Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Skrivet av RVX:

Är inget jag hört, vart har du källan till detta?

9TO5Mac som skriver om det hela.

En del saker under skalet som tydligen behöver åtgärdas
Jag kommer avvakta att installera. Det jobbiga på min IPhone är att om jag ej uppdaterar så låser det sig. Sist fick jag inte ens öppnat Firefox
Rent personligen tycker jag det ser hemskt ut. Det endaste positiva verkar vara det nya med att öppna PDF. Vill ha egen PDF läsare som standard eftersom jag har behov utav att kunna zooma. Är svagsynt. Den där skiten som är inbyggt går inte att kasta ut. Var gång jag provat zoom så hoppar den tillbaka utav sig själv till standardläge. Det gör mig till vansinne och många gånger lust att byta till Samsung. Enda anledningen till varför jag använder Apple är för att jag klarar inte av Samsung hyper ljusa upplösning

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nytt, men har inget behov av ny mobil. Min iphone 13pro max känns rapp än. 79% batterihälsa, blir väl till att byta batteri när man kommer under 70% istället för ny mobil.

Permalänk
Medlem

Inte så stor fan av os26 designen direkt, men visste jag inte riktigt skulle gilla det från början när de visade det
Har alltid hatat dessa genomskinliga "glass" design grejer ända sedan windows vista typ och något jag stängt av i alla windows versioner.

Får köra med minska genomskinligheten som gör det lite bättre, men märks vissa element inte alls är designade för det så de ser idiotiska ut

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Fast det stämmer ju inte.
Det skiljer sig avsevärt från skärm till skärm, beroende på vilken teknik den använder, och hur skärmens polariseringsfilter ser ut.
Det skiljer även mellan olika polariseradeglas, tillverkare osv och hur dom gör sitt filter.
(I mitt fall är det Zeiss glas, vilket förmodligen räknas som dom bästa optikglasen på marknaden, och ifall inte bäst så absolut bland dom bästa)

Här är bild på min iPhone 12pro, iPad pro M2, min andra IPS skärm och min 4K OLED primära skärm.

iPhone 12pro = Inga problem alls!
<Uppladdad bildlänk>

iPad Pro M2 = Inga problem alls!
<Uppladdad bildlänk>

1440p IPS skärm = Tydliga problem, nästan svart och oanvändbar!
<Uppladdad bildlänk>

4K OLED skärm = Inga problem alls!
<Uppladdad bildlänk>

4K OLED skärm och IPS bredvid varandra för att se kontrasten.
<Uppladdad bildlänk>

Det jag vill mena är att eftersom glaset reflekterar mot skärmen så kommer det bli svårt att alltid kunna se ordentligt på nära håll eftersom det krävs en viss vinkel för att se ordentligt. Det handlar inte om att du inte ser.
Använder polariserat glas själv och det är helt omöjligt att se i vissa vinklar. iPhone måste jag hålla väldigt långt ifrån. I dagsljus utomhus är det ännu värre.
Det md Zeiss har nada med saken att göra. Inte de som äger tekniken bakom Polaroid. Själv är mitt glas Rodenstock också en utav de bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Macrumors
En del saker under skalet som tydligen behöver åtgärdas
Jag kommer avvakta att installera. Det jobbiga på min IPhone är att om jag ej uppdaterar så låser det sig. Sist fick jag inte ens öppnat Firefox
Rent personligen tycker jag det ser hemskt ut. Det endaste positiva verkar vara det nya med att öppna PDF. Vill ha egen PDF läsare som standard eftersom jag har behov utav att kunna zooma. Är svagsynt. Den där skiten som är inbyggt går inte att kasta ut. Var gång jag provat zoom så hoppar den tillbaka utav sig själv till standardläge. Det gör mig till vansinne och många gånger lust att byta till Samsung. Enda anledningen till varför jag använder Apple är för att jag klarar inte av Samsung hyper ljusa upplösning

De släppte iOS 18.7 för de som inte vill uppgradera till iOS 26.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

De släppte iOS 18.7 för de som inte vill uppgradera till iOS 26.

Läste det också. Efter vart kommer man nog bli tvungen att gå över till det hela. Ser fint ut. För mina dåliga ögon kommer det nog bli nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Läste det också. Efter vart kommer man nog bli tvungen att gå över till det hela. Ser fint ut. För mina dåliga ögon kommer det nog bli nej tack

Det går att ändra inställningar hur ikonerna ska se ut från Förval, Mörk, Gråton och Färgton samt man kan ta bort texten för större ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det jag vill mena är att eftersom glaset reflekterar mot skärmen så kommer det bli svårt att alltid kunna se ordentligt på nära håll eftersom det krävs en viss vinkel för att se ordentligt. Det handlar inte om att du inte ser.
Använder polariserat glas själv och det är helt omöjligt att se i vissa vinklar. iPhone måste jag hålla väldigt långt ifrån. I dagsljus utomhus är det ännu värre.
Det md Zeiss har nada med saken att göra. Inte de som äger tekniken bakom Polaroid. Själv är mitt glas Rodenstock också en utav de bästa.

Fast jag behöver inte tillta min mobil i olika vinklar eller något, det ser ut precis som vanligt bara lite mörkare, som allt blir med solbrillorna på.
Jag är fullt medveten om att Zeiss inte äger polarisering, det jag säger är att den inte görs likadant på alla tillverkare!
Vilket det bevisligen inte gör om du upplever problem jag inte har med mina polariserade glas.
Jag visade flera skärmar där det inte har någon effekt alls, och det var inget trixande med exakt rätt vinkel, distans eller ljus.
Det bara ser ut så oavsett!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Var och beställde en 17 pro max idag i Tele2-butik. Försöker förklara för säljaren att jag inte har någon uppsägningstid på mitt abonnemang hos Comviq för att Comviq inte har det och han insisterar ändå på att det är en månad. Så det slutar med att han säger att abonnemanget får aktiveras i mitten av oktober. Jag kommer hem, kontrollerar det och ser att jag inte alls har någon uppsägningstid. Så nu ska jag dit som en bitter gubbe imorgon och säga till att de får lösa det det. Tror allt som har kunnat gå fel med att köpa telefon denna gång har gått fel.

Permalänk
Medlem

Någon som förbeställt och fått att leverans är på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeZee:

Frågan är - är iPhone Air värt pengara eller är det vad 17e skulle ha varit

IPhone Air är en något nerfad iPhone 17 - något mindre batteri och simplare kamera men i övrigt ganska mycket samma. Den är nästan säkert en design för en vikbar modell som de valde att inte lansera för att de inte nådde sina kvalitetsmål med den skärmen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Någon som förbeställt och fått att leverans är på väg?

Förbeställde strax efter 14 på fredagen hos comviq, men dom meddelar bara i text att det är 1-2 veckors leveranstid. Order har inte ändrat status från ”skapad”.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Förbeställde strax efter 14 på fredagen hos comviq, men dom meddelar bara i text att det är 1-2 veckors leveranstid. Order har inte ändrat status från ”skapad”.

okej, jag beställde ca 14:01 och läste att telenor har börjat skicka sina. jag själv beställde från 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

IPhone Air är en något nerfad iPhone 17 - något mindre batteri och simplare kamera men i övrigt ganska mycket samma. Den är nästan säkert en design för en vikbar modell som de valde att inte lansera för att de inte nådde sina kvalitetsmål med den skärmen.

de lite blandat.

https://m.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=14050&idPhone2=1...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeZee:

Ja, det skulle funka. I värsta fall och beroende på vilken pris du har för aktuell abonnemang kommer du inte få samma pris för ny abonnemang, men det du kan se när du är på iphone beställsidan hos tre och bara väljer att "Fortsätt med mitt Tre-abonnemang".

Jag gjörde samma hos Hallebop nu med en ny iPhone (typ samma pris som Tre med räntefri avbetalning) även om jag fortfarande avbetalar en iPhone 16 från de. Jag fick även ett lägre pris än aktuell abonnemang men med samma datamäng.

Tack för svaret. Jag försöker hitta detta erbjudande hos Halebop, hittar bara för nyteckning av abonnemang. Skulle du kunna hjälpa till med en länk eller vägvisning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hjälper det inte att stänga av transparensen?

Ser nu i slutändan ingen större skillnad mellan iOS 26 och iOS 18 här med mörkt tema.

Permalänk
Medlem

Intressant att iPhone 17 har stöd för DisplayPort via USB men det har inte iPhone Air.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2st Iphone Air på 2 olika Tre abonnemang (befintliga med bindningstid). Igår kunde jag inte beställa fler men nu kan jag beställa fler Iphone på samma nummer. Märkligt. Fortfarande till kanonpris men leveranstiden är ju 2-3 veckor vilket känns långt...

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Fast jag behöver inte tillta min mobil i olika vinklar eller något, det ser ut precis som vanligt bara lite mörkare, som allt blir med solbrillorna på.
Jag är fullt medveten om att Zeiss inte äger polarisering, det jag säger är att den inte görs likadant på alla tillverkare!
Vilket det bevisligen inte gör om du upplever problem jag inte har med mina polariserade glas.
Jag visade flera skärmar där det inte har någon effekt alls, och det var inget trixande med exakt rätt vinkel, distans eller ljus.
Det bara ser ut så oavsett!

Om du har lust så googla lite och se om du verkligen har rätt. Rent tekniskt sätt det är ett filter. Alla filter är gjorda för att ta bort en del utav ljuset. I det här fallet allt som är horisontellt. Det gör att du får problem när du ser på en skärm. Om du inte får det så har du inga polariserade glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om du har lust så googla lite och se om du verkligen har rätt. Rent tekniskt sätt det är ett filter. Alla filter är gjorda för att ta bort en del utav ljuset. I det här fallet allt som är horisontellt. Det gör att du får problem när du ser på en skärm. Om du inte får det så har du inga polariserade glas.

En snabb googling säger "Ja det är skillnad på polariserade glas mellan tillverkare, och hur mycket dom polariserar, hur jämt det är och om polariseringen ligger som ytskickt eller laminerat i glaset. Eller billiga glasögon som kan vara av plast och ojämna.".
Och jag har ju rätt tydligt polariserade glas, eftersom tex LCD skärmen bland mina bilder blir så gott som helt svart om du inte tiltar huvudet.
Alla skärmar har dock inte ett polariserande lager, vilket är anledningen till att vissa skärmar fungerar bättre än andra.
Speciellt när lagret i skärmen matchar perfekt med polariseringen på dina glasögon.
Oled, eller amoled har oftast inte polarisering, och har dom det så är det cirkulär (alltid så vitt jag kan hitta, men finns säkert andra modeller också.), och blir isf ett väldigt litet problem.
Och polariseringen kan göras på många olika sätt beroende på vad för skärmteknik som används, det finns ju fler än Oled/Amoled/LED liksom.
Det var det jag var ute efter med den första posten, att du sa: "Alla sorters form utav skärm kommer du få svårt med om du har polariserat glas" vilket helt enkelt inte stämmer!
LCD skärmar dock har alltid ett polariserande lager, och nästan uteslutande stående eller liggande polarisering (oftast liggandes).

Både iPhone 12 pro, och iPad Pro M2 är Oled skärmar, samt den vänstra skärmen i mina bilder är en QD-Oled.
Om du tittar igen på bilderna jag posta så ser du tydligt att det inte är någon polariserings effekt på någon skärm utom just LCD skärmen.
Så upplevs det också i verkligheten, jag sitter liksom inte och hittar på.

Vänster Oled. Höger LED (IPS skärm)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Hur brukar det vara med comviq? Får man telefonen på releasedagen och när burkar man kunna se preliminär leveransdag?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen realtidsöversättning i nya airpods pro 3? Såg nån video om det förut med men hittar inget om det på apples hemsida, tycker det borde stå med stora bokstäver nån stans då det vore ett stort säljargument.

Permalänk
Skrivet av Viper_82:

Är det verkligen realtidsöversättning i nya airpods pro 3? Såg nån video om det förut med men hittar inget om det på apples hemsida, tycker det borde stå med stora bokstäver nån stans då det vore ett stort säljargument.

Ej tillgängligt i EU. Bara vissa europeiska länder som inte är med i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Ej tillgängligt i EU. Bara vissa europeiska länder som inte är med i EU

Faen vad dåligt! Men om de har stöd för det, går det att få till på nåt sätt tro? Eller ska man lägga en beställning direkt från amerikat istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Faen vad dåligt! Men om de har stöd för det, går det att få till på nåt sätt tro? Eller ska man lägga en beställning direkt från amerikat istället?

Det har med din iCloud region att göra. Jag kan t.ex. använda iPhone dubblering på min Mac om jag ändrar till UK istället för Sverige på iCloud, så skulle tro samma med översättning.

Har med EU och integritet/konkurrens att göra.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Ja jag läste på lite och hittade en artikel om varför, dels om eu's integritetsregler och DMA och allt vad det nu var. Ändrar man sin region osv på telefonen så får man igång funktionen men då kan abonnemang o appar sluta fungera istället. Det lät struligt. Får hoppas de löser det med Eu så vi kan få den funktionen med, då blir det ett givet köp! För övrigt så funderade jag på den där dealen från Tre där man tog ett obundet abonnemang o köpte lös telefonen efter man avslutat det men verkar varit för sen på den karusellen.

Permalänk
Medlem

Under tiden jag satt och tänkte beställa så verkar nu Tre ändrat på hemsidan med att minsta totalpriset för iPhone 17 gick från 7200 till 11040, om man inte förlänger abonnemanget.

"Erbjudandet har ändrats

Sedan du påbörjade ditt köp har erbjudandet ändrats. Vi har uppdaterat din varukorg för att spegla detta. Vänligen se över och godkänn ändringen för att fortsätta."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

Under tiden jag satt och tänkte beställa så verkar nu Tre ändrat på hemsidan med att minsta totalpriset för iPhone 17 gick från 7200 till 11040, om man inte förlänger abonnemanget.

"Erbjudandet har ändrats

Sedan du påbörjade ditt köp har erbjudandet ändrats. Vi har uppdaterat din varukorg för att spegla detta. Vänligen se över och godkänn ändringen för att fortsätta."

Ja, det skrevs det om redan igår...

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

"Erbjudandet har ändrats

Det som är förvånade är att det tog så lång tid för dem att ändra det.

Man kunde ju fram tills nu fortsätta köpa fler telefoner genom att lägga till extra användare på sitt obunda abonnemang. Kanske det som fick dem att reagera extra nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Minsta totalkostnaden för iPhone Air hos Tre är nu 14 400 kr (600 kr/mån i 24 månader).