Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Härligt!

Skam den som ger sig!

Ett tips är förresten att hålla sig borta från moderkortets "Secure Erase+"-funktion. Konstaterade på mitt moderkort att den tenderar att köra Secure Erase på en annan disk än den man väljer.

Glöm inte heller att installera chipset-drivrutiner. Var någon annan här nyligen som glömt det och då fick diverse prestandaproblem.

Det fungerar väl att göra när man installerat Windows gällande chipset drivrutiner?

Vad är secure erase?😅🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Det fungerar väl att göra när man installerat Windows gällande chipset drivrutiner?

Vad är secure erase?😅🤣

Du tar ner senaste chipset drivrutiner via MSI hemsida. Sök på ditt moderkort. Ta även för ljud och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Vad är secure erase?😅🤣

Eh behöver inte bry dig om secure erase, speciellt inte om du inte ska använda det

Du kan också ladda ner chipset drivrutiner från AMD.
https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Vad är secure erase?😅🤣

Ja, det gör man när man installerat Windows.

Är man inte van att installera Windows på en ny dator kan man dock missa att allt installera dem eftersom det mesta fungerar ändå, bara sämre.

Secure Erase är en metod för att rensa en disk från lagrad data. Har funnits länge, men används mycket för SSD:er numera eftersom de är svåra att rensa på ett bra sätt utan denna funktion (som säger åt disken att rensa sig själv). Problemet jag upptäckte var att den inte rensar rätt disk, vilket kan bli väldigt tråkigt. I mitt fall råkade just den disken vara tom, så jag hade löjligt stor tur.

Skrivet av Bazisten:

Du tar ner senaste chipset drivrutiner via MSI hemsida. Sök på ditt moderkort. Ta även för ljud och så

Jag tycker att det är bättre att köra med senaste chipset-drivrutinerna från AMD istället.

Däremot kan man plocka för ljud därifrån. Den är brandad märkte jag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det gör man när man installerat Windows.

Är man inte van att installera Windows på en ny dator kan man dock missa att allt installera dem eftersom det mesta fungerar ändå, bara sämre.

Secure Erase är en metod för att rensa en disk från lagrad data. Har funnits länge, men används mycket för SSD:er numera eftersom de är svåra att rensa på ett bra sätt utan denna funktion (som säger åt disken att rensa sig själv). Problemet jag upptäckte var att den inte rensar rätt disk, vilket kan bli väldigt tråkigt. I mitt fall råkade just den disken vara tom, så jag hade löjligt stor tur.

Jag tycker att det är bättre att köra med senaste chipset-drivrutinerna från AMD istället.

Däremot kan man plocka för ljud därifrån. Den är brandad märkte jag.

Fixat det nu!

Hur det ens är möjligt så har jag blandat ihop sladdarna till elutaget för min skärm och psu.

Denna tror jag är till min phanteks 1000w

Och denna är jag ganska säker är till min aoc skärm

Någon som vill hjälpa hur fan man kan se vilken som är vilken. Försökt googla, och testat streckkoden, men hittar inte. Stort tack, nu är det snart slut för idag🤯

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Fixat det nu!

Hur det ens är möjligt så har jag blandat ihop sladdarna till elutaget för min skärm och psu.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Någon som vill hjälpa hur fan man kan se vilken som är vilken. Försökt googla, och testat streckkoden, men hittar inte. Stort tack, nu är det snart slut för idag🤯

Ska inte spela någon roll, båda är specade till 16A 250V.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Fixat det nu!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Det där kablarna tillverkas som jag förstår av underleverantörer i stora volymer. De anpassas inte så mycket till hur mycket de olika enheterna drar eftersom det oftast är billigare att bara tillverka många av samma istället för att tillverka många olika varianter, även om den man tillverkar många av är onödigt påkostad i en del fall. Även en sådan kabel jag har från ett gammal 430W-nätagg (eller nåt sånt) hade en kabel med rating i storleksordningen 3500-4000W.

Kort sagt, det spelar ingen roll. Det är ju dock en bra vana att dubbelkolla ratingen på kabeln om man är osäker.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q