Vill bli cad-konstruktör, yh eller högskoleingenjörs utbildning?

Permalänk

Vill bli cad-konstruktör, yh eller högskoleingenjörs utbildning?

Tjena är intresserad av att bli cad-utvecklare/konstruktör. Har suttit och läst, kollat utbildningar och står nu mellan Högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik på Uppsala universitet (3 årig utbildning) eller CAD-konstruktör inom mekanik på teknikhögskolan (2 årig, yh).

Det som lockar med yh utbildning är praktiken och att man ska kunna komma ut i arbetslivet ganska snabbt men när jag kollar på jobbannonser så verkar många efterfråga minst en 3-årig utbildning. Har kollat runt lite och vissa säger att man ska skita i yh-utbildningen eftersom du inte kommer utvecklas på jobbet och blir fast i samma position år efter år medan andra säger att yh-utbildning är guldvärt eftersom man kom snabbt ut i arbetslivet och kan mycket mer praktiska saker än de som har gått en universitet-/högskoleutbildning. Någon annan sa att med universitetsutbildning får du en högre ingångslön men att om du tar en yh-utbildning kan du lött arbeta upp dig, bara du visar framfötterna. Känner att jag inte blir så mycket klokare så tänker att jag prövar här.

Någon som jobbar som cad-utvecklare och har något tips? Skulle va skönt att slippa ta en 3-årig utbildning (igen) men om yh-utbildning är värdelöst så är det bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Jag gick Nackademin som byggingenjör med inriktining anläggning mellan 2015-2017. Bästa jag gjort. Hade två grymma praktikplatser och jobbar tack vare chefen på andra praktiken på en av de största teknikkonsulterna idag.

Dock är byggbranschen inte i sitt bästa läge just nu. Många konsultbyråer har anställningsstopp på nyexade och många som har svårt att få praktikplatser.

Det är lite olika på olika bolag men till exempel WSP hade olika ingångslöner beroende på vilken utbildning du gått och då klassas YH som lägst.
Dock är detta på byggsidan så vet inte riktigt vilken bransch du ska in i.

YH var det bästa jag gjort iallafall då jag fick precis den utbildning jag behövde för att kunna starta. Men 80% av det du behöver lära dig gör du på praktikplatsen genom att visa framfötterna och genom att lära dig programvaror på sidan om skolan.

I skolan är det mest teori och en superbasic kurs i CAD.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Du bör absolut satsa på en ingenjörsutbildning. Detta för att dels få en bredare teoretisk grund att stå på, för det kommer du behöva om du vill arbeta med någon form av utveckling, och dels för att ha större möjligheter till arbete, många konsultföretag har exempelvis ingenjörsutbildning som krav.

Ingångslöner skiljer bara några tusenlappar mellan YH/BSc/MSc, men du kommer ha lättare att få mer avancerade arbetsuppgifter och i förlängningen högre lön som ingenjör. Sen är maskinare inte speciellt välbetalda jämfört med tex. ingenjörer inom IT, men det är oftast en stabil bransch.

En sak som du ska ta med dig och ägna en del fritid åt är att bli bra på att göra och förstå ritningar. Ritteknik är något som förbises i stor utsträckning på högskolan, där vill man mest arbeta med de senaste flashiga funktionerna i CAD-systemen (har själv läst över 100hp CAD, och kanske 10% inkluderade ritteknik). Men verkligheten är en annan, du kommer troligtvis spendera en stor del av din arbetstid med att gör just ritningar. Så plugga in ritteknikböckerna så du kan dem utan och innan. Ett extra plus är om du har koll på hur det fungerar i en verkstad med tillverknings- och bearbetningstekniker mm.