV Hub också har jag för mig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

när du byter kanal?

Nej, det behövs inte. Det är RF, inte infraröd.

Skrivet av Pamudas:

Precis, två olika paket skickas till dig. En med router och en med TV-box.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Får jag fråga om du är seriös eller skojar du med oss? Jag har upplevt många sådana här saker från dig angående ditt "tv äventyr" när du fyllt spaltmeter i trådar om övergången från marksänt till tv via bredbandet.

Du frågar alltså om det ingår en fjärrkontroll till en router? Nej har jag aldrig någonsin varit med om att det gör. Var får du "inspelningsbar tv box" ifrån? Det är en router du fått hem från tele2!

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Den ja, jag tänker mig att dom tänker sig att min inspelningsbara hårddisk här som dom
skickade ska ersätta huben? men den ersätter uppenbarligen inte, det ska bli kul att höra
deras förklaring imorgon

Jag fick inte med någon USB kabel till min hårddisk heller, jag antar att den finns
i hub paketet? som aldrig kom

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Får jag fråga om du är seriös eller skojar du med oss? Jag har upplevt många sådana här saker från dig angående ditt "tv äventyr" när du fyllt spaltmeter i trådar om övergången från marksänt till tv via bredbandet.

Du frågar alltså om det ingår en fjärrkontroll till en router? Nej har jag aldrig någonsin varit med om att det gör. Var får du "inspelningsbar tv box" ifrån? Det är en router du fått hem från tele2!

Jag bara spanar om framtidens teknik där man kommer rikta fjärrkontrollen direkt mot routern

Nejdå det är jag som har i huvudet blandat ihop routern med tv boxens funktion vilket är en direkt följd av att Tele 2 har defragmenterat mitt helhetsintryck genom att dom aldrig fick iväg grejerna på en och samma gång, man skickade en hårddisk utan USB sladd allra först, och när Tele 2 säger att jag nu har all utrustning jag behöver! då börjar min uppmärksamhetstörda hjärna istället för att notera vad som saknas, att hitta på & projicera lösningar hur dom tänkt utifrån dom delar som man givit mig.

Denna moderna VHS-box som tele 2 kallar för "Rec: Spela in nu, titta sedan" ska ligga ovanpå huben
https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub

Mitt undermedvetna fattar att inspelningsboxen inte är huben alltså felriktas mitt fokus mot routern istället
fram tills att den här nissen i tråden uppmärksammade att huben saknas ju

Tele 2 tror att jag har hämtat ut huben bergis eller att den levererades i samma paket som inspelningsbara boxen vilket den inte gjorde, så huben har gått tillbaka till deras lager, och varför jag inte hämtat ut den från första början i tid är för att dom schabblade när vi upprättade avtalet att dom inte fick med mitt telefonnummer, vilket ledde till att jag inte fick något sms eller att paketen dök upp i postnordappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag bara spanar om framtidens teknik där man kommer rikta fjärrkontrollen direkt mot routern

Nejdå det är jag som har i huvudet blandat ihop routern med tv boxens funktion vilket är en direkt följd av att Tele 2 har defragmenterat mitt helhetsintryck genom att dom aldrig fick iväg grejerna på en och samma gång, man skickade en hårddisk utan USB sladd allra först, och när Tele 2 säger att jag nu har all utrustning jag behöver! då börjar min uppmärksamhetstörda hjärna istället för att notera vad som saknas, att hitta på & projicera lösningar hur dom tänkt utifrån dom delar som man givit mig.

Denna moderna VHS-box som tele 2 kallar för "Rec: Spela in nu, titta sedan" ska ligga ovanpå huben
https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub

Mitt undermedvetna fattar att inspelningsboxen inte är huben alltså felriktas mitt fokus mot routern istället
fram tills att den här nissen i tråden uppmärksammade att huben saknas ju

Tele 2 tror att jag har hämtat ut huben bergis eller att den levererades i samma paket som inspelningsbara boxen vilket den inte gjorde, så huben har gått tillbaka till deras lager, och varför jag inte hämtat ut den från första början i tid är för att dom schabblade när vi upprättade avtalet att dom inte fick med mitt telefonnummer, vilket ledde till att jag inte fick något sms eller att paketen dök upp i postnordappen

Jag har haft en sådan box en gång i tiden faktiskt. Har dom alltså kvar den gamla boxen än Fast det var iof inte 4K och inspelningsbar funktion på den boxen jag hade vad jag kan minnas.

Du ställer boxen vid tvn och kör via wifi. Så du riktar fjärrkontrollen mot "tvn" om du väljer placera den där. Fjärrkontrollen kör över bluetooth iof. Så du kan rikta fjärrkontrollen hur du vill bara den är inom mottagningsområdet.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Lite onödigt förvirrande kan du väl tycka att det är att paketet med en menlös router
måste kalla sig Tele2 WIFI Hub L2 samtidigt som jag inte fått någon riktig hub som också måste heta hub

Och att tro att man ska kunna installera internet med hjälp av tele2s "Personlig Installationsguide"
genom att logga in på mina sidor gör en också besviken eftersom man ska välja utrustning som ska installeras
och givetvis så finns inte Tele2 WIFI Hub L2 utan enbart deras trådlösa Tele2 WIFI Hub L1 samt
telenors gamla routrar som inte kallades sig för hubar, därför förväxlar min hjärna saker och ting
när denna router kallar sig hub samtidigt.

När jag förväxlar saker är det alltid berättigat

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag har haft en sådan box en gång i tiden faktiskt. Har dom alltså kvar den gamla boxen än Fast det var iof inte 4K och inspelningsbar funktion på den boxen jag hade vad jag kan minnas.

Du ställer boxen vid tvn och kör via wifi. Så du riktar fjärrkontrollen mot "tvn" om du väljer placera den där. Fjärrkontrollen kör över bluetooth iof. Så du kan rikta fjärrkontrollen hur du vill bara den är inom mottagningsområdet.

Jag kommer inte alls att köra via wifi utan lägga en lång (nätverks)kabel som ska in i fiberdosan,

Detta ska jag göra efter att jag fått huben av tele2, nu har jag en router och en rec-box som jag inte kan göra så mycket med, utöver att installera internet och att döma av manualens ska det var plug and play och inga som helst aktiveringar vilket man får intryck av kommer i senare steg på installationsguiden på tele2's hemsida som jag inte kommer vidare i som sagt eftersom jag inte ska installera en trådlös funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Lite onödigt förvirrande kan du väl tycka att det är att paketet med en menlös router
måste kalla sig Tele2 WIFI Hub L2 samtidigt som jag inte fått någon riktig hub som också måste heta hub

Och att tro att man ska kunna installera internet med hjälp av tele2s "Personlig Installationsguide"
genom att logga in på mina sidor gör en också besviken eftersom man ska välja utrustning som ska installeras
och givetvis så finns inte Tele2 WIFI Hub L2 utan enbart deras trådlösa Tele2 WIFI Hub L1 samt
telenors gamla routrar som inte kallades sig för hubar, därför förväxlar min hjärna saker och ting
när denna router kallar sig hub samtidigt.

När jag förväxlar saker är det alltid berättigat

https://www.youtube.com/watch?v=YFawoiRABxE

Det är i princip bara koppla in nätverkskabeln och sedan brukar wifi lösenordet stå på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag kommer inte alls att köra via wifi utan lägga en lång (nätverks)kabel som ska in i fiberdosan,

Detta ska jag göra efter att jag fått huben av tele2, nu har jag en router och en rec-box som jag inte kan göra så mycket med, utöver att installera internet och att döma av manualens ska det var plug and play och inga som helst aktiveringar vilket man får intryck av kommer i senare steg på installationsguiden på tele2's hemsida som jag inte kommer vidare i som sagt eftersom jag inte ska installera en trådlös funktion

Varför vill du inte köra via wifi? Går iof lika bra att köra via kabel om du hellre vill det. Koppla in kabeln i tvboxen och sedan andra ändan i ett gult uttag på routern.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

https://www.youtube.com/watch?v=YFawoiRABxE

Det är i princip bara koppla in nätverkskabeln och sedan brukar wifi lösenordet stå på routern.

Tack

Nä jag ska koppla in nätverkskabeln till stationära datorn i routern istället (jävligt provocerande att tele2 deafult mode är att routern levereras med trådlösa funktionen påslagen)
Som jag förstår det kommer inte heller
hubben att måsta ansluta via wifi eftersom jag kommer dra en kabel mellan den och tv uttaget