Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Torras verkar ju inte helt enkelt att få tag på (sett mycket om detta märke på youtube osv). Går beställa ifrån dom direkt men då blir det ju tull o dyra avgifter om det skickas från USA typ.
Verkar typ samma med flolab.

Jag köpte Torras skydd för pro 17 på amazon.de
Helt okej pris och man slipper oroa sig för att tullen slår på 175kr deklarationsavgift 😅

Frakten på 6 euro e lite drygt men om man gör som mig o köper skal o sånt med de blir det ändå helt ok…

https://amzn.eu/d/79Q6mpd

Permalänk
Viking
Skrivet av Lolkittens:

Jag köpte Torras skydd för pro 17 på amazon.de
Helt okej pris och man slipper oroa sig för att tullen slår på 175kr deklarationsavgift 😅

Frakten på 6 euro e lite drygt men om man gör som mig o köper skal o sånt med de blir det ändå helt ok…

https://amzn.eu/d/79Q6mpd

Det där ser ut att vara deras enklare modell med tempererat glas, och då kan man nog lika gärna köpa ett annat märke. Det är OrigArmor som har antireflexbeläggningen.

Edit: Varor är tullfria under 1800kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tull ja, moms nej.
Så under 1800kr är det ändå 25% moms + 100-175kr i hantersavgifter.
Så sköter inte företaget det som ex amazon gör så man betalar avgifter vid beställning så är det bara ren tur om det slinker igenom typ och man slipper betala dyr hanteringsavgift.

https://www.postnord.se/privat/forberedelser/tullinformation/...

Kollar man utcheckningen på torras ex står det inget om dess avgifter så då handlar det mer om ren tur att det inte fastnar vid import.

Kör på något annat, kanske zagg XTR5 eller liknande som går o köpa närmare.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nivity:

Tull ja, moms nej.
Så under 1800kr är det ändå 25% moms + 100-175kr i hantersavgifter.
Så sköter inte företaget det som ex amazon gör så man betalar avgifter vid beställning så är det bara ren tur om det slinker igenom typ och man slipper betala dyr hanteringsavgift.

https://www.postnord.se/privat/forberedelser/tullinformation/...

Kollar man utcheckningen på torras ex står det inget om dess avgifter så då handlar det mer om ren tur att det inte fastnar vid import.

Kör på något annat, kanske zagg XTR5 eller liknande som går o köpa närmare.

Det blev i alla fall inga avgifter från Flolab, och de verkar använda samma webshop som Torras.

Men om det är för riskabelt så verkar ESR Armorite Pro också ha antireflex med Corning-glas. De finns på Amazon och är billigare. Däremot färre recensioner.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det som gäller är att man måste ha beställt ett abonnemang från Tre men det behöver inte vara aktiverat. Dvs. skulle dom inte skicka ut några telefoner så kommer man inte aktivera abonnemanget och behöver därmed inte betala något för det.

Huruvida Tre faktiskt skickar ut telefonerna återstår förstås att se, men just nu tyder allt på att dom kommer göra det.

Jag frågade 3's chattbott om man behöver aktivera abonnemanget, och enligt den så "behöver" man inte det, men det kommer att aktiveras automatiskt om man inte har aktiverat det själv inom 30 dagar.

EDIT: Nu säger den att det inte alls kommer aktiveras automatiskt men att jag måste aktivera det för att ta del av erbjudanden som är bundna till abonnemanget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruhlf:

Jag frågade 3's chattbott om man behöver aktivera abonnemanget, och enligt den så "behöver" man inte det, men det kommer att aktiveras automatiskt om man inte har aktiverat det själv inom 30 dagar.

EDIT: Nu säger den att det inte alls kommer aktiveras automatiskt men att jag måste aktivera det för att ta del av erbjudanden som är bundna till abonnemanget

Jag har inte aktiverat abonnemanget men jag har kunnat beställa telefoner utan problem i alla fall. Botten har väl ingen aning, precis som väntat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Apple har släppt OS 26 för alla plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk som byter fram och tillbaka mellan Android och iOS måste ju vara någon typ av digitala masochister, alternativt inte har någon data att föra över till ett helt annat ekosystem?

Nu kommer jag inte köpa någon av de 17-modeller som erbjuds förvisso, eftersom det inte är rimligt att betala över 10k för en telefon, men att ge upp iOS idag vore som att gå tillbaka till 2013 och starta om smartphone-världen från noll igen d.v.s. ingenting som sker med mindre än att iOS slutar göra migration av data mellan två enheter omöjligt och/eller upphör att existera på marknaden.

Nästa telefon blir en 16e om den finns när jag får lust att köpa ny. Det är bara sorgligt att vi hamnat i en era när allting blivit phablets och alternativ saknas.

Haha, nu känner man sig utpekad. Jag är otroligt otrogen när det gäller mobiler, byter iofs rätt sällan. Men för mig handlar det om att upptäcka fördelar och nackdelar med bägge sidor och känns mycket mer som en ny mobil om man tvunget inte bara ska ha apple, samsung, sony, pixel osv. Men tycker faktiskt inte det är så farlig när det är byten mellan android och ios. Får med alla kontakter tex ändå. Spelar inte så mycket på mobilen. Är väl bilder som blir lite ”stökigt” men löser sig rätt snabbt i och med att det är så sällan jag byter (iphone 13 pro still going strong, bortsett batteriet)

Men ja gällande storlek på mobil så håller jag med, apple och asus har slutat med kompakta mobiler som ändå hade bra prestanda.
Minsta nu för tiden är 6.1”!?! Om det ska vara kompakt och bra prestanda eller galaxy flip / motorola razr.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det där ser ut att vara deras enklare modell med tempererat glas, och då kan man nog lika gärna köpa ett annat märke. Det är OrigArmor som har antireflexbeläggningen.

Ah insåg inte att du var ute efter den med antireflektion….

Försökt hitta de själv. Tror inte de marknadsförs i EU av ngn konstig anledning

Permalänk
Medlem

Jag vill inte byta röda iPhone 13 men även om batterihälsan är 85% (haft den sedan 21-12-31) är, tar batteriet slut mycket snabbare än tidigare.

Blir att ladda varje dag istället för varannan.

Den orangea 17 Pro är ganska fin men den är inte så stark som jag önskar. Ska försöka hålla ut men den här uppdateringen på basmodellen är mycket lockande.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Viking
Skrivet av Lolkittens:

Ah insåg inte att du var ute efter den med antireflektion….

Försökt hitta de själv. Tror inte de marknadsförs i EU av ngn konstig anledning

Frågade deras support, och den kommer börja säljas i oktober på Amazon.
Så antingen köper jag nåt billigt tills dess, eller hittar nåt likvärdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efterlyses!

Är sugen på ett skal för 17 Pro som har ett fällbart/flyttbart lock i glas framför linserna, så att det går att ta snabba bilder för snapchat etc utan att ta bort locket, men samtidigt ha möjlighet att få bort locket när jag inte vill kompromissa på optisk kvalité.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Har hittat denna, finns dock bara i svart från Elgiganten (som dropshippas av leverantör med lågt betyg) och ska man ha andra färger är det lite oklara sidor man beställer från. Men kanske fortfarande ett bra alternativ. Vill helst ha transparent skal, men det är inte superheligt.

Har ni sett annat liknande? Kanske t om testat själva? Påverkar glaset bildkvalitén mycket? Blir skalen för tjocka?

Har fått hem ett linsskydd som fästes "permanent" framför linserna men är lite tveksam på att använda dem, då jag är rädd att de ska påverka kvalitén på bilderna.

Permalänk
Skrivet av StorMatte:

Efterlyses!

Är sugen på ett skal för 17 Pro som har ett fällbart/flyttbart lock i glas framför linserna, så att det går att ta snabba bilder för snapchat etc utan att ta bort locket, men samtidigt ha möjlighet att få bort locket när jag inte vill kompromissa på optisk kvalité.

Har hittat denna, finns dock bara i svart från Elgiganten (som dropshippas av leverantör med lågt betyg) och ska man ha andra färger är det lite oklara sidor man beställer från. Men kanske fortfarande ett bra alternativ. Vill helst ha transparent skal, men det är inte superheligt.

Har ni sett annat liknande? Kanske t om testat själva? Påverkar glaset bildkvalitén mycket? Blir skalen för tjocka?

Har fått hem ett linsskydd som fästes "permanent" framför linserna men är lite tveksam på att använda dem, då jag är rädd att de ska påverka kvalitén på bilderna.

Jag har linsskydd på min 15 PM. Funkar hur bra som helst utan påverkan på bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Efterlyses!

Detta kanske låter som en dålig idé men på riktigt så kolla Temu!
Extremt många av skalen som du hittar i svenska butiker är dropshippingskal, eller skal du hittar exakt samma på Temu.
Det gäller bara att vara lite selektiv med vilket skal du väljer.
Tex finns det bilder som inte bara är renderingar?
Finns det kundbilder? (Svårt nu när telefonen inte är släppt, men ofta har samma modell funnits till tex iPhone 16, och då kan du se kundbilder på hur det såg ut.)
Osv osv.
Vill du vara extra superduper säker så vänta 2v efter release tills det kommit kundbilder.

Det finns sjukt mycket att välja på, och allt är inte bara skräp!
Har haft skal därifrån i läder som varit super fina. Har just nu en magsafe plånbok i bra läder som jag är super nöjd med också.

Temu har dessutom bra deals allmänt, garanterad leverans eller pengarna tillbaka.
Och bra retur policy där du ofta inte ens behöver skicka tillbaka produkten om du ångrar dig, eller hittar något fel.
Extra moms, tull osv behöver du inte oroa dig för, allt sådant är inräknat i priset, så inget oväntat dyker upp.
Leveranstid brukar var typ 10-14d, och om det mot förmodan skulle vara försening får du 50kr tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

Kan man slutbetala telefonen direkt när man fått den?

Jag pratade i telefon med Tre och det går att göra efter första fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundgrensskåne:

Jag har linsskydd på min 15 PM. Funkar hur bra som helst utan påverkan på bildkvalitet.

Så pass? Har du jämfört med och utan? Tänker på skärpa om man zoomar in, och kontraster vid ljus som träffar från sidan etc? Ifrågasätter inte, utan blir nyfiken Jag får i vissa fall lite bieffekter av de UV filter jag vardagskör på vissa objektiv till systemkameran.

Skrivet av zOlid:

Detta kanske låter som en dålig idé men på riktigt så kolla Temu!
Extremt många av skalen som du hittar i svenska butiker är dropshippingskal, eller skal du hittar exakt samma på Temu.
Det gäller bara att vara lite selektiv med vilket skal du väljer.
Tex finns det bilder som inte bara är renderingar?
Finns det kundbilder? (Svårt nu när telefonen inte är släppt, men ofta har samma modell funnits till tex iPhone 16, och då kan du se kundbilder på hur det såg ut.)
Osv osv.
Vill du vara extra superduper säker så vänta 2v efter release tills det kommit kundbilder.

Det finns sjukt mycket att välja på, och allt är inte bara skräp!
Har haft skal därifrån i läder som varit super fina. Har just nu en magsafe plånbok i bra läder som jag är super nöjd med också.

Temu har dessutom bra deals allmänt, garanterad leverans eller pengarna tillbaka.
Och bra retur policy där du ofta inte ens behöver skicka tillbaka produkten om du ångrar dig, eller hittar något fel.
Extra moms, tull osv behöver du inte oroa dig för, allt sådant är inräknat i priset, så inget oväntat dyker upp.
Leveranstid brukar var typ 10-14d, och om det mot förmodan skulle vara försening får du 50kr tillbaka.

Tack för tipset! Jag ska kika runt där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Du blir bunden till att betala det sannolikt dyrare abonnemanget hos Telia under hela dess bindningstid. Detta innebär (förutsatt att abonnemanget hos Telia är dyrare än andra alternativ) att din lägsta totalkostnad för mobiltelefon + abonnemang ändå (sannolikt) blir dyrare i slutänden. Har inte järnkoll på vad Telia erbjuder dock, men med ett dyrare abonnemang kan dom ge mer rabatt på telefonen och fortfarande tjäna pengar.

Snabbkoll på Telias hemsida visar att det kostar 399kr månad för ungefär samma som jag signade för 209kr med tele2. Det blir 4560kr i skillnad på två år, men jag betalade 2500kr mer för telefonen. Dvs, blir cirka 2000kr billigare på två år med tele2 än med Telia trots lägre kostnad på telefonen.

Köper du loss den via 3 dealen kan du dock välja vilket abonnemang du vill och byta när bra erbjudanden kommer under tiden om du väljer att teckna abonnemang utan bidningstid - så då kan man kanske få ner totalkostnaden över tid ännu mer

I see! Tack för ditt svar.
Jag betalar dock 399kr i månaden på telia för obegränsad surf, vilket är helt obegripligt hur man kan vara utan. Så i slutändan lönar sig inte Tre-dealen för mig ändå då telefonen skulle bli billigare genom telia.

Permalänk
Skrivet av jlinde1:

Jag betalar dock 399kr i månaden på telia för obegränsad surf, vilket är helt obegripligt hur man kan vara utan. Så i slutändan lönar sig inte Tre-dealen för mig ändå då telefonen skulle bli billigare genom telia.

Det blir ändå billigare att beställa en iPhone air på Tre. En iPhone air med fri surf 24 mån bindningstid kostar 609kr i månaden. Totalpriset blir 14616kr. Räknar man bort telefonens värde på 14000 så betalar man 25kr i månaden för fri surf.

På Telia kostar iPhone air med fri surf och 24 månader bindning 629kr i månaden. Totalpris 15096kr.
Rätt ok pris det också för att vara Telia. Men räknar man bort telefonens värde blir det 45kr i månaden för abonnemanget.

Sen går det ju faktiskt att beställa obundet på 3 vilket också är en fördel eftersom det enkelt går att byta om du hittar ett abonnemang med bättre månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Efterlyses!

Phonelife har ju denna nilkin iaf
https://www.phonelife.se/mobilskydd/apple/iphone-17-pro/camsh...
Ser smidigare ut än den med stora luckan som rätt säkert påverkar bilderna om man inte öppnar den.
Annars kan man ju köpa direkt av dom me typ för fler modeller.
https://nillkin.org/smartphones-accessories/apple-phones-acce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Hittar ingen upgrade knapp under mina sidor, och ingenting när man lägger till produkten i kassan. Har registrerade produkter som borde ge rabatt. Någon som har något tips?

Det kan vara att personen i fynd tråden inte känner till att sonos ger dig en 30% rabattkod om du har en "legacy" produkt eller vad man ska kalla det. Dvs produkter de vill fasa ut.

Jag hade en sådan produkt som jag sålde på blocket och fick många frågor om "koden var kvar", för man kan bara aktivera den en gång per serienummer.
Så det kan vara värt att köpa en gamla sonos => ta rabatten och köpa ett paket med 30% av tex.

Så kanske TS har en sådan produkt hemma och inte kände till det?
Inte loggat in själv på hemsidan och kollat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Hittar ingen upgrade knapp under mina sidor, och ingenting när man lägger till produkten i kassan. Har registrerade produkter som borde ge rabatt. Någon som har något tips?

Jag har 15% jag kan klicka i på en produkt som "upgrade" men ser inte 30%

Edit:
Såg att det bara är visa produkter som ger 30%
De andra 15%

https://www.sonos.com/sv-se/upgrade

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av jlinde1:

Byt till Comviq 100 GB för 195kr/månad under Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Det blir ändå billigare att beställa en iPhone air på Tre. En iPhone air med fri surf 24 mån bindningstid kostar 609kr i månaden. Totalpriset blir 14616kr. Räknar man bort telefonens värde på 14000 så betalar man 25kr i månaden för fri surf.

På Telia kostar iPhone air med fri surf och 24 månader bindning 629kr i månaden. Totalpris 15096kr.
Rätt ok pris det också för att vara Telia. Men räknar man bort telefonens värde blir det 45kr i månaden för abonnemanget.

Sen går det ju faktiskt att beställa obundet på 3 vilket också är en fördel eftersom det enkelt går att byta om du hittar ett abonnemang med bättre månadskostnad.

Du har dock avbetalning på telefonen i 36 månader hos Telia samt 729kr/mån efter första året, minsta totalkostnad blir 19 056kr… vilket i sin tur gör Tre ännu billigare om man inte behöver Telias nät.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Finns en ruta du kan bocka i när du ska teckna abonnemang där det står "ingen bindningstid"

https://www.tre.se/handla/mobilabonnemang/abonnemang

Inte nu längre.

Permalänk
Medlem

Fan tecknade 3s billigaste obundna abonnemang för att få iPhone billigare men jag är så jäkla rädd att man får betala mer än dom där 7200:-
Men väntar jag så lär jag inte få någon alls för det priset...
Har läst mycket i tråden och meningarna är ju delade om detta priset verkligen stämmer.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Fan tecknade 3s billigaste obundna abonnemang för att få iPhone billigare men jag är så jäkla rädd att man får betala mer än dom där 7200:-
Men väntar jag så lär jag inte få någon alls för det priset...
Har läst mycket i tråden och meningarna är ju delade om detta priset verkligen stämmer.

Man har väl 14 dagars ångerrätt när man handlar på distans, så om det mot förmodan skulle visa sig vara något fel så borde det inte vara några problem att ångra köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Man har väl 14 dagars ångerrätt när man handlar på distans, så om det mot förmodan skulle visa sig vara något fel så borde det inte vara några problem att ångra köpet.

Precis, det finns ingenting att vara orolig för.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Exakt, du har inget att oroa dig för (utöver att kanske inte få mobilen till det förmånliga priset). Antingen får du den för 7200 eller så använder du ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Ok, ni skriver om ett nytt abonnemang hos Tre. Jag köpte mobilen och abb hos Tre i november i fjol, är bunden i två år.
Skulle jag kunna beställa iPhone genom detta deal, ge nuvarande mobil till barn, behålla aktuell abonnemang (är ok för mina behöv) och få iphone 17 eller air för dessa 7200kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Precis, det finns ingenting att vara orolig för.

I värsta fall tänker jag att ångertiden på abonnemanget hinner gå ut innan telfonen skickas och/eller att man får betala returfrakt på telefonen om det visar sig att det hela var för bra för att vara sant. Små kostnader i sammanhanget.