Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Man har väl 14 dagars ångerrätt när man handlar på distans, så om det mot förmodan skulle visa sig vara något fel så borde det inte vara några problem att ångra köpet.

Gäller det från när man fått telefonen eller när man tecknar? För det var ju 4 veckors leverans.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Gäller det från när man fått telefonen eller när man tecknar? För det var ju 4 veckors leverans.

Ångerrätten är till för att du ska få testa något du åt på distans i 14 dagar för att du inte haft möjlighet att kontrollera varan innan köpet. Ångerrätten gäller alltså från dess att varan har levererats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Ångerrätten är till för att du ska få testa något du åt på distans i 14 dagar för att du inte haft möjlighet att kontrollera varan innan köpet. Ångerrätten gäller alltså från dess att varan har levererats.

Fast abonnemanget är redan levererat. I värsta fall får man betala en månads abonnemang då det var utan bindningstid. Eventuellt kan man chansa och ångra abonnemanget redan nu och hoppas att det levereras en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Ok, ni skriver om ett nytt abonnemang hos Tre. Jag köpte mobilen och abb hos Tre i november i fjol, är bunden i två år.
Skulle jag kunna beställa iPhone genom detta deal, ge nuvarande mobil till barn, behålla aktuell abonnemang (är ok för mina behöv) och få iphone 17 eller air för dessa 7200kr?

Ja, det skulle funka. I värsta fall och beroende på vilken pris du har för aktuell abonnemang kommer du inte få samma pris för ny abonnemang, men det du kan se när du är på iphone beställsidan hos tre och bara väljer att "Fortsätt med mitt Tre-abonnemang".

Jag gjörde samma hos Hallebop nu med en ny iPhone (typ samma pris som Tre med räntefri avbetalning) även om jag fortfarande avbetalar en iPhone 16 från de. Jag fick även ett lägre pris än aktuell abonnemang men med samma datamäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Fast abonnemanget är redan levererat. I värsta fall får man betala en månads abonnemang då det var utan bindningstid. Eventuellt kan man chansa och ångra abonnemanget redan nu och hoppas att det levereras en telefon.

Vi snackar alltså om att man kanske måste betala 1 månads abonnemang för 239 kronor eller vad det nu är för att spara in 6000 på en helt ny iPhone air, tycker gott att man kan ta den "risken" i denna situation.

Permalänk

Tre verkar ha täppt igen kryphålet nu genom att helt sluta erbjuda obundna abonnemang. Kanske lite paranoid, men borde man ändå inte aktivera abonnemanget? Tanken slog mig att deras nästa drag kan bli att stänga ner obundna abonnemang som redan är sålda men ännu inte aktiverats..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Vi snackar alltså om att man kanske måste betala 1 månads abonnemang för 239 kronor eller vad det nu är för att spara in 6000 på en helt ny iPhone air, tycker gott att man kan ta den "risken" i denna situation.

Helt klart, men bara dom inte binder mitt abonemang till 24 månader som någon skrev något om, jag kan ha missuppfattat men det var något om 24 månader på avbetalning.
Många skriver också att erbjudandet är billigare än inköpspris och att någon som jobbar på 3 "har koll på det".
Med min tur kommer det väl en saftig räkning om två år.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaufmeister:

Tre verkar ha täppt igen kryphålet nu genom att helt sluta erbjuda obundna abonnemang. Kanske lite paranoid, men borde man ändå inte aktivera abonnemanget? Tanken slog mig att deras nästa drag kan bli att stänga ner obundna abonnemang som redan är sålda men ännu inte aktiverats..

Ok då kommer jag att ångra det obundna jag tecknade. Blev ingen billig iPhone då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaufmeister:

Självklart kommer dom inte ta bort abonnemang som inte har aktiverats. Jag har skrivit på ett avtal och det kan dom inte bryta hur som helst.

Sluta vara så nojjig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Ok då kommer jag att ångra det obundna jag tecknade. Blev ingen billig iPhone då

Du kan fortfarande lägga på telefonen på det befintliga abonnemanget.

Min beställning på telefonen ligger kvar dessutom.

Permalänk

Går fortfarande att beställa hos tre, så jag ser ingen skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

Går fortfarande att beställa hos tre, så jag ser ingen skillnad alls

Det har ju redan förklarats. Man kan inte längre teckna obundna abonnemang. Det går fortfarande att beställa telefon om man har ett abonnemang.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För mig verkar inte abonnemanget ha ändrats än iallafall.

Jag sitter i tron att det kommer gå igenom då man följt deras regler. Har ett befintligt abonnemang och lägger på en telefon utan något annat erbjudande.

Vad gäller ångerrätt så nyttjar du den på mobilen ifall de skulle binda upp abonnemanget. Då måste ju avtalet ändras tillbaka med. Men det förutsäger att se bara ändrar ditt avtal utan att du uttryckligen accepterat det. Det kan inte ligga i det finstilta att du binder upp ditt obundna abonnemang. De måste informera tydligt om det och det måste godkännas. Det är lagstadgat enligt köplagen.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Apple har släppt OS 26 för alla plattformar.

Bör ej uppdatera förrän det dyker upp en ny version. Finns mycket saker som måste rättas till . Det har tydligen blivit släppt ut för tidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inga problem. Har Wifi hemma, på bussen, på jobbet, i skolan, hos mamma och pappa, hos Karl-Alfred 95 år ute i skogen.
Varför behöver man betala masa extra pengar på obegränsad mobildata? Musik med t.ex Spotify kan man ladda ner innan så det finns offline, samma sak med Youtubevideos (även om du kanske måste ladda ner dom utanför Youtube), Netflix har väl också offline nedladdningar?
Varför behöver man mer än max 5-6 gig i månaden?

Fast bor man i skogen, åker bil till jobbet, har ett jobb där man inte kan vara uppkopplad till wifi hela tiden så är det rätt skönt att ha obegränsad surf och inte behöva bry sig att det ska ta slut på surf. Då är telia även överlägsna när det kommer till täckning.

Permalänk
Entusiast

De obundna abonnemangsalternativen har försvunnit hos Tre pga anstormningen kring iPhone 17 va? Ser bara bundna alternativ i 24 mån.

Även om man hypotetiskt ska kunna ångra i 14 dagar som sagt… 😅

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

De obundna abonnemangsalternativen har försvunnit hos Tre pga anstormningen kring iPhone 17 va? Ser bara bundna alternativ i 24 mån.

Även om man hypotetiskt ska kunna ångra i 14 dagar som sagt… 😅

Alternativet att fortsätta med befintligt abonnemang finns kvar för mig.

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Corsair Titan 280 | 3070 Aorus | Hyte Y60 | 64gb 3200 | Samsung G8 OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Alternativet att fortsätta med befintligt abonnemang finns kvar för mig.

Återigen, det går inte längre att teckna nya obundna abonnemang via tre.se (endast i butik).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nu1mlock:

Återigen, det går inte längre att teckna nya obundna abonnemang via tre.se (endast i butik).

Jaså, det går i fysisk butik?

Märkligt upplägg. Kanske värt att prova då. Det är ju helt riskfritt på riktigt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bör ej uppdatera förrän det dyker upp en ny version. Finns mycket saker som måste rättas till . Det har tydligen blivit släppt ut för tidigt

Inga större problem med den skulle jag säga, kört publik beta sen den kom och det var lite strul i början men de senare varianterna har funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Som vad specifikt? Drog upp två telefoner, två ipads, en appletv och alla homepods igår. Inga problem här än som jag märkt av.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Värt att notera att abonnemang tecknade i butik (eller telefonköp heller för den delen) inte täcks av distansköpslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jaså, det går i fysisk butik?

Märkligt upplägg. Kanske värt att prova då. Det är ju helt riskfritt på riktigt!

Högst troligen vill dom ju ha kvar priset på telefonerna men inte att folk tecknar obundet ihop med mobilen och säger upp abonnemanget direkt. Att begränsa det till butik minskar ju antalet obundna nyteckningar markant.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Något specifikt du tänker på?

Kör RC (23A340) på min iPhone 15 Pro samt iPad Mini 7. Uppdaterade en iPad Pro M1 till iPadOS 26.0 (23A341).

Avvaktar däremot lite med en iPhone 13 Pro, men mest pga brist på utrymme.

Har kört iOS/iPadOS 26 sedan innan Public Beta och tycker det har rullat på fint mest hela tiden, bortsett från små grafiska buggar på min iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Är inget jag hört, vart har du källan till detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har uppdaterat, telefon, surfplatta, klocka och datorer och inte märkt något förrutom att senaste Wacom drivern på datorn inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Börjar med att testa på Ipaden och ser hur det går så får det bli telefonen efter om allt går bra.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag vill inte byta röda iPhone 13 men även om batterihälsan är 85% (haft den sedan 21-12-31) är, tar batteriet slut mycket snabbare än tidigare.

Blir att ladda varje dag istället för varannan.

Den orangea 17 Pro är ganska fin men den är inte så stark som jag önskar. Ska försöka hålla ut men den här uppdateringen på basmodellen är mycket lockande.

Bara som en kommentar angående den där skalan så är den ju ur ett användarperspektiv (istället för ingenjörsperspektiv) inte särskilt intuitiv. Den officiella rekommendationen är väl att byta batteriet vid 80% kapacitet.

Dvs 85% är inte jättebra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Nej, Apple är för låst, kontrollerat och styrt. En perfekt pensionärstelefon för de som inte behöver en Doro.

Ja, eller för folk som bara använder telefoner för det som 90% av befolkningen använder dom till och inte för att leka hacker

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Nej, Apple är för låst, kontrollerat och styrt.

Vad är det du saknar genom AltStore och StikJIT/StickDebug?

Kanske inte säger mycket, men iOS/iPadOS är betydligt mer öppet idag än för 5-6 år sedan.

Även för mig som vill leka hacker.