Rädda Lacie Network space 2

Permalänk

Rädda Lacie Network space 2

Hej!

Jag har en gammal Lacie Networkspace 2 som lagt av. Han inte få den att starta upp.
Har en hel del filer jag vill rädda från denna och undrar hur jag ska göra för att komma åt filerna. Om jag förstått rätt kan jag inte bara flytta över hårddisken til ett annat chassi och komma åt dem på det sättet.
Hoppas och tror någon av er kan hjälpa till.

Permalänk

Börja med det lätta.

Funkar strömförsörjningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ska dubbelkolla det.

Permalänk
Medlem

Är det en eller flera hårddiskar? Var diskarna konfigurerade för RAID?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk

Det är endast en hårddisk.

Permalänk
Skrivet av DocSeverinsen:

Ska dubbelkolla det.

gör det verkar vara en 12V 3A center positiv plug nätadapter.

så har du en adapter med passande kontakt och som levererar 12V (noga!) och iaf minst 3A (inte så kinkigt men minst 3A för att inte bli lurad pga för lite ström) centrum positiv (noga!)

icon för centrum positiv kontakt

Visa signatur

Permalänk

Jag har en relativt kraftig universal trafo jag kan använda för ändamålet, men får helt enkelt kika så jag hittar rätt plug också.

Permalänk

Jag får igång den med ny strömförsörjning, och jag kan komma åt den via webbläsaren. Verkar dock inte funka att montera den som nätverksårddisk, vilket skulle underlätta betydligt när jag flyttar över filer. Tips?

Permalänk
Medlem

Jag får igång den med ny strömförsörjning, och jag kan komma åt den via webbläsaren. Verkar dock inte funka att montera den som nätverksårddisk, vilket skulle underlätta betydligt när jag flyttar över filer. Tips?

Låter som att det är en ganska gammal enhet? Jag skulle anta att den inte stödjer moderna versioner av smb.

Om du verkligen måste så kan du slå på smb1 temporärt. Se https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file...

Men smb1 är en enorm säkerhetsrisk, så lämna det inte på när du är klar.

Permalänk

Ja den är rätt så gammal... Syftet är att bara "rädda" de filer som är på disken.
Har ett par äldre datorer stående. Skulle det vara ett bättre/säkrare alternativ att använda någon av dem för överföringen?

Permalänk
Medlem

Nej, det är väl inte direkt säkare. Det är mest att du inte ska glömma det på sen.

Kort och konkret så tillåter smb1 att man remote kan köra valfri kod som privilegad användare. Det låter illa men normalt sett har man en brandvägg i sin router så hotet är egentligen bara internet på sitt eget nätverk, men om nån annan enhet får in skit så betyder det att det lätt kan sprida sig till datorer som kör smb1 och i stort sett då kan göra vad det vill med ens dator och data.

Permalänk

om du kommer åt UI´t på disken kanske du kan typ aktivera en lokal FTP server på den så du kan ladda ner filerna via FTP protokollet istället?

personligen föredrar jag att använda FTP då det genrellt sett iaf för mig resulterat i betydligt färre sessioner av huvudkliande än att försöka använda SMB whatev version som nog inte fungerat problem fritt en enda gång för mig sedan win XP...

datorer som vägrar hitta varandra osv trots att de kan stå ett par meter från varandra anslutna till samma workgroup och i samma lokala nätverk ända skillnaden är olika OS...

sen är inte gamla FTP hundra säkert att ha igång heller men låser du in det till bara lokala nätverket och inte öppet ut mot internet och bara aktivt tillfälligt för filöverföringen så är det relativt safe att använda.

Visa signatur

Permalänk

smb1 verkar göra susen. filöverföringen är dock extremt långsam.

Permalänk
Medlem

smb1 verkar göra susen. filöverföringen är dock extremt långsam.

Bättre långsamt än inte alls kanske. Spontant tänker jag att det är mycket små filer som ligger på en hårddisk. Sen är det säkert en klen CPU i nasen mätt med moderna mått.

Om du bara ska kopiera ut det så skulle jag inte brytt mig om att felsöka mer. I dag är vi vana med name diskar med flera gigabyte per sekund. Så var inte fallet 10-15 årsen.