KKL hjälp begagnat bilköp ifrån bilhandlare

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Nej det är sant, men jag vet också att 2500:- för att stoppa in en sladd eller ett Usb-minne i en port absolut inte borde kosta 2500:- under några omständigheter. Så om det tar "lång tid" är själva arbetet då att titta på procentmätaren som ökar? Prisvärt..

Påminner mig om ett avsnitt av Lyxfällan på TV3, oklart när det var. Men personen i fråga hade fått i uppgift att räkna på hur mycket tid han lade på att hjälpa till hemma/städa. Han hade lagt en timme på diska och då hade han diskmaskin! Programledaren frågade om han räknade med tiden som han väntade på maskinen. Svaret var "Ja, vad ska jag annars göra" det vill säga sitter och glor på diskmaskinen under tiden den går

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ni verkar tro att det inte finns några andra omkostnader än bara just den teknikerns tid.

Det finns massor av kostnader man måste lösa när man är en auktoriserad verkstad.

Bortser man från självklara saker som lokal och verktyg så behöver man även täcka kostnader för utbildning samt allt administrativt arbete som sker kring ett verkstadsjobb. Du tror väl inte ”receptionisten”, eller servicerådgivaren som det handlar om i det här fallet, jobbar gratis?

Det är dessutom bara de som är i direkt kontakt med det aktuella jobbet. Är det en lite större återförsäljare har man sannolikt ett gäng personer med olika funktioner som också krävs för att det ska fungera över tid.

Jag är ledsen men det är verklighetsfrånvänt att tro att det bara handlar om teknikerns tid och inget annat.

Det är klart att det finns massvis med saker som kostar på en verkstad. Den primära kostnaden är ju dock teknikern (förutom eventuella reservdelar) som lägger ned arbete på den specifika bilen. Eventuella kostnader för lokal, verktyg, receptionister och andra administratörer slår man ju ut på hela sin verksamhet.

Så om 2500:- är rimligt för en mjukvaruuppdatering (som tar den "dyra" teknikern ett antal minuter att initiera). Hur mycket ska man då betala när de faktiskt har rivit ned motorn och bytt något, 5000:- per timma? Ett kamremsbyte hade ju kostat uppåt 30.000 kr...

Permalänk
Medlem

Ytterligare en update! Sambon ringde precis och berättade att bilen var exakt likadan nu som innan den här uppdateringen bilhandlaren löste åt oss...