Nu är GIMP 3.0 här – efter 21 år

Permalänk
Melding Plague

Nu är GIMP 3.0 här – efter 21 år

GIMP 3.2 väntas släppas redan inom ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MiTt PhOtOsHoP-aRbEtSfLöDe FuNgErAr InTe

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använder inte bild redigeringsprogram så ofta men innan var det omöjligt att få något vettigt gjort utan photoshop. Härom veckan laddade jag ner GIMP igen för varför inte? Ser i princip ut som photoshop gjorde för 5-7 år sen. Väldigt enkelt och bra program. Så nog för att photoshop förmodligen kan göra mera och snabbare. Men GIMP fungerar nog så bra att det flesta faktiskt inte skulle behöva photoshop idag. Med det sagt jobbar du med bilder lär du inte sitta med GIMP

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

MiTt PhOtOsHoP-aRbEtSfLöDe FuNgErAr InTe

Gimp och LibreOffice är två användargränssnitt jag drömt mardrömmar om, hoppas de lyckats få till en förbättring.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Använder inte bild redigeringsprogram så ofta men innan var det omöjligt att få något vettigt gjort utan photoshop. Härom veckan laddade jag ner GIMP igen för varför inte? Ser i princip ut som photoshop gjorde för 5-7 år sen. Väldigt enkelt och bra program. Så nog för att photoshop förmodligen kan göra mera och snabbare. Men GIMP fungerar nog så bra att det flesta faktiskt inte skulle behöva photoshop idag. Med det sagt jobbar du med bilder lär du inte sitta med GIMP

Jag höll på mycket med redigering för 20 år sedan. Var ganska duktig på Photoshop för en entusiastisk hobbyist och det kändes helt naturligt efter alla timmar i det. Någonstans i övre tonåren började jag hålla låda om att FOSS var framtiden och hur piratkopiering (likt privatkopiering) inte skadade i den utsträckning som jakten efter förövarna gjorde. Bestämde mig i samband med det att byta till alternativ mjukvara och lära mig dem. Naturligtvis blev jag aldrig lika bra på GIMP som Photoshop men jag har alltid lyckats nå ett resultat som varit dugligt. Även lärt mig använda rätt mjukvara till rätt aktivitet, Photoshop användes till mycket som man borde gjort i Illustrator men Krita och andra alternativ hjälper en där.
Var mest ett lågt sätt att säga att varken GIMP eller Photoshop behöver vara rätt men det känns dumt för en entusiastisk hobbyist att snöa in på Photoshop idag likt man gjorde förr. Som artist kanske man rent av kan få leva på sitt arbete om man inte låter Adobe träna sin AI på det.

Permalänk

Använder det nästan dagligen för att göra memes på jobbet

Permalänk
Medlem

Föredrar https://www.photopea.com/ över GIMP för enklare grafiska ingrepp. Mycket mer lik Photoshop i funktioner, menyer och arbetsflöde.

Permalänk
Medlem

Jag har använt The Gimp under Linux sedan det kom, i princip. Innan dess brukade jag använda TV Paint under Windows och på Amiga, och innan dess Deluxe Paint. Så jag har aldrig vant mig vid Photoshop.

Har nyligen början använda en version under Windows på jobbet som skiljer sig lite i användargränssnittet från den version jag använt under Linux, och det gör mig något långsammare när ,jag måste leta upp var verktygen finns någonstans.
Hoppas att det inte blivit fler ändringar av den typen. Istället hoppas jag att utvecklarna valt att gå sin egen väg och göra saker intuitiva att använda framför att kopiera Photoshop.
När jag senast hörde om The Gimp 3.0 för ... tio år sedan eller så, så var det meningen att de stora förändringarna skulle vara under huven: bättre hantering av olika färgrymder, bättre användning av modern hårdvara, och sånt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Den enda gimp jag känner till.
https://m.youtube.com/watch?v=CzewInPpBAw

Permalänk
Medlem

Använder mest Gimp för enklare saker, allt från att beskära eller skala om bilder till att göra enklare thumbnails för Youtube-videos, vet inte hur relevanta de nya funktionerna kommer vara för mig.

Om något känner jag nästan bara mer oro för att förändringar i UI:t ska leda till att jag inte hittar de få funktioner jag brukar använda

Men visst, har ju länge tittat på versions-numret och funderat på när den där 2:an egentligen ska bytas mot en 3:a, så lite nyfiken är man väl kanske ändå.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Gimp så mycket med åren då paint har tagit över det mesta. Men får väl ta att installera Gimp på Ubunto datorn och se.
Tycker det är värdesättande med folk som gör något utan att ens tjäna pengar på det. De folket vet vad annat folk vill ha utan utgifter.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Efterlängtat! Inte för att jag redigerar mina bilder så hårt att inte Lightroom och Photolab räcker till, men i enstaka fall kan ju lagerhantering vara rätt så trevligt att ha, så förhoppningsvis duger det utmärkt för min del.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Fullkomligen älskar Gimp och har som många använt det i flera år, både privat och på jobb.
Men för 2v sedan blev det stopp på jobb med gratisprogram, så jag fick hela Adobe CS paketet

Totalt onödigt och overkill, dyrt och en nedgradering för det jag använder det till.
Men får säga att PS är klart bättre på att utnyttja pc:ns resurser.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Kan Gimp göra cirklar nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Jag har kört GIMP i 25 år nu. Det kan allt man behöver och det levererar alltid. 😍

Permalänk

Om GIMP skulle kopiera arbetsflödet från Photoshop eller Photopea när det gäller editering av RGB kanalerna, Alpha kanalen och Lager så skulle detta vara en No Brainer på en gång, det är stort sätt det enda som egentligen hindrar gå över till GIMP.

GIMP är riktigt bra, men saknar flödet som är rätt bra i Photopea och Photoshop. GIMP skulle i detta fall helt på ett slag förmodligen döda Adobes Photoshop. Alla skulle förmodligen gå över till GIMP över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kan Gimp göra cirklar nu för tiden?
<Uppladdad bildlänk>

Det är väl lite som vanligt; om kravet är att det ska finnas ett "shape tool" motsvarande det i Photoshop så blir svaret såvitt jag känner till fortfarande nej, men om du bara behöver verktygen för att rita en cirkel så är ju svaret ja.

(Vet inte i vilken mån frågan var på riktigt, och/eller att någon annan uppfattade den som på riktigt)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Gött som jag längtat. Jag ser det som självklart att folk som jobbar väldigt mycket med datorgrafik på jobbet kan få Photoshop om de vill ha det. För oss andra så blir denna mjukvara ihop med all annan mjukvara rätt så dyrt.

För min egen del var jag förut bra på Photoshop jämfört emot helt vanliga datanördar, jag satt där och pillade en hel del.
Sedan blev det andra program när jag ej hade Photoshop och jag stör mig rejält på att saker för mig tar 5 gånger så lång tid idag som förr, delvis att jag har glömt, men även att jag ej tyckte gamla Gimp var så användarvänligt.

Permalänk
99:e percentilen

Kul! GIMP har alltid känts begränsat och svåranvänt för mig, så ser fram emot att prova detta nya förbättrade UI och förstås icke-destruktiv redigering!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Som artist kanske man rent av kan få leva på sitt arbete om man inte låter Adobe träna sin AI på det.

Ja målet är kanske inte att alla ska behöve Photoshop, utan att Photoshop inte ska behöva någon.

Skrivet av Findecanor:

Jag har använt The Gimp under Linux sedan det kom, i princip. Innan dess brukade jag använda TV Paint under Windows och på Amiga, och innan dess Deluxe Paint. Så jag har aldrig vant mig vid Photoshop.

Har nyligen början använda en version under Windows på jobbet som skiljer sig lite i användargränssnittet från den version jag använt under Linux, och det gör mig något långsammare när ,jag måste leta upp var verktygen finns någonstans.
Hoppas att det inte blivit fler ändringar av den typen. Istället hoppas jag att utvecklarna valt att gå sin egen väg och göra saker intuitiva att använda framför att kopiera Photoshop.
När jag senast hörde om The Gimp 3.0 för ... tio år sedan eller så, så var det meningen att de stora förändringarna skulle vara under huven: bättre hantering av olika färgrymder, bättre användning av modern hårdvara, och sånt.

DeluxePaint var nog just mer lämpligt för måleri. Jag gick från det till Paintshop. Och fick alltid känslan av att Photoshop snarare var just ett retuscheringsverktyg som folk av oklar anledning ofta använde även för att skapa bilder. Numera är det Krita som jänns som den mest uppenbara fortsättningen.

Visst kunde man fortsätt riskera nya helt kommersiella alternativ som Painter tex som även de i sin tur riskerar antigen bli allt mer oanvändbara (som Paintshop, vilket till sist började utvecklas till ett Photoshop LE..) eller nedlagda utan möjlighet till räddning. (Vilket också hände, som ett resultat av det andra antagligen)

Öppenheten medger åtminstone en viss grad av stabilitet och säkerhet. Även om mer kommersiella intressen säkert skulle påskynda utvecklingen. För nu ligger den biten mest på företag som ser begränsningarna och riskerna. Vilket visserligen har orsakat vissa synergier.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När GIMP 2.0-betorna började dyka upp var planen att lära mig verktyget. Det gick...sådär.

Kanske dags nu med 3.0?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu men inom ett år?

Permalänk
Medlem

Har hållt ett öga på Gimp som alternativ till prenumerations photoshop. Testade nu men nää. Fungerar inte så som jag brukar arbeta. =/

Permalänk
Medlem

Jag också, kommer att testa Gimp igen.
Det blir inte lätt att glömma det fina flytet jag haft, med Photoshop, i tjugo år nu.

Permalänk
Medlem

Använder GIMP för att koventera bilder.. Även ett program som hetter Krita. På hemsidor som rankar olika program inom linux världen där har krita fått bättre betyg än GIMP.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Gimp och LibreOffice är två användargränssnitt jag drömt mardrömmar om, hoppas de lyckats få till en förbättring.

Jag tycker tvärt om. Speciellt LibreOffice var gränssnitt känns helt överlägset mer användarvänligt än motsvarigheten från Microsoft.

Frågan är om Gimp nu jobbar i 16 bits format? Tidigare var begränsningen 8 bit per färgkanal. Någon som har koll på detta?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Vägrar hyra! Adobes svit för att pilla bilder på hobbynivå. Älskar Lightroom men inte så mycket och inte har Adobe brytt sig om att utveckla modul för att hantera Fuji's RAW bilder utan hanterar bilderna som att de var tagna med en CMOS.

Lär mig hellre Gimp on betalar för PS, men sörjer att det inte går att köpa en modern Lightroom.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Vägrar hyra! Adobes svit för att pilla bilder på hobbynivå. Älskar Lightroom men inte så mycket och inte har Adobe brytt sig om att utveckla modul för att hantera Fuji's RAW bilder utan hanterar bilderna som att de var tagna med en CMOS.

Vad har du för Lightroom alternativ?

Om du inte har en väldigt gammal kamera så är de tagna med en CMOS. Kameror äldre än 2010 är i regel alltid CCD kameror.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad har du för Lightroom alternativ?

Om du inte har en väldigt gammal kamera så är de tagna med en CMOS. Kameror äldre än 2010 är i regel alltid CCD kameror.

Fuji spegellösa kameror använder foveon sensorer vilket enkelt sett är tre sensorer staplade på varandra, en för varje kanal. Nu är ju långt ifrån världens största kameratillverkare men stora nog för att Adobe ska bry sig kan jag tycka.
Jag kör DxO Photolab 7 för att hantera raw och det är i princip ett alternativ. Det är lätt bättre på "framkallning" än Lightroom men Catalogsidan känns lite sämre. Men det är en engångskostnad istället för rent your software a la Adobe.

Tidigare har jag testat Darktable och RawTherapee men jag tycker tyvärr de känns bakvända på något sätt och jag blev inget fan själv.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nu men inom ett år?

3.0 nu, 3.2 inom ett år