Corsairs nya nätaggregat ger 3 000 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Sen är ju nästa fråga hur många som kommer belasta sin nätagg till 100% kontinuerligt 😊.
Alltid roligt att läsa trådar kring nätagg oavsett användningsområde, där man alltid ska utgå från maxbelastning.

Säkringar klarar även mer i peak och kortare stunder än specat, då är det snarare kablaget i sig som kan bli den svaga punkten ibland.
Som sagt så tror jag få här har I-landsproblemet att behöva säkra upp för 3kW kontinuerligt effektuttag.

Med kontinuerlig belastning menar du ... dygnet runt ?

Säg om man har 230V och 10A säkring.
230*10 = 2300 W

Som du säger att det kan finnas viss tröghet att det kan kortvarigt gå över det utan att säkringen utlöser/brinner av.

Man säg 3000W nätagg, om de då kan leverera 3000W på datorns sida. Säg om vi har en effektivitet på 90% så blir det ytterligare 300W på primärsidan.
3300/230 ~= 14,35 A

Behövs en vääääldigt trög 10A säkring om den ska hålla för att dra 14-15A under en timmes tid.

Eller så kan man göra som min far gjorde...
Var ett antal år sen.
Han hade köpt massa ved och hyrt en eldriven såg.
Sågens nominella effekt var inga problem att driva på de säkringar han hade.
Däremot så kunde sågen ge en hög startström.
Så att driva sågen när den väl gick var inga problem.
Däremot när den hade varit avstängd och skulle startas så hade den tendens till att dra för mycket så säkringarna gick.
Far hade sånt gammalt proppskåp med säkringar som brinner av och behöver bytas, inte automatsäkringar.
Så....
Far tog ut säkringen och (tillfälligt) ersatte den med en spik.

Det funkade ju den gången...
Men tror inte det är många elektriker som hade rekommenderat att man byter säkringar mot spikar.

Corsair kanske kan köra en kampanj,
Köp två nätagg och få niotumsspik på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Köper man detta är man framtidssäker i några år iallafall

Bästa ångrade köpet jag gjort, var för 10 år sen, när jag ångrade ett köp på Netonnet från ett 650w nätagg till ett 1000w nätagg.
Har kört med mitt Corsair RM1000i sen dess, och det har hängt med i en rad datorer.
Bara uppgraderat kablarna för att klara dom nya Nvidia korten, men hade klarat mig utan det också om jag bara kört med den medföljande adaptern.

3000w kanske är lite väl kraftigt taget dock

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Med kontinuerlig belastning menar du ... dygnet runt ?

Säg om man har 230V och 10A säkring.
230*10 = 2300 W

Som du säger att det kan finnas viss tröghet att det kan kortvarigt gå över det utan att säkringen utlöser/brinner av.

Man säg 3000W nätagg, om de då kan leverera 3000W på datorns sida. Säg om vi har en effektivitet på 90% så blir det ytterligare 300W på primärsidan.
3300/230 ~= 14,35 A

Behövs en vääääldigt trög 10A säkring om den ska hålla för att dra 14-15A under en timmes tid.

Eller så kan man göra som min far gjorde...
Var ett antal år sen.
Han hade köpt massa ved och hyrt en eldriven såg.
Sågens nominella effekt var inga problem att driva på de säkringar han hade.
Däremot så kunde sågen ge en hög startström.
Så att driva sågen när den väl gick var inga problem.
Däremot när den hade varit avstängd och skulle startas så hade den tendens till att dra för mycket så säkringarna gick.
Far hade sånt gammalt proppskåp med säkringar som brinner av och behöver bytas, inte automatsäkringar.
Så....
Far tog ut säkringen och (tillfälligt) ersatte den med en spik.

Det funkade ju den gången...
Men tror inte det är många elektriker som hade rekommenderat att man byter säkringar mot spikar.

Corsair kanske kan köra en kampanj,
Köp två nätagg och få niotumsspik på köpet.

Det jag menar är att det är en (i princip, någon här har alltid ett undantag) ett otroligt scenario att man skullle använda denna effekt helt ut och under längre tid.

I så fall lever det om, går varmt som f*n, man har tappat effektivitet m.m m.m. Det här är mer troligt ett bra köp för de extremt få undantag av datorer där man närmar sig drygt 2kW i effektuttag men vill ha en bra effektivitet och rätt låg ljudnivå.

Det blir någonstans lite löjligt att plocka ned det till kabeldiameter och avsäkringar, då det knappast är ett scenario för gemene överklockare eller spelare på SweC.
Det vet de flesta innerst inne med, men det har lite blivit så över åren att man numer ska argumentera ihjäl sig över saker som ibland inte ens är relevanta use cases.

Rant over 😄

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Bra om du kör 4 GPUer (eller ska jag kalla dem acceleratorer?) och en Threadripper. TDP ligger på ca 350W. Moderna pro GPUer kan ligga på runt 500W styck.

Ett AMD 9950X3D system eller under lär knappast dra nytta av ett 3000W PSU då du inte har PCI lanes för kort som drar så mycket. Man har plats för en GPU, kanske 2 i undantagsfall (om du kör båda i 8x mode). I så fall ska en 1600W räcka bra!

För många av oss är ju kabeldragningen i våra hem inte anpassade för 3000W enheter. Bor du i en hyreslägenhet är det ganska kört. Å andra sidan kan man tänka att det är bättre att investera på ett hus än att köpa 4 Nvidia GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Sen är ju nästa fråga hur många som kommer belasta sin nätagg till 100% kontinuerligt 😊.
Alltid roligt att läsa trådar kring nätagg oavsett användningsområde, där man alltid ska utgå från maxbelastning.

Säkringar klarar även mer i peak och kortare stunder än specat, då är det snarare kablaget i sig som kan bli den svaga punkten ibland.
Som sagt så tror jag få här har I-landsproblemet att behöva säkra upp för 3kW kontinuerligt effektuttag.

Om kablaget är din begränsning så är du illa ute och säkringar har bra mycket mer detaljerad specc än bara t.ex. "16A", dom brukar följa specc ganska bra. Givetvis löser dom inte ut på en sekund om man passerar 16A, det är dom inte gjorda för.

Ska man installera en apparat märkt 16A skulle då åtminstone jag fundera över vad elanläggningen kan leverera. Men visst det går ju t.ex. att ha en hårtork, tvättstugan och spisen på samma grupp om man känner för det, det är ju sällan maxbelastat liksom...

Skrivet av OC&Burn:

Det jag menar är att det är en (i princip, någon här har alltid ett undantag) ett otroligt scenario att man skullle använda denna effekt helt ut och under längre tid.

I så fall lever det om, går varmt som f*n, man har tappat effektivitet m.m m.m. Det här är mer troligt ett bra köp för de extremt få undantag av datorer där man närmar sig drygt 2kW i effektuttag men vill ha en bra effektivitet och rätt låg ljudnivå.

Det blir någonstans lite löjligt att plocka ned det till kabeldiameter och avsäkringar, då det knappast är ett scenario för gemene överklockare eller spelare på SweC.
Det vet de flesta innerst inne med, men det har lite blivit så över åren att man numer ska argumentera ihjäl sig över saker som ibland inte ens är relevanta use cases.

Rant over 😄

Fast nu är vi ju i en diskussionstråd om just ett 3kw nätagg som i sig har 0 användningsområde för "gemene spelare" så vad hade förväntat dig för diskussioner här egentligen? ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förberedelse inför nästa generations grafikkort av instegsmodell?

Men 3000w är inte att leka med. Inte säker att proppen klarar det på alla ställen.

Nä, verkligen inte. Krävs ett uttag som har 16 A säkring och ledningar dimensionerade för kontinuerlig belastning på den nivån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S