Köpråd monitor (icke-gaming) större än 27 tum

Permalänk

Köpråd monitor (icke-gaming) större än 27 tum

Dags att skaffa ny skärm.
Idag kör jag DELL U2715H som har 27 tum och 2560 × 1440 resolution, funkar okej men dags att skaffa nåt trevligare.

Ska användas som enda externa skärm till min Macbook M1 Pro som jag använder i jobbet för webbutveckling.
Samt till min supergamla trötta Windows-dator (där får jag begränsa upplösningen lite för att den ska orka).

* gamingprestanda är oviktig
* Bra färgåtergivning vore trevligt - funderar på OLED men vet inte riktigt hur det valet påverkar VärdeFörPengarna
* Större än 27 tum, max 34 tum
* Max 10.000kr, men tänkte mig snarare runt 6.000kr
* Ingångar: kräver HDMI (Kopplar ibland in en raspberryPi) och displayPort (för windowsdatorn), gärna senaste Thunderbolt men det är inget krav
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?106039=108253&b_3938=1...

Tänkte bara höra om ni har några tips, tester, recensioner att spana in

Eller avgörande frågor jag kan fundera på som gör att jag kan narrow it down till färre modeller att välja mellan.

Det jag letar efter är tips i stil med "A är en toppmodell för 9000kr men B är nästan lika bra och är nu på rea för 5000kr om du kan klara dig utan funktion X"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av flygande dadeln:

Det jag letar efter är tips i stil med "A är en toppmodell för 9000kr men B är nästan lika bra och är nu på rea för 5000kr om du kan klara dig utan funktion X"

Vore det inte härligt, eller hur. Du har ju in princip skrivit ekvationen. Nu kan vi räkna lite på den.

Det finns 3000+ olika skärmar på nordiska marknaden, förmodligen fler om man räknar allt som kan köpas över nätet. Av dessa är det 1500+ som är inom 27–34 tum. Så för att kunna svara på denna till synes enkla frågeställning måste man ha koll på alla individuella 1500+ olika modeller och hur bra varje modell A mot B är enligt alla de kriterier som räknas till "bra", det vill säga bra på vad för något(?) enligt principen om funktion X. Det finns många kriterier för funktion X. Skärmar är bra på olika saker, så att fråga efter en bra skärm är som att fråga efter "bra byxor". Bra för vad? Bröllop? Fjällturen? Sitta hemma i soffan och äta chips?

Man måste dessutom känna till vad varje av dessa 1500+ olika modeller kostar i butik. För att sedan veta vilka butiker, som just nu har rea på dessa modeller. Det torde finnas flera dussin ÅF bara i Sverige. Om inte hundratals ifall man räknar in alla nätshoppande och dropshipping.

Ergo, för att svara på den frågan och den ekvation du ställt upp måste man ha koll på någon miljard permutationer av jämförelser och priser. Man måste veta exakt hur bra var och en av dessa 1500+ modeller är på olika funktioner. Dessutom behöver man någons slags omnipotent koll över priserna i varje butik just den stund du ställer frågan. Imorgon är det kanske andra priser.

---

Så det du frågar efter och så många andra frågar efter går inte att svara på. Vad man däremot kan svara på är sådant som användningsområden och inom vilka kategorier av skärmar man vända sig mot. Avgränsa urvalet. När man finner urvalet kan man man avgränsa ytterligare, likt att välja skärmar vilka är testade och bekräftade. Där man vet vad tack vare tester vad man faktisk får för produkt. Sedan börjar man jämföra priser.

Du har en prisjaktlista med 172 produkter. Majoriteten i lista är 21:9-spelskärmar. Är det vad du söker? För att gräva vidare behöver du kolla vilka av dessa som är testade och bekräftade. Ignorera resten för de är alltid chansningar.

Så lite pointers:
Din DELL U2715H är en fullt duglig skärm. Köper du något motsvarande idag med 1440p och IPS kommer du köpa samma skärm på nytt. Skärmar blir sällan bättre utan det är samma kvalitet för mindre pengar

• Vill du ha något trevligare än DELL U2715H måste du definiera vad som ska vara trevligare

• Allting har HDMI så det är närmast en icke-fråga. Matchningen ligger snarare på annat plan, likt kapaciteten man vill uppnå.

34 tum är alltid 21:9 och är det vad du behöver? 3440x1440 på 34-tum är exakt som din U2715H fast 33% bredare

• OLED ger kontrast (svart är alltid svart) och spelupplevelser. De har nackdelar och man accepterar oftast dessa nackdelar för att nå den överlägsna kontrasten. Är detta vad du söker?

• IPS är normen för allround- och arbetsskärmar. Ignorera annat

• De flesta IPS:er följer sRGB/rec709-färgstandard väl. Andra krav på färger kräver andra skärmar. Måste testas per produkt så därför kommer man aldrig i från detta med att läsa tester.

Generellt skulle jag peka med hela handen mot 4K-skärmar, särskilt om du kör MacOS och vet vad Macbookens skärm ger dig. Det är inga problem med 4K/UHD på en äldre PC så när som ifall din gamla Windows-dator är en häst och vagn som kör Windows 95 eller liknande. Då är det alltid frågan om man ska låta så gammal hårdvara hålla den moderna datorn tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag sitter också och funderar på en uppgradering.
Ska man sikta på 27" 4K med 163 ppi eller 32" 4K med endast 138 ppi?
Du har precis som jag, en 27" 1440p skärm idag vilket ger 108 ppi.
ppi = Pixels Per Inch

Jag kommer att gå vidare med en 4K skärm.
Jag tror en 32" 4K kommer passa mig som bäst som arbetar mycket med ritningar/CAD
MEN det vore ju trevligt med 163 ppi på en 27" 4K skärm..... suck

Jag har kommit fram till att det kommer bli en av nedan tre märken Dell, LG, BenQ
Det här med quality control / IPS bleed m.m verkar inte gå att riktigt undgå.
Undantaget att man köper någon svindyr designer skärm från EIZO för 25 tkr.
Annars verkar det ärligt talat bara vara ett lotteri.

32" modeller
Dell U3225QE - Senaste varianten med IPS Black och 120Hz, kostar 12-13 tkr, går bort.
Dell U3223QE - IPS Black 9032 kr på Proshop
LG 32UQ850 - Senaste varianten med IPS Black 6697 kr på Proshop
Mest prisvärd = 32UQ850 för 6697 kr

27" modeller
Dell U2725QE - IPS Black 120hz 9990 kr på Proshop
Dell U2723QE - IPS Black 6088 kr på Proshop
LG 27UQ850 - IPS Black 5217 kr på Proshop
LG 27UP850 - Utan IPS Black - 3968 kr på Proshop.
Mest prisvärd = 27UP850 för 3968 kr

Här finns en väldigt bra comparison video mellan U2723QE och 27UQ850
Jag ser ingen märkbar skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=mwDcxhGOeQg

Och för att göra allt ännu lite knepigare kan du jämföra 27UQ850 med en äldre modellen 27UP850 som saknar IPS Black.
Ser du någon skillnad? Jag gör inte det.

https://www.youtube.com/watch?v=9Rf8kTOYsbI

Men så har vi ett märke som slog alla mina förväntningar en gång i tiden
Hade nämligen en PD3200U - bästa skärmen någonsin.
Det verkar inte gå att få tag på samma AU panel som då och ingen verkar kunna jämföra efterträdaren PD3205U direkt mot PD3200U.

BenQ PD2705U - 4110 kr på amazon, max 65w via USB-C
BenQ PD3205U - 5890 kr på amazon, max 90W via USB-C
BenQ PD2706U - notera 27"! 5584 kr på Proshop - lyser starkare än ovan, ful ram
NEDAN MONITORER är till för fotografer. Alla uppskattar trevliga och naturliga färger - men om en blå färg är 0,19% grönare och det saknas 0,0019% gult så gör det nog inte oss något.
BenQ PD3220U - 11 tkr - Typ 3205U fast lite bättre på alla sätt?
BenQ PD3225U - 13,5tkr - Typ 3220U fast något vassare?

Generellt för BenQ
Objektivt snygga skärmar (PD2706 undantaget) smidigt med en liten separat puck speciellt för mig som byter source mellan laptop och stationär flera gånger varje dag.
BenQ skärmarna är inte väldigt ljusstarka, dom flesta är begränsade till 250cd medans Dell och LG toppar på 300-350
Jag vet inte riktigt om det är så viktigt, står man i ett kritvitt rum med solljus som strålar in kanske man ska fundera ett varv till och ta något som lyser starkare.

Summa summarum
Enligt internet går du aldrig fel med en U3223QE
Det sägs däremot att skärmen reflekterar ganska dåligt - och skärmen upplevs plågsam i ljusa miljöer - tänker solljus in i ett helt kritvitt rum.

Samma panel m.m fås i LG 32UQ850 - något bättre reflektioner för de ljusa rummen

Eller ska man chansa på att BenQ PD3205U är lika bra som föregångaren PD3200U?

Nä, det ska inte vara enkelt.
Nu skiter jag i det här och går och klipper gräsmattan istället.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittat något som verkar minst sagt väldigt intressant.
Ser rätt smaskigt ut med super glossy likt Apple Studio

ALOGIC CLARITY 4K

https://www.youtube.com/watch?v=IVyyRAFz45M

Verkar vara gratis frakt och -15% erbjudande nu;

https://eu.alogic.co/

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du har en prisjaktlista med 172 produkter. Majoriteten i lista är 21:9-spelskärmar. Är det vad du söker?

Dimensionerna är okej (jag är inte helt hundra på att jag vill ha en ultrawide, men kan prova)
Men ja Gaming struntar jag i - som trådtiteln lyder.
Men är osäker på vad jag skulle filtrera bort för att slippa betala extra för gamingprestanda jag inte behöver - utan att riskera filtrera bort nån skärm som också är bra som arbetsskärm.
(extremhög uppdateringsfrekvens är förstås riktat mot gaming så det behöver jag inte, men vet inte ifall jag aktivt vill filtrera bort det - kanske någon sådan skärm som också är bäst överlag även som arbetsskärm, jag vet för lite)

Skrivet av Laxpudding:

Vill du ha något trevligare än DELL U2715H måste du definiera vad som ska vara trevligare

Högre Upplösning! Glömde skriva det. Primära orsaken till att jag vill uppgradera är att nuvarande känns för lågupplöst. Samt tänkte köra större dimensioner i samma veva.

Skrivet av Laxpudding:

IPS är normen för allround- och arbetsskärmar. Ignorera annat

Tack, med det som filter fick jag bort en stor mängd VA-paneler.

Filterade även bort de mest lågupplösta, samt de med låg kontrast och då är man nere på 23 produkter.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?106039=108253&1705=271...

Permalänk
Skrivet av Marcusju:

Jag tror jag hittat något som verkar minst sagt väldigt intressant.
Ser rätt smaskigt ut med super glossy likt Apple Studio

ALOGIC CLARITY 4K

https://www.youtube.com/watch?v=IVyyRAFz45M

Verkar vara gratis frakt och -15% erbjudande nu;

https://eu.alogic.co/

Såg riktigt fin ut. Hade aldrig hört talas om dom förut, lite kul med ett Australiensiskt hårdvarubolag.
27-tummaren inom budget för 8087kr.
Men lite över budget för en större (ultrawide 32-tum för 10.760kr)

Permalänk
Medlem

Såg riktigt fin ut. Hade aldrig hört talas om dom förut, lite kul med ett Australiensiskt hårdvarubolag.
27-tummaren inom budget för 8087kr.
Men lite över budget för en större (ultrawide 32-tum för 10.760kr)

Satsa på minst 32 ultrawide. Är så nöjd. Man kan ha mycket öppet på den stora ytan.

Permalänk
Medlem

Nja, dimensionen är okej. Men gaming struntar jag i som trådtiteln lyder. Men är osäker på vad jag skulle filtrera på för att få bort skärmar där jag skulle betala extra för gamingprestanda jag inte behöver.
(Tänker mig att hög uppdateringsfrekvens förstås mest lockar gamers, men vet vågar inte filtrera bort det ifall nån skärm i det segmentet också är en kalasbra arbetsskärm)
Högre Upplösning! Glömde skriva det. Primära orsaken till att jag vill uppgradera är att nuvarande känns för lågupplöst. Samt tänkte köra större dimensioner i samma veva.
Tack, med det som filter fick jag bort en stor mängd VA-paneler.

Filterade även bort de mest lågupplösta, samt de med låg kontrast och då är man nere på 23 produkter.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?106039=108253&1705=271...

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=16660%7C...

Här hade jag börjat. Notera att jag valt bort 1440p eftersom du redan sitter på det idag och ville gå "ett steg upp", dock har jag låtit alla skärmstorlekar från 27" och uppåt vara med. Jag tog även med USB-C PD 65W+ så du kan koppla in din macbook till skärmen utan några extra dongles.

Permalänk
Hedersmedlem

Då är 4K nästa rimliga steg (eller t ex 5120x2160 för UW). 3440x1440 är precis samma sak som 2560x1440 med extra bredd, du får lite mera plats men inte någon som helst skillnad i skärpa.

Så 27" 2560x1440 är i princip en 34" 3440x1440 som blivit kapad på bredden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av tonii:

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=16660%7C...

Här hade jag börjat. Notera att jag valt bort 1440p eftersom du redan sitter på det idag och ville gå "ett steg upp", dock har jag låtit alla skärmstorlekar från 27" och uppåt vara med. Jag tog även med USB-C PD 65W+ så du kan koppla in din macbook till skärmen utan några extra dongles.

Tackar.
Ja ju mer jag tänker efter så är nog 27" okej.
Med högre upplösning än min nuvarande så funkar det bättre -

När jag tänker efter kunde en ultrawide 32" ha sina nackdelar, att den nästan blir för bred så jag får vrida på huvudet lite väl mycket

Skrivet av Thomas:

Då är 4K nästa rimliga steg (eller t ex 5120x2160 för UW). 3440x1440 är precis samma sak som 2560x1440 med extra bredd, du får lite mera plats men inte någon som helst skillnad i skärpa.

Så 27" 2560x1440 är i princip en 34" 3440x1440 som blivit kapad på bredden.

Yes, ja lika bra att jag tar i ordentligt på upplösningsfronten och filtrera bort de under 4K.

Tack för att ni hjälper mig resonera mig fram, nu känner jag att 27" inte är så dumt ändå utan att jag hellre tar hög upplösning framför större yta.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Satsa på minst 32 ultrawide. Är så nöjd. Man kan ha mycket öppet på den stora ytan.

Jag funderar så det knakar om ultrawide-formatet egentligen passar mig.

Det jag är lite rädd för är att de känns såå breda att det inte blir bra att ha två fönster med text sidebyside (vilket jag är van vid) utan att man då konstant känner sig som får vrida på huvudet åt vänster/höger för att läsa.
Så har jag åtminstone känt när jag snabbt provkört 32-tums stora ultrawides.
Tänker att jag oftast skulle köra 3 fönster sidebyside så man kan få ett fönster centrerat i mitten.
Går förstås (speciellt då jag kör programmet Magnet som fönsterhanterare på Mac) men kanske lite obekant och obekvämt.

Nåt du upplevt?

Permalänk
Medlem

Hej!

Eftersom du jobbar med webbutveckling och yrkesmässigt, så tycker jag att du tvekslöst ska välja en IPS-skärm som dessutom är helt sanningsenlig i sin färgvisning/återgivning. Dessa skärmar kallas ofta för "grafiska" skärmar. Jag rekommenderar dig just en grafisk skärm efter din beskrivning.

De allra bästa grafiska bildskärmarna hittar du från fabrikatet Eizo. De kostar en slant, men är enligt mig värt varenda krona. Alla modeller från Eizo är grafiska och alla är helt färgsanna. De flesta ev de yrkessamma fotografer och fotostudior världen över använder just Eizo.

Ett mycket billigare alternativ är Asus PRO-serien. Dessa skärmar är långt ifrån lika bra som Eizo, men ger otroligt mycket för pengarna för fotoredigering och webbutveckling.

Jag har själv både 1 st. Asus PRO och 2 st. Eizo hemma. Skillnaden är väldigt stor mellan Asus och Eizo, men rent färgmässigt är Asus helt okej för webbutveckling. För fotoredigering duger den också, men bara upp till max "entusiast"-nivå. För professionelll nivå av bildredigering, så är det inget snack om att Eizo är det självklara valet.

Eizo är bättre på precis allt: de har bättre färgåtergivning, bättre återgivning av svärta, ljus, skuggor, kontrast osv.

Om du har väldigt höga krav på att det du ska presentera offentligt på webben, så välj Eizo. Om kraven inte är på en professionell nivå, då skulle jag personligen tittat på Asus PRO.

Oavsett vilken skärm du än kommer att använda, så rekommenderar jag dig varmt att komplettera skärmköpet med en skärmkallibrator! En regelbunden kalibrering av bildskärmen garanterar korrekt färgåtergivning, men även korrekt svärta, ljus, skugga mm. Alla bildskärmar är nämligen instabila över tid vilket gör att färger mm förändras. Man brukar rekommendera kalibrering var 200:ade timme eller oftare beroende på hur petig man är. På en Asus-skärm rekommenderar jag att kalibrera dubbelt så ofta än Eizos skärmar.

Billiga bildskärmar (som t.ex.Asus) har aldrig inbyggd kalibrator i bildskärmen och då får man köpa till en extern kalibrator. Men dessa är faktiskt enkla och snabba att använda.
Eizo har bildskärmar både med och utan inbyggd kalibrator. De med inbyggd kalibrator ser till att skärmen kalibreras med automatik så ofta man önskar, så man behöver inte göra någonting själv. Dom kan då även kalibrera sig själv även om strömmen är avslagen, tex. under natten och detta sker mycket snabbt och helt tyst!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inga 32-tums UW-skärmar. Tror inte detta ändrats eftersom en 32-tums UW skulle kräva en ny fabriksprocess. De är på 34 eller 35-tum och då som beskrivet ovanför samma höjd och upplösning som 27-tums 2560x1440 fast med mer pixlar på bredden. Exakt som du har fast 33% bredare.

Formen gör också att 34 tum UW/21:9 är till ytan lite mindre än 32 tum 16:9.

32-tum 3840x2160 är därför där du får mer yta både vertikalt och horisontellt samt betydligt högre upplösning. Alla 34:or du tittar på är alltså samma som du har fast bredare och inget mer.

Du kan i sorteringen på prisjakt hoppa över sådant som kontrastsiffror. De är påhittade, opålitliga eller inte tillräckligt verifierade siffror. Om du vill veta vad en skärm presterar i kontrastförhållande måste man läsa tester där nivåerna bekräftas. IPS:er har typiskt runt 1000:1 i kontrastförhållande (likt din Dell) och i en del fall finns modernare IPS-paneler som klarar lite mer.

För kontorsbruk i kontorsmiljöer är det väldigt sällan man kan tillgodogöra sig mer än 1000:1 i vilket fall, särskilt med de reflexfilter som används. Det är mest för spelande och HDR-tittande i mörka rum som högre kontrastförhållande spelar roll.

Permalänk
Medlem

Jag funderar så det knakar om ultrawide-formatet egentligen passar mig.

Det jag är lite rädd för är att de känns såå breda att det inte blir bra att ha två fönster med text sidebyside (vilket jag är van vid) utan att man då konstant känner sig som får vrida på huvudet åt vänster/höger för att läsa.
Så har jag åtminstone känt när jag snabbt provkört 32-tums ultrawides.
Tänker att jag oftast skulle köra 3 fönster sidebyside så man kan få ett fönster centrerat i mitten.
Går förstås (speciellt då jag kör programmet Magnet som fönsterhanterare på Mac) men kanske lite obekant och obekvämt.

Nåt du upplevt?

Jag ska inte tala om vilken skärmstorlek du ska ha, men standarstorleken för grafiskt arbete, inte minst för fotoredigering, är 27". Men visst finns det dom som har större, men jag ser sällan eller aldrig någon inom det professionella som i dessa sammanhang kör med widescreen.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ser nu på Cyberphoto att även BenQ SW272U Pro 27" IPS 4K kan vara ett väldigt bra köp.
Eventuellt bättre än Asus PRO, men jag vet inte ned säkerhet. Har inte sett BenQ:s modell live och bara snabbläst specifikationerna. Men den verkar faktiskt vara rätt bra verkar det som. Helt klart ett alternativ till Eizo, men som sagts tidigare, så är det inget som slår Eizo!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skrivs väldigt mycket positivt om Dell's nya U3225QE, olyckligtvis kostar den 13,5 tkr.
Men det finns ju också en P3225QE som går för 9 tkr!

https://www.inet.se/produkt/2227026/dell-32-ultrasharp-u3225q...
https://www.inet.se/produkt/2227290/dell-32-pro-plus-p3225qe-...

Det finns inte mycket att läsa om den däremot, U3225QE'n får all uppmärksamhet.
Tror ni att P modellen kanske också fått LG's nya IPS Black V2.0 panel som U modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Det skrivs väldigt mycket positivt om Dell's nya U3225QE, olyckligtvis kostar den 13,5 tkr.
Men det finns ju också en P3225QE som går för 9 tkr!

https://www.inet.se/produkt/2227026/dell-32-ultrasharp-u3225q...
https://www.inet.se/produkt/2227290/dell-32-pro-plus-p3225qe-...

Det finns inte mycket att läsa om den däremot, U3225QE'n får all uppmärksamhet.
Tror ni att P modellen kanske också fått LG's nya IPS Black V2.0 panel som U modellen?

Om jag tittar supersnabbt på de tekniska specifikationerna på dessa Dell skärmar....då tror jag att man hittar bättre skärmar hos både Asus PRO och BenQ för liknande eller billigare pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Om jag tittar supersnabbt på de tekniska specifikationerna på dessa Dell skärmar....då tror jag att man hittar bättre skärmar hos både Asus PRO och BenQ för liknande eller billigare pengar.

Tänker du på Asus PA329CRV / PA279CRV? Skulle vara intressant att se dem i verkligheten... Premium skärmar står ju inte ofta framme som demo exemplar i butiker dock :/

Benq...
När jag läser runt på de senare versionerna t.ex PD3225U, PD3226G, MA320 osv, så verkar det vara enbart riktade mot mac användare
De skryter om hur mac anpassade där i beskrivningarna och de nämns bara på mac forum.
Men övertala mig gärna!

En gång i tiden hade jag en Dell UP3216Q
På papper imponerar den inte alls, men den var en fröjd att vila ögonen på
Förstår än idag inte vad det berodde på
Känns märkligt att säga - men kändes som att det var lager av lager med paneler och allt kändes snudd på 3D
Man såg direkt på skärmen att den här, den är dyr.

Kanske en kombination av en dyr panel med någon ännu dyrare coating/hinna (anti reflection grejs?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Tänker du på Asus PA329CRV / PA279CRV? Skulle vara intressant att se dem i verkligheten... Premium skärmar står ju inte ofta framme som demo exemplar i butiker dock :/

Benq...
När jag läser runt på de senare versionerna t.ex PD3225U, PD3226G, MA320 osv, så verkar det vara enbart riktade mot mac användare
De skryter om hur mac anpassade där i beskrivningarna och de nämns bara på mac forum.
Men övertala mig gärna!

En gång i tiden hade jag en Dell UP3216Q
På papper imponerar den inte alls, men den var en fröjd att vila ögonen på
Förstår än idag inte vad det berodde på
Känns märkligt att säga - men kändes som att det var lager av lager med paneler och allt kändes snudd på 3D
Man såg direkt på skärmen att den här, den är dyr.

Kanske en kombination av en dyr panel med någon ännu dyrare coating/hinna (anti reflection grejs?)

Skoj med din återkoppling!

Jag har nu bara tittat på 27" dels pga. priset, men också för att 27" ofta har bättre synliga specifikationer än 32". Jag har även skippat dom dyrare grafiska skärmarna då jag försöker hitta så bra som möjligt för en lite mer "mänsklig" peng. Då blir det med automatik skärmar i budget och mellanklass. (Jo, bra bildskärmar kostar!) Men det betyder inte att följande skärmar är dåliga på något sätt! Jag tror att de nedanstående är bra för de flesta som inte har superproffsets enorma krav.

ASUS ProArt PA279CRV kan vara ett alternativ i den lägre prisklassen.
Motsvarande från BenQ, tycks vara BenQ PD2706U. Den funkar till både mac och win.
För att ligga i denna prisklas, så tror jag att båda ger mycket "skärmkvalitet "

Den billigaste skärmen från Eizo kostar 12 990 kr med kalibrator eller 11 900 kr utan kalibrator.
Upplösningen på dessa 2 Eizo skämar är lägre än ovanstående från Asus och BenQ som har 3840 x 2160.
Men trots detta så är jag ganska säker på att denna Eizo är bättre än ovanstående! Jag har själv denna skärm sedan många år och den är fortfarane jättebra eftr ca 8000 timmars användning enligt dess inbyggda timräknaren. Utöver den så har jag även en Eizo ColorEdge CG2700X vilket är Eizos allra bästa skärm, men dock inte den största.

Det du absolut ska undvika är blanka bildskärmar/paneler! De blanka panelerna är hopplösa och ger mängder med ljusreflexer som kommer från alla håll och kanter och då hjälper ingen coating i världen! En matt bildpanel är det enda som du ska fundera på. Till vissa skärmar kan man köpa till det som kallas för skärmhuv. Detta utesluter ganska mycket ljus från sidan och ovanifrån, dock inte allt. På dyrare Eizo skärmar ingår skärmhuv i priset.
Det mest effektiva sättet att förhindra reflexer i panelen är helt enkelt att undvika ljus i alla former bakifrån. Helst även från sidan också om detta är möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt, men jag glömde ge dig en viktig information:

Alla bildskärmar kan inte ta emot kalibrator i händelse av att du så småningom skulle vilja komplettera skärmen med en sådan, vilket vore klokt att göra i sådana fall.

Dubbekolla därför om skärmen som du är intresserad av, att den verkligen kan ta emot en kalibrator! Detta är inte alltid självklart hos alla fabrikat och modeller, utom hos Eizo där kalibrering är självklart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns inga 32-tums UW-skärmar. Tror inte detta ändrats eftersom en 32-tums UW skulle kräva en ny fabriksprocess. De är på 34 eller 35-tum och då som beskrivet ovanför samma höjd och upplösning som 27-tums 2560x1440 fast med mer pixlar på bredden. Exakt som du har fast 33% bredare.

Formen gör också att 34 tum UW/21:9 är till ytan lite mindre än 32 tum 16:9.

Ja, my bad. Slarvskrev tidigare nåt om att jag testat 32" UltraWide men inser att de måste varit 34" UltraWide. Testat mer nu och insett att det va fel format för mig. Ungefär som denna programmerare beskriver i videon "I Regret Buying an Ultrawide Monitor (as a programmer)"
https://www.youtube.com/watch?v=2fzXqSU858I&t=269s
Formatet blir för brett och för lågt. För bred skärm för 2 fönster sidebyside men också för smal för 3 fönster sidebyside.

Jag siktar på 16:9 nu. Blir troligtvis 27" med 4K. Kanske 32" som ett långskott ändå sett en hel del designers som gillar sina 16:9-skärmar på 32". Typ BEnQ MA320U

Skrivet av Marcusju:

De skryter om hur mac anpassade där i beskrivningarna

Bra att du skrev det. Jag som ändå mestadels kör Mac började nu kolla åt det hållet, fundera på om jag behövde några såna features, och hittade en del som jag inte visste fanns.
Låter fint att ha "Mbook monitor color sync" som matchar externa skärmen mot laptopskärmen.

Fick en del bra tips när jag sökte på "best mac monitor"
https://www.youtube.com/results?search_query=best+mac+monitor

Dell U2725QE
AsusProArt PA27 JVC
BenQ MA270U
eller dess syskon 32-tummaren BEnQ MA320U (tyvärr över 10.000kr)