Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Microsoft var nära att lägga ned Xbox 2021

Permalänk
Melding Plague

Microsoft var nära att lägga ned Xbox 2021

Istället för att köpa upp Zenimax och Activision kunde Microsoft ha lagt ned hela Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nånstans måste man tyvär satsa på en bra produkt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nånstans måste man tyvär satsa på en bra produkt också.

Precis och det går inte att köpa sig framgång heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jodå men du måste köpa upp en ganska stor del av marknaden.

Permalänk
Medlem

Msn tänker ju att den där miljarden kunde använts bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jodå men du måste köpa upp en ganska stor del av marknaden.

När det kommer till spelmarknaden så har vi sätt om och om igen att det kommer bara dyka upp nya studios med kompetens från dom uppköpta studiorna som sedan släpper super bra spel. Så du kan nog inte köpa upp såpass mycket av marknaden så att du kommer vinna. Som tur är.

Permalänk
Medlem

Xbox är egentligen lika bra som PS5. Inget fel på hårdvaran. Problemet är att Halo och Gears och sånt inte är så populärt som det en gång var. Och då de sabbade One generationen och alla skaffade PS4 så köpte folk PS5 för att kunna köra deras PS4 spel.

Men jag har båda och skillnaden känns minimal. Båda har bra SSD och liknande prestanda. Men PS5 har fler spel. Genshin imoact kol till Xbox nyligen medan PS5 haft det länge och redan hunnit få fler liknande spel som Wuthering Waves. Sen kan man ju köra allt på PC dessutom numera. Men själva konsolen som sådan har jag inte mycket att klaga på. Gillar kontrollen mer än PS5 också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Xbox är egentligen lika bra som PS5. Inget fel på hårdvaran. Problemet är att Halo och Gears och sånt inte är så populärt som det en gång var. Och då de sabbade One generationen och alla skaffade PS4 så köpte folk PS5 för att kunna köra deras PS4 spel.

Men jag har båda och skillnaden känns minimal. Båda har bra SSD och liknande prestanda. Men PS5 har fler spel. Genshin imoact kol till Xbox nyligen medan PS5 haft det länge och redan hunnit få fler liknande spel som Wuthering Waves. Sen kan man ju köra allt på PC dessutom numera. Men själva konsolen som sådan har jag inte mycket att klaga på. Gillar kontrollen mer än PS5 också.

Även på PC är Microsofts store en total katastrof. Dom klarar inte ens av att göra en funktionsduglig store på deras eget operativsystem. Hade det inte varit för bra erbjudanden på gamepass hade ingen rört det med tång och som det är nu är det ingen som rör det en sekund efter dom spelat klart deras "gratisspel" på gamepass.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inget fel på Series X. Däremot är det ganska mycket fel på Series S.

Permalänk
Medlem

Känns som dom har redan lagt ner Xbox, Fable är inte ens släppt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Även på PC är Microsofts store en total katastrof. Dom klarar inte ens av att göra en funktionsduglig store på deras eget operativsystem. Hade det inte varit för bra erbjudanden på gamepass hade ingen rört det med tång och som det är nu är det ingen som rör det en sekund efter dom spelat klart deras "gratisspel" på gamepass.

Vad är det för fel på MS Store?

Skrivet av V5er:

Nej, det är inget fel på Series X. Däremot är det ganska mycket fel på Series S.

Vad är det för fel på Series S?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

ändå skönt när man funderar på äsh vi lägger ner , eller hmm ska vi satsa "1000" miljarder ?

Äsh va fan, vi lägger 1000 Miljarder. 0_0

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Series S bara 4 teraflops och bara 10 GB minne fungerar som ett ankare för Series X med sina 12 teraflops och 16 GB minne då spelen måste funka på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Series S bara 4 teraflops och bara 10 GB minne fungerar som ett ankare för Series X med sina 12 teraflops och 16 GB minne då spelen måste funka på båda.

Är ju som att det finns två olika datorer. Man får ha olika grafikinställningar bara ju. Borde inte vara så svårt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är ju som att det finns två olika datorer. Man får ha olika grafikinställningar bara ju. Borde inte vara så svårt

I teorin ja men inte i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Man kan inte förvänta sig evig tillväxt heller. Jag är ärligt talat förvånad att man inte har lagt ned konsolen än och gått all-in på streaming och försäljning på övriga plattformar. Det har visat sig vara väldigt framgångsrikt att lansera spelen på bl.a. Playstation och man skjuter sig bara i foten om man försöker att begränsa försäljningen till en plattform som utgör en minoritet av marknaden.

Just nu spelar jag till exempel Indiana Jones (på PC) som är ett riktigt kanonspel! Hade jag kunnat spela det på PS5 hade jag gjort det och det hade garanterat sålt som smör men av någon anledning tänkte man att det skulle vara gynnsamt att inte släppa spelet till PS5 för tillfället… 🤷‍♂️

Jag har försökt verifiera statistiken nedan men Circanas hemsida är lite svårnavigerad. Om vi förutsätter att den stämmer så visar det rätt tydligt att Xbox-exklusivitet är ekonomiskt självmord.

Skrivet av dagas:

Den stora skillnaden är att de flesta utvecklare prioriterar att optimera sina spel till PS5 eftersom det är den största plattformen. Series X är den bättre konsolen rent hårdvarumässigt och den klarar av att bruteforca fram bäst prestanda i en del spel men i många andra titlar presterar den sämre trots att den inte borde det sett till hårdvaran.

Nästa konsolgeneration blir nog den sista innan vi helt går över till strömmade spel och då spelar plattformen mindre roll.

Skrivet av Palme_570:

ändå skönt när man funderar på äsh vi lägger ner , eller hmm ska vi satsa "1000" miljarder ?

Äsh va fan, vi lägger 1000 Miljarder. 0_0

Definitionen av uttrycket "go big or go home!". 😁

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kommer på en sak på rak arm som är ganska viktig för mig: moddar. Jag har Game Pass Ultimate där jag laddat ner spel från MS Store, men har ändå gått och köpt spelet på Steam istället för att kunna modda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

I teorin ja men inte i verkligheten.

Vad då inte i verkligheten? Förklara mer i så fall och inte bara X terraflopp, det säger mig ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

Microsoft Store har ett otroligt långsamt gränssnitt, kombinerat med minst lika långsamma nedladdningshastigheter. Det kanske räcker för att konkurrera med PS Store, som historiskt sett också varit seg, men det är ljusår ifrån Steam, EA Launcher eller EGS. Hur många gånger har man inte stirrat på en nedladdning i MS Store som maxar ut vid runt 22 MB/s, medan Steam utan problem kör på i 60 MB/s.

När det gäller Series S är konsolen för långsam och håller tillbaka utvecklingen för många spel. Moderna exempel som Baldur's Gate 3, Palworld och Wukong kunde ha släppts parallellt med PC-utgåvan – eller strax därefter – om Series X varit den enda konsolen att ta hänsyn till. Men Microsofts krav på att spelen ska fungera likvärdigt på Series S skapar problem för utvecklare, som antingen tvingas kompromissa eller väljer att ignorera Xbox-plattformen helt.

Microsoft har en rejäl uppförsbacke med sitt Xbox-varumärke. Game Pass är ett starkt kort, men butiken behöver en totalrenovering. Kravet på "feature parity" mellan Series S och X måste skrotas, och deras egna spelstudior måste börja leverera storslagna titlar i tätare intervaller för att kunna mäta sig med Sonys konsekventa utbud av högkvalitativa titlar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

I övrigt är styret av Xbox-studiorna katastrof. De sitter på en guldgruva och skulle kunna släppa stortitlar varje månad, men av någon anledning tar det tio år att göra ett Elder Scrolls-spel, och innan det är släppt kan man inte göra klart ett nytt Fallout som har medvind nu när den går som serie på Amazon Prime. Ridå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MS Store ofta högre krav än spelen i sig (tänk Windows 10 22H2), där även spel på MS Store har betydligt högre systemkrav än på exempelvis GOG, Epic och Steam.

Sen saknar jag helt kontroll över mina spel köpta på MS Store.

På Xbox kan jag köpa begränsningarna, men på datorn vill jag ha mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Microsoft Store har ett otroligt långsamt gränssnitt, kombinerat med minst lika långsamma nedladdningshastigheter. Det kanske räcker för att konkurrera med PS Store, som historiskt sett också varit seg, men det är ljusår ifrån Steam, EA Launcher eller EGS. Hur många gånger har man inte stirrat på en nedladdning i MS Store som maxar ut vid runt 22 MB/s, medan Steam utan problem kör på i 60 MB/s.

När det gäller Series S är konsolen för långsam och håller tillbaka utvecklingen för många spel. Moderna exempel som Baldur's Gate 3, Palworld och Wukong kunde ha släppts parallellt med PC-utgåvan – eller strax därefter – om Series X varit den enda konsolen att ta hänsyn till. Men Microsofts krav på att spelen ska fungera likvärdigt på Series S skapar problem för utvecklare, som antingen tvingas kompromissa eller väljer att ignorera Xbox-plattformen helt.

Microsoft har en rejäl uppförsbacke med sitt Xbox-varumärke. Game Pass är ett starkt kort, men butiken behöver en totalrenovering. Kravet på "feature parity" mellan Series S och X måste skrotas, och deras egna spelstudior måste börja leverera storslagna titlar i tätare intervaller för att kunna mäta sig med Sonys imponerande utbud.

Jag tycker inte att Microsoft store är så långsamt, men om det är det för dig så va synd. Nu testade jag o hämta hem ett spel från MS och det går i över 700 Mbps (har 1000/1000 lina) så går inte långsamt för mig

Går jag via Microsoft Store kan jag inte se hastigheten den hämtar hem spelet i, det går i Xbox appen

Skrivet av walkir:

Sen saknar jag helt kontroll över mina spel köpta på MS Store.

Vad för kontroll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den är seg som sirap.

Du blir "utloggad" hela tiden (fast det är samma konto som windows du fortfarande är inloggad på) och det går inte att logga in igen utan att du startar om appen typ 5 gånger.

Nerladdningar av spel tar lång tid, hakar upp sig, försvinner m.m. och av det man ser i appen så har man 0 överblick vad som händer.

Söka på spel är typ omöjligt, du kan inte söka på namn eller på kategori eller pris eller något och om du väl får fram ett spel så får du 0 info om spelet. Du får se typ 4 screenshots från spelet och namnet inget annat. Vad det är för typ av spel, hur nytt det är, om det är liknande något annat du spelat, om det finns olika versioner av det eller om det ingår i något paket/erbjudande, om det finns nå dlc eller föregående spel i serien m.m.m.m.m.m.

Ja skulle kunna skriva en bok om allt som är värdelöst med ms store men varför inte prova själv istället så märker du på typ 5min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad då inte i verkligheten? Förklara mer i så fall och inte bara X terraflopp, det säger mig ingenting.

Det värsta är minnesmängden. Du kan inte göra lika mycket med 10 GB jämfört med 16 GB. Dessutom bara en tredjedel av gpu-kraften. Det är inte bara att sänka grafikinställningarna.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Är det alltså spel exklusiviteten som är så het på PS5? Jag tycker det finns hur mycket spel som helst med gamepass på Series X. Men känner väl egentligen att det känns som där brukar saknas de lite lättsammare spelen som jag inte behöver lägga 5h på allt annat än spelet för att komma igång.

Vill jag t.ex. köra ett bilspel så vill jag rejsa på lite banor och inte köra runt halva stan och kalibrera min bil i 2h innan jag får köra ett lopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

När det gäller Series S är konsolen för långsam och håller tillbaka utvecklingen för många spel. Moderna exempel som Baldur's Gate 3, Palworld och Wukong kunde ha släppts parallellt med PC-utgåvan – eller strax därefter – om Series X varit den enda konsolen att ta hänsyn till.

Palworld finns även till Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Den är seg som sirap.

Du blir "utloggad" hela tiden (fast det är samma konto som windows du fortfarande är inloggad på) och det går inte att logga in igen utan att du startar om appen typ 5 gånger.

Nerladdningar av spel tar lång tid, hakar upp sig, försvinner m.m. och av det man ser i appen så har man 0 överblick vad som händer.

Söka på spel är typ omöjligt, du kan inte söka på namn eller på kategori eller pris eller något och om du väl får fram ett spel så får du 0 info om spelet. Du får se typ 4 screenshots från spelet och namnet inget annat. Vad det är för typ av spel, hur nytt det är, om det är liknande något annat du spelat, om det finns olika versioner av det eller om det ingår i något paket/erbjudande, om det finns nå dlc eller föregående spel i serien m.m.m.m.m.m.

Ja skulle kunna skriva en bok om allt som är värdelöst med ms store men varför inte prova själv istället så märker du på typ 5min.

Jag har använt MS Store en del och jag har inte märkt sedan de uppdaterade storen för något år sedan att den skulle vara väldigt seg eller så. Spel däremot brukar jag gå via Xbox appen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Microsoft har en rejäl uppförsbacke med sitt Xbox-varumärke. Game Pass är ett starkt kort, men butiken behöver en totalrenovering. Kravet på "feature parity" mellan Series S och X måste skrotas, och deras egna spelstudior måste börja leverera storslagna titlar i tätare intervaller för att kunna mäta sig med Sonys konsekventa utbud av högkvalitativa titlar.

Sony har väl knappt släppt några större mängder spel till PS5? Är väl lika många som MS släppt till Series-konsolerna om man räknar på det?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

I övrigt är styret av Xbox-studiorna katastrof. De sitter på en guldgruva och skulle kunna släppa stortitlar varje månad, men av någon anledning tar det tio år att göra ett Elder Scrolls-spel, och innan det är släppt kan man inte göra klart ett nytt Fallout som har medvind nu när den går som serie på Amazon Prime. Ridå.

Precis. Inte hjälper det att de spel de väl släpper är i mestadels ganska risigt skick, tekniskt och/eller innehållsmässigt.

Tycker de skulle ha lagt ner Xbox när de väl hade möjligheten. Microsoft har visat gång på gång att de inte har med spel att göra. Det är knappt de kan skapa ett fungerande operativsystem att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för kontroll?

Backup, sparfiler, mods, versionshantering?